شناسهٔ خبر: 54872591 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

نمایندگان مجلس در حساب‌های توئیتری خود درباره چه مسائلی نوشتند؟

نبودن همسر دلخواه بهانه ازدواج نکردن نیمی از جوانان کشور است | مدیر شرکت راه‌آهن شایسته نیست

مساله عدم اقبال جوانان ازدواج و به دنبال آن کاهش زادآوری و سالخوردگی جمعیت از جمله مسائلی است که بارها از سوی کارشناسان مورد توجه قرار گرفته است. این موضوع و برخی تصمیمات مربوط به جلسات مجلس با مسئولان دولتی سوژه‌های توئیت نمایندگان مجلس بود که امروز منتشر شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، فاطمه قاسم‌پور، ‌نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس که ریاست فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی را نیز بر عهده دارد در رشته توئیت‌هایی که داشت با اشاره به سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) به این موضوع پرداخت و در توئیتر خود نوشت: «امروز، سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) و روز ازدواج است. این روز مبارک را خدمتتان تبریک می‌گویم و چند نکته در باب سیاست‌گذاری ازدواج عرض می‌کنم: ۱) دسترس‌پذیرکردن آمارهای موجود جهت شناسایی دقیق وضعیت اجتماعی ضروری است. آمارهای ازدواج نه تنها به تفکیک و دقت، در اختیار نهادهای پژوهشی و کارشناسان قرار ندارد، بلکه حتی دسترسی نیز برای افراد حاضر در عرصه سیاست‌گذاری، با پیگیری میسر است.» او در ادامه توئیت‌های خود نیز اینطور نوشت: «۲) ارائه تحلیل آماری کارشناسی مبتنی بر بافت جامعه ایرانی و اصول جمعیت‌شناسی، نکته‌ایست که باید مورد توجه قرار داد و نباید مسئولان و برنامه‌ریزان اجتماعی با ارائه آمارهای خام موجب ایجاد دلهره در میان افراد شوند. ۳)اگرچه مطابق گزارش‌های بانک مرکزی، میزان اعطای وام ازدواج افزایش داشته، اما همچنان گزارش‌های مردمی حاکی از تخطی برخی شعب بانکی از مصوبه قانون بودجه درخصوص ضامن برای متقاضیان وام ازدواج است که ضروری است دولت با تشدید فرآیند نظارتی خود، این وضعیت را اصلاح کند. ۴) در کنار مسائل اقتصادی، یکی از مسائل مهم جوانان در ازدواج، پیدانکردن همسر دلخواه است. مطابق موج دوم سنجش نگرش جوانان ایرانی به ازدواج (ایسپا)، ۴۹.۱ درصد جوانان نیافتن همسر دلخواه را ازدلایل عدم ازدواج خود ذکر کردندو همین آمار گویای ضرورت توجه مسئولان و دغدغه‌مندان است.» قاسم پور در ادامه به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اشاره داشت و در توئیت پنجم نوشت: « ۵) در ماده ۳۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، موضوع واسطه‌گری در امر انتخاب همسر مورد توجه قرار گرفت و به صورت تکلیف برعهده سازمان تبلیغات و وزارت ورزش گذاشته شد. تاکنون هماهنگی موثری برای اجرای این ماده قانونی رخ نداده است. ۶)آن‌چه در کنار این مورد، همسریابی را برای بخشی از جوانان سخت کرده، تغییرات ذهنی و مطالبه معیارهایی دست‌نایافتنی و اغلب غیرواقعی در طرف مقابل است. مطابق پژوهش ایسپا، بیش از ۴۲ درصد جوانان عشق را مهم‌ترین دلیل برای ازدواج می‌دانند. ۷.نقش رسانه‌ها و بازنمایی و برساخت معیارهای ظاهری غیرواقعی، عشق‌های فانتزی، وضعیت‌های اقتصادی دست‌نایافتنی و... غیرقابل انکار است. فرهنگ‌سازی رسانه‌ای می‌تواند تا حدودی در ایجاد نگاه واقع‌بینانه‌تر برای جوانان مؤثر باشد. ۸) با افزایش طلاق در سال‌های اخیر، «باز ازدواج زنان و مردان پس از طلاق یا فوت همسر» یکی از مسائلی باشد که در آینده‌ای نزدیک با آن مواجه خواهیم بود. این ازدواج اگرچه اتفاقی مبارک است، اما ملاحظات روان‌شناختی و مهارتی خاص خود را دارد؛ ۹) به خصوص اگر دو طرف از ازدواج سابق خود فرزندانی داشته باشند. لازم است سیاست‌گذاران از اکنون به فکر برنامه‌ریزی دقیق اجتماعی با کمک کارشناسان باشند.» رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس در آخرین توئیت خود نیز نوشت: «۱۰) برای حل مسائل اجتماعی، همه متولیان امر بایستی به فکر شناسایی دقیق وضع موجود و تعریف برنامه مؤثر باشند، در این زمینه در مجلس  در کنار دولت و با نظارت اثرگذار، برای افزایش نرخ ازدواج و تحکیم خانواده پیگیر هستیم.»

احمد نادری، نماینده مردم تهران و عضو هیات رئیسه مجلس هم در توئیت خود به دستاورد ورزشی بانوان فوتبالی بم اشاره داشت و با انتشار تصویر خوشحالی این بانوان در توئیتر خود نوشت: «قهرمانی بانوان فوتبالی بم و برگزاری جشن قهرمانی با حضور مردم، موجی از نشاط و شادابی اجتماعی را برای شهر و شهروندان ایجاد کرد. باید از ظرفیت‌های ورزش بانوان برای افزایش امید و نشاط اجتماعی در جامعه استفاده کرد. تبریک به همه اهالی بم. کرمان دل عالم‌ است و ما اهل دلیم...»

نبودن همسر دلخواه بهانه ازدواج نکردن نیمی از جوانان کشور است | مدیر شرکت راه‌آهن شایسته نیست

سید محسن دهنوی، ‌دیگر نماینده مردم تهران و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم در حساب توئیتری خود به برگزاری نخستین جلسه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش بنیان اشاره داشت و اینطور نوشت: «اولین جلسه «شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان» با حضور فعالانه اعضا برگزار شد. تشکیل این شورا را در طرح جهش تولید دانش‌بنیان تصویب کرده بودیم تا اقتصاد دانش‌بنیان در راستای پیشرفت کشور، ریل‌گذاری شود. دولت و شخص رئیس جمهور برای تحقق این هدف، تمام‌قد پای کار آمده‌اند.»

مجتبی توانگر، یکی دیگر از نمایندگان تهران در مجلس که عضو شورای اقتصاد نیز هست درباره جلسه شورای عالی فضای مجازی در توئیتر خود نوشت: «در نشست امروز شورای‌عالی فضای‌مجازی و بحران دیجیتال عرض کردم؛ اکثر مسولان پیشین و حال فضای‌مجازی، درک صحیحی از حکمرانی فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال ندارند و از اقتضائات این فضا بی‌اطلاع‌اند و از اهمیت آن برای حال و آینده حاکمیت کشور بی‌خبرند. از چالش‌های مهمی که فعالین حوزه فضای‌مجازی به‌ویژه کسب‌ و کارها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، غلبه نگاه فنی و امنیتی مسئولان کشور به این حوزه است؛ ضرورت دارد شورای عالی فضای مجازی ضمن تعامل سازنده با نهادهای امنیتی و نظارتی، رویکردهای امنیتی موجود را تعدیل نمایند. و توجه بیشتری به کسب‌وکارهای دیجیتال نمایند.»

حجت‌الاسلام حسن شجاعی، ‌نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون اصل نود هم در حساب توئیتری خود به برگزاری جلسه کمیسیون اصل ۹۰ با حضور رئیس‌جمهوری اشاره کرد و نوشت: «با ارائه گزارشی از عملکرد و خروجی‌های کمیسیون اصل نود به عنوان نهاد فراقوه‌ای ناظر بر طرز کار قوای سه‌گانه نظام به رئیس‌جمهور انقلابی و تاکید بر رویکرد مسئله‌محوری این کمیسیون، بر حمایت توام با نظارت موثر از دولت انقلابی تاکید کردم و حل قاطعانه موضوعات زیر را خواستار شدم: ۱ برخورد با متخلفین و افزایش ظرفیت پذیرش آزمون دستیاری. ۲- افزایش ظرفیت پذیرش دندانپزشکی با توجه به حمایت ۲۰۲ نفر از نمایندگان. ۳- تکمیل سامانه جامع تجارت با خلع ید پیمانکار متخلف. ۴- امکان‌سنجی مجدد ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی طی چهار سال. ۵- برخورد با نفوذی‌ها و مراقبت نسبت به نفوذ دستگاه‌های فکری غیر انقلابی از جمله در مذاکرات هسته‌ای. ۶ - ضرورت ممانعت از نفوذ در رسیدگی به پرونده کرسنت برای جلوگیری از خسارت چند میلیارد دلاری در پرونده بین‌المللی. ۷ - تاکید بر ضعف عملکرد برخی از وزرا و استانداران»

علی خضریان، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس هم به جلسه کمیسیون اصل ۹۰ اشاره داشت و در توئیتر خود نوشت: «در نشست کمیسیون اصل نود مجلس با رئیس جمهور ضمن ارایه گزارشی از تعداد و موضوعات پرونده‌های مربوط به دولت، مقرر شد موضوعاتی چون سامانه‌های جامع تجارت و املاک و اسکان، اصلاح ساختار بودجه و نظام بانکی کشور، قرارداد کرسنت، حقوق‌های نجومی و افزایش ظرفیت پزشکی بصورت مشترک پیگیری شوند.»

رمضانعلی سنگدوینی، ‌نماینده گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته گاز و پتروشیمی کمیسیون انرژی نیز درباره مشکلات اقتصادی مردم و ناتوانی برخی مدیران استانی توئیت کرد و اینطور نوشت: «حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم نیازمند مدیران ریسک پذیر و جهادی است. متاسفانه برخی از مدیرانی که طی ماه‌های اخیر به بدنه اجرایی استان وارد شدند نتوانستند انتظارات ما و برنامه‌های خود را عملیاتی کنند.» این نماینده مجلس در توئیت دیگری نیز نوشت: «در ابتدا قرار بود قیمت ۴ تا ۵ مورد از اقلام مورد نیاز و معیشتی مردم افزایش یابد اما در حال حاضر همه مایحتاج مردم به طور جهشی دچار گرانی شده است. مدیرانی که در حال حاضر صحنه گردان مسائل اقتصادی کشور هستند باید شبانه روز برای گره گشایی چالش های مردم تلاش کنند.» سنگدوینی در سومین توئیت خود نیز به مساله مطالبات کشاورزان اشاره داشت و در توئیتر خود نوشت: «عاملان خرید کلزا به نمایندگی از شرکت بازرگانی دولتی تاکنون به طور متوسط ۵۵ تا ۶۰ درصد پول کلزاکاران را پرداخت کرده‌اند و بقیه طلب کشاورزان بزودی با وام بانک کشاورزی به عاملان خرید پرداخت می‌شود.»

اردشیرمطهری، نماینده اهالی شهرهای گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی هم با انتقاد از مدیریت شرکت راه‌آهن کشور در توئیت خود نوشت: «کشور برای توسعه نیازمند مدیران متخصص، مجرب و کارآمد است. با همین نگاه معتقدم میعاد صالحی مدیر شایسته‌ای برای شرکت راه‌آهن نیست و باید جای خود را به فردی متخصص دهد. بقیه میعاد صالحی‌ها هم باید شناسایی و برکنار شوند.»

زهره الهیان، ‌نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اما در توئیت‌های خود با انتشار هشتگ حقوق بشر آمریکایی و انتشار تصاویری دردناک از بیماران پروانه‌ای و کودکان یمنی در حساب توئیتری خود نوشت: «تحریم‌های دارویی و زجر بیماران پروانه‌ای، ای‌بی و سرفه‌های شدید جانبازان شیمیایی مهر ابطال بر ادعاهای دروغین حقوق بشر آمریکایی است. پیکر بی جان هزاران کودک یمنی آینه‌ای برای انعکاس حقوق بشر آمریکایی است.»

نظر شما