شناسهٔ خبر: 54872862 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

طراحی حشرات رباتیک برای عملیات‌های امداد و نجات

محققان از طراحی ربات‌هایی در اندازه حشرات خبر دادند که از قابلیت متصاعد کردن نور در حین پرواز برخوردارند و می‌توان از آن‌ها در عملیات‌های امداد و نجات بهره برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پژوهشگران مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) در آمریکا با الهام‌ از کرم شب‌تاب توانستند ماهیچه‌های مصنوعی نرم الکترولومینِسنت را برای ربات‌هایی در مقیاس حشرات طراحی و تولید کنند که این ماهیچه‌های مصنوعی کوچک، بال‌های ربات را کنترل می‌کنند و در حین پرواز از بال‌های ربات نور رنگی متصاعد می‌شود.

این قابلیت به محققان کمک می کند تا حرکت این حشره های رباتیک را ردیابی و با آنها ارتباط برقرار کنند. به گفته این گروه تحقیقاتی، می توان از ربات های طراحی شده در عملیات امداد و نجات استفاده کرد تا بتوان بازماندگان را سریع‌تر شناسی کرد. در اینجا، این ربات می‌تواند از نور خود برای علامت‌دادن و درخواست کمک استفاده کند.

وزن این ربات‌ها معمولاً به اندازه یک گیره کاغذ است. آن‌ها به اندازه‌ای کم‌وزن هستند که نمی‌توانند با خودشان حسگر حمل کنند. به همین دلیل محققان مجبور بودند آن‌ها را با استفاده از دوربین‌های مادون قرمز حجیم که در محیط بیرون عملکرد خوبی ندارند، ردیابی کنند. اکنون پژوهشگران می‌توانند آن‌ها را با استفاده از نوری که از خود متصاعد می‌کنند و سه دوربین گوشی هوشمند ردیابی کنند.

محققان برای ارتباط با این ربات ها، ذرات الکترولومینست کوچک را در ماهیچه‌های مصنوعی جاسازی کردند. این فرآیند فقط دو و نیم درصد به وزن ربات اضافه می کند و روی پرواز آن تاثیری ندارد.

نظر شما