شناسهٔ خبر: 54855716 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ابراز تمایل البرهان برای واگذاری قدرت به دولتی منتخب در آستانه اعتراضات امروز سودان

مریم مینایی

رئیس شورای حاکمیتی سودان اعلام کرد، نیروهای مسلح امید دارند که بار اداره کشور را به دولت ملی منتخب تحویل دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز عربی، عبد الفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان خاطرنشان کرد، تنها راه برای برقراری ثبات سودان یا توافق ملی فراگیر و یا برگزاری انتخابات است؛ نه فراخوان به برپایی تظاهرات و اقدامات خرابکارانه.

البرهان ضمن تاکید بر برقراری امنیت و ثبات سودان، تصریح کرد: ما به روزی چشم دوخته‌ایم که در آن یک دولت ملی منتخب را ببینیم.

پیشتر فولکر پرتس، فرستاده سازمان ملل به سودان اظهار داشت: توافق میان گروه‌های سودانی درباره مسائل سیاسی به ۸۰ درصد رسیده است. ما طرف مذاکرات شورای مرکزی آزادی و تغییر و نظامیان نیستیم اما تقریبا ۸۰ درصد به توافق رسیده‌اند. اختلاف اصلی میان دو طرف درباره سطح حاکمیت و نمایندگان و موضوع ابقای نظامیان در نهادهای کشور است.

وی گفت: مذاکرات هشتم ژوئن به دلیل نبود برخی طرف‌های سیاسی منسجم نیست. تمام طرف‌ها درحال حاضر تعامل با مکانیزم سه جانبه سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و سازمان بین دولتی توسعه در شرق آفریقا "ایگاد" به جز حزب کمونیست را قبول کرده‌اند. آزادی و تغییر طرف اصلی راه حل بحران است اما کسانی که کودتا کردند بخشی از مشکل هستند و باید بخشی از راه حل نیز باشند.

وی درباره تظاهرات گفت: نباید نیروهای امنیتی از خشونت در قبال معترضان استفاده کنند.

مکانیزم سه جانبه سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و سازمان ایگاد هشتم ژوئن مذاکرات مستقیمی را میان تمام گروه‌ها برای رسیدن به راهکاری برای پایان بحران آغاز کرد و قرار شد دور بعدی ۱۲ ژوئن برگزار شود اما به تأخیر افتاد. با اینکه هیئتی از گروه‌های آزادی و تغییر نهم ژوئن با یک هیئت نظامی دیدار کرد اما آزادی و تغییر همچنان با مشارکت نظامیان در حکمرانی بر کشور مخالف است.

اپوزیسیون سودان در آستانه تظاهرات ۳۰ ژوئن فعالیت‌های گسترده‌ای را آغاز کرده، برخی منابع نیز اعلام کردند که به زودی یک هیئت آمریکایی به سودان سفر خواهد کرد.

حامیان انقلاب در خارج سودان نیز با تاکید بر اینکه تظاهرات ۳۰ ژوئن اخلاقی است و جایی برای بی‌طرفی وجود ندارد، حضور همه را در این تظاهرات خواستار شدند.

از سوی دیگر، کمیته پزشکان سودان اعلام کرد، یکی از معترضان در جریان تظاهراتی در شهر بحری واقع در شمال خارطوم در اثر شلیک گلوله به ناحیه سینه وی توسط نیروهای امنیتی کشته شد.

این کمیته همچنین اعلام کرد، تعداد قربانیان از اکتبر گذشته به ۱۰۳ تن رسیده است.

آمادگی‌های کمیته‌های مقاومتی سودان برای برگزاری تظاهرات در امروز (پنجشنبه) در خارطوم و شماری از شهرهای این کشور افزایش یافته است.

شورای امنیت پیشتر ماموریت نمایندگی سازمان ملل در سودان را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

انتهای پیام

نظر شما