شناسهٔ خبر: 54865054 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رپورتاژ آگهی

مشکلات دانشجویان در کشورهای خارجی فراتر از افسردگی و دلتنگی است

تحصیل در خارج از کشور برای بسیاری از دانشجویان، اولین تجربه زندگی دور از خانواده است. آنها باید یاد بگیرند که در کنار مدیریت کارهای دانشگاهی، باید جنبه های دیگر زندگیشان را نیز مدیریت کنند.

صاحب‌خبر -

موفقیت آینده آنهایی که عملکرد بهتری در مدیریت چالش‌ها داشته باشند، محتمل‌تر است. برخلاف آنچه خیلی‌ها فکر می‌کنند، کسانی که برای تحصیل به خارج از کشور می‌روند، با چالش‌های بسیاری روبرو می‌شوند. این مقاله به بعضی از مهمترین مشکلاتی خواهد پرداخت که دانشجویان با آنها برخورد می‌کنند.

دلتنگی برای خانواده

دلتنگی در میان دانشجویان بین‌المللی که نمی‌توانند به راحتی به دیدار خانواده خود بروند، بسیار رایج است. جدا شدن از خانه، خانواده و دوستان برای خیلی از دانشجویان دشوار است و این امر، حمایت بیشتر دانشگاه از آنها را می‌طلبد. خدمات مشاوره برای کمک به دانشجویان در مدیریت مشکلاتشان، تقریباً در بین تمامی دانشگاه‌های خارج از کشور مرسوم است. دانشجویان باید بدانند که کارمندان دانشگاه به دنبال کمک به آنها هستند و باید برای گرفتن کمک و صحبت درباره احساساتشان به آنها مراجعه کنند.

چالش‌های مربوط به منابع آموزشی آنلاین، شوک فرهنگی، موانعی که بخاطر زبان ایجاد شده، دوری از خانواده و عدم دسترسی مناسب به حمایت‌های دانشکده و جامعه از جمله مشکلاتی است که دانشجویان معمولاً به آن اشاره می‌کنند. از دیگر مشکلاتی که دانشجویان به آنها اشاره می‌کنند می‌توان تنهایی، وحشت، خستگی روانی و انزوا را نام برد.

زبان

بالا بودن نمره آزمون آیلتس، الزاماً دلیلی بر نداشتن مشکل زبان نیست و تفاوت‌های فرهنگی، اصطلاحات عامیانه و لهجه شاید تا حدی جلوی تبدیل شدن انگلیسی به زبان دوم را بگیرد.

مشکل در فهم سخنرانی‌ها و تدریس

مشکلات دانشجویان در کشورهای خارجی فراتر از افسردگی و دلتنگی است

سابقه دانشجویان در ارائه سخنرانی یا حضور در سخنرانی دیگران به آنها در فهم بیشتر صحبت دیگران کمک می‌کند و اگر فرد تجربه اندکی در این زمینه داشته باشد، احتمالاً با چالش مواجه خواهد شد و نمراتش پایین خواهد آمد. نمرات پایین بر اسکالرشیپ دانشجو و ایجاد مشکلات بیشتر در پیدا کردن شغل در کشور محل تحصیل یا در بازگشت به ایران نیز تاثیرگذار خواهد بود. پس مییبینیم که این یک زنجیره به هم پیوسته است که یکی به دیگری و سپس به مورد دیگر متصل می‌شود و از هم تاثیر می‌پذیرند.

نگارش آکادمیک

نگارش دانشگاهی و آکادمیک شاید یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی هر دانشجویی، حتی دانشجوی بومی باشد. بنابراین احتمال بروز مشکلاتی برای دانشجویان بین‌المللی در ابتدای کار در نوشتن مطالب آکادمیک براساس استانداردهای دانشگاه دشوار خواهد بود. به همین دلیل حتی بعضی از دانشجویان به دنبال نمونه‌های آماده مطالب می‌روند.

مشکلات مالی

علاوه بر هزینه سنگینی که تحصیلات خارج از کشور به افراد تحمیل می‌کند، محدودیت‌های موجود نیز دلسرد کننده است. دانشجوی ایرانی از همان لحظه‌ای که می‌خواهد درخواست پذیرش بدهد باید با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم کند که البته موجب دلسردی و سرخوردگی می‌شود. البته امروزه شرکت‌های گوناگونی خدمات مربوط به پرداخت‌های ارزی را ارائه می‌دهند. پرداخت‌های ارزی از طریق شرکت‌های واسطه هنگام پرداخت اپلیکیشن فی یا دیپوزیت فی و حتی شهریه، وظیفه انتقال وجه را بر عهده می‌گیرند اما به هر حال پس از ورود به کشور مقصد نیز دانشجویان ایرانی با چالش‌هایی برای باز کردن حساب در بانک‌های معتبر و نقل و انتقال پول از طریق آنها مواجه اند. دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مالی به همین جا ختم نمی‌شود و گذران زندگی با توجه به سقوط ارزش ریال ایران نیز خود دغدغه‌ای تمام نشدنی است.

اکثر دانشجویان مجبور می‌شوند که یک کار پاره وقت داشته باشند و به همین دلیل در اکثر کشورها به دانشجویان اجازه می‌دهند که حداکثر ۲۰ ساعت در هفته کار کنند. اگر فروشگاهی در دانشگاه وجود دارد، بهتر است به دنبال کار در آن باشید و یا کار با شبکه‌های اجتماعی را یاد بگیرید تا بتوانید شغلی در نزدیکی دانشگاهتان پیدا کنید.

اشتغال

حتی اگر یک کشور برای مشاغل زیادی معروف باشد که در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد، اما وقتی زمان دست و پا کردن یک شغل می‌رسد ممکن است با تبعیض مواجه شوید و کارفرما مایل به استخدام شما نباشد. عدم تناسب با یک شغل و میزان پرداختی نامناسب از مواردی که دانشجویان در پیدا کردن شغل با آن مواجه می‌شوند. اما دست و پا کردن یک شغل با توجه به لزوم پرداخت اجاره، حمل و نقل، اینترنت و موارد ضروری دیگر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. محل و رشته تحصیلی دانشجو تا حد زیادی بر سخت یا آسان بودن پیدا کردن شغل تاثیر می‌گذارد.

شوک فرهنگی

مشکلات دانشجویان در کشورهای خارجی فراتر از افسردگی و دلتنگی است

وقتی با محیط جدیدی روبرو شوید شاید نتوانید به راحتی تفاوت فرهنگی موجود را قبول کنید و بخش اعظم آن هم به کشوری که از آن آمده‌اید بستگی دارد. عوارض ناشی از این تفاوت فرهنگی می‌تواند عملکردتان را تحت تاثیر قرار دهد. بهترین کاری که دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای رفع این مشکل و اخت گرفتن با محیط انجام دهند، ارتباط هر چه بیشتر و مداوم تر با افراد بومی و صحبت و پرسش از آنها است. حضور کسی که بتوانید با او درباره موضوعات مختلف صحبت کنید، یک کمک بزرگ خواهد بود.

در کشور خودتان هم قوانین نانوشته ای مثل دست دادن در زمان سلام و خداحافظی وجود دارد که شاید برای افراد خارجی عجیب باشد ولی شما حتی حواستان هم به آنها نیست. شاید محکم دست دادن در یک کشور، طریقه درست باشد و کشور دیگر آن را توهین‌آمیز بداند. برای یاد گرفتن این موضوعات باید به خوبی، مردم عادی کوچه و خیابان را ببینید و فرهنگشان را یاد بگیرد. به تدریج این موضوعات را یاد می‌گیرید و با آن وفق پیدا می‌کنید و حتی می‌توانید آنها را به دوستان جدیدتان بیاموزید.

یکی از شایع‌ترین مشکلات دانشجویان خارجی، مشکل زبان است. شاید چند سال صرف یاد گرفتن زبان کرده باشید اما وقتی به محل تحصیلتان می‌رسید، انگار همه چیز متفاوت از چیزهایی باشد که یاد گرفته‌اید. افراد بومی از اصطلاحات عامیانه و چند کلمه خاص برای بیان مسائل مورد نظرشان استفاده می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود تا حس یک غریبه را داشته باشید، اما به این مشکل باید به چشم یک موقعیت برای یاد گرفتن نگاه کنید. اکثر افراد بومی از اینکه سعی کنید مثل خودشان با آنها صحبت کنید، استقبال می‌کنند.

شاید حل این مشکل در نگاه اول دشوار باشد اما هرچه بیشتر تمرین کنید، بهتر می‌شوید. یادگیری زبان علاوه بر آشنایی با اصطلاحاتشان، موقعیت آشنایی بیشتر با فرهنگ آنها را هم به شما می‌دهد.

تبعیض

تبعیض انواع مختلفی دارد و خیلی از دانشجویان بین‌المللی با این مشکل مواجه می‌شوند. بسیاری از دانشجویانی که برای تحصیل به یک کشور خارجی می‌روند، حداقل یک بار در دوره تحصیلشان با تبعیض مواجه شده‌اند. دانشجویان ممکن است به دلیل نژاد، لهجه، سن و یا موارد دیگر تحت تبعیض قرار بگیرند. یک مورد رایج در دانشگاه‌های خارجی آنست که دانشجویان خود را بخشی از جامعه نمی‌دانند. درست است که فرصت انجام موارد مختلفی در اختیار دانشجویان بین‌المللی است اما وقتی حرف از کمک به یکدیگر باشد، نوعی تبعیض در میان دانشجویان رخ می‌دهد و ارتباط خوبی بین دانشجویان بومی و دانشجویان بین‌المللی برقرار نمی‌شود.

نظر شما