شناسهٔ خبر: 54855836 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان عنوان کرد

ثبت ۸۶۷۸ مورد ازدواج طی سال گذشته در زنجان

فاطمه توفیقی

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان گفت: میانگین سن ازدواج در استان زنجان به ترتیب برای آقایان و بانوان استان زنجان ۲۷.۴ سال و ۲۲.۶ سال اعلام شده است.

صاحب‌خبر -

جواد بازرگان پیش از ظهر امروز (۹ تیرماه) در نشست خبری به مناسبت هفته ازدواج با بیان اینکه اداره‌کل ورزش و جوانان استان متولی اجرای برنامه‌ها در هفته ازدواج است، اظهار کرد: مکاتبات لازم برای هماهنگی اجرای برنامه‌های متنوع در هفته ازدواج با دستگاه‌های مختلف انجام شده و حدود ۲۳ برنامه برای این هفته در نظر گرفته شده‌ است.

وی افزود: برگزاری جشن ازدواج در سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) با حضور مسئولان استانی و کشوری و نیز برگزاری پویش عمومی ازدواج آسان، دو ویژه برنامه در نظر گرفته شده برای هفته ازدواج در استان زنجان است که در جشن ازدواج از ۲۴ عنوان در حوزه ازدواج قدردانی و در پویش ازدواج آسان نیز سعی در جذب خیرین و کسانی که در حوزه‌های مختلف به ویژه تهیه جهیزیه فعالیت می‌کنند، هستیم.

این مسئول با اشاره به فعالیت موسسه آبشار عاطفه‌ها و اهدای ۱۴ جهیزیه، تصریح کرد: برنامه‌های هفته ازدواج در سال‌جاری از ۱۰ تیرماه آعاز شده و تا ۱۶ ماه جاری ادامه خواهد داشت. همچنین در هفته ازدواج امسال، مفاهیمی همچون ازدواج آسان، ازدواج آگاهانه، ازدواج بهنگام و ازدواج پایدار دنبال خواهد شد.

بازرگان با بیان اینکه جشنواره جوانمردی نیز در روز ۱۴ تیرماه برگزار شده و ۲۰ نفر از ورزشکاران تجلیل خواهند شد، ادامه داد: برگزاری جشن ازدواج و قدردانی از فعالان و خادمان حوزه ازدواج، قدردانی از شش دستگاه دولتی و غیردولتی مرتبط با ازدواج، تجلیل از ۹ زوج موفق و الگوی ازدواج اسان، تجلیل از ۱۲ مرکز تخصصی ازدواج و تحکیم خانواده که جزو مراکز فعال هستند، برگزاری چهارمین پویش ملی ازدواج با همراهی خیرین، ایجاد کمپین رسانه‌ای برای ازدواج آسان، پایدار، آگاهانه، برگزاری نشست با خیرین استان و جذب مشارکت حداکثری، برگزار نشست و گفت‌وگوهای آنلاین با طرح دغدغه جوانان، برگزاری کمیته ساماندهی امور جوانان، برگزاری کارگاه آموزشی ازدواج در هشت شهرستان، پخش و رونمایی از تولیدات رسانه‌ای در جریان جشن ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)، برگزاری جلسات کارشناسی با حضور روان‌شناسان، جامعه‌شناسان و ... بخشی از برنامه‌های اجرا شده در هفته ازدواج خواهد بود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان عنوان کرد: تعداد ازدواج‌های انجام شده استان در سال گذشته ۸۶۷۸ مورد در استان بود که ثبت شده و از این تعداد، ۷۷۱۳ مورد ازدواج شهری و ۹۶۵ مورد ازدواج در مناطق روستایی رخ داده ‌است. آمار ازدواج ‌ در استان در سال ۹۸ به تعداد ۸۰۳۰ نفر و در سال ۹۹ نیز ۸۲۲۷ نفر بوده است. همچنین آمار ولادت استان در سال ۹۸ به تعداد ۱۶ هزار و ۳۳۲ نفر، در سال ۹۹ به تعداد ۱۵ هزار و ۱۴۶ نفر و در سال گذشته نیز به تعداد ۱۵ هزار و ۲ نفر رسیده که این آمار نشان می‌دهد وضعیت تولدها سیر نزولی داشته است.

این مسئول با بیان اینکه میانگین سن ازدواج در کشور برای آقایان و بانوان به ترتیب ۲۷.۸ سال و ۲۳.۶ سال بوده که این آمار در استان زنجان برای آقایان و بانوان به تربیت ۲۷.۴ سال و ۲۲.۶ سال است، گفت: میزان روند ازدواج نیز از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ از ۱۲.۷ درصد به ۷.۵ درصد در استان رسیده ‌است. البته استان زنجان نسبت به میانگین کشوری که ۶.۸ درصد است، وضعیت خوبی دارد اما به هر حال آمار ازدواج در سال‌های اخیر روند نزولی داشته است.

بازرگان با بیان اینکه تسهیلات ازدواج برای ۸۵ درصد از ثبت‌شدگان سال گذشته پرداخت شده ‌است، بیان کرد: در سال گذشته حدود ۲۳ هزار و ۳۴۶ نفر برای دریافت تسهیلات ازدواج در استان ثبت‌نام کرده ‌بودند که ۱۶ هزار و ۵۱۲ ثبت سامانه‌ای شده و برای ۱۴ هزار و ۴ نفر نیز پرداخت شده ‌است و ۲۵۰۸ نفر نیز در صف انتظار هستند.

وی خاطرنشان کرد: در فروردین و اردیبهشت امسال نیز ۶۳۰۷ نفر درخواست تسهیلات ازدواج ارائه داده‌اند که برای ۱۴۳۱ نفر پرداخت شده و ۴۸۷۶ نفر نیز در نوبت هستند.

انتهای پیام

نظر شما