شناسهٔ خبر: 54855627 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

پای وزارتخانه سوم به حراج 42 میلیارد تومانی ملی باز شد

حاشیه سازی در حراج ملی

«حراج ملی» در هفتمین دور برگزاری با حواشی قابل توجهی همراه شد. در کنار ابهاماتی که عده‌ای به مشکلات مربوط به اصالت‌سنجی آثار مطرح کرده بودند، حالا اما نقش کم‌رنگ برخی وزارتخانه‌ها انتقادهایی را متوجه متولیان این رویداد و ساز و کار دریافت مجوز کرده است. رویداد «حراج ملی» با توجه به آثاری که در […]

صاحب‌خبر -

«حراج ملی» در هفتمین دور برگزاری با حواشی قابل توجهی همراه شد. در کنار ابهاماتی که عده‌ای به مشکلات مربوط به اصالت‌سنجی آثار مطرح کرده بودند، حالا اما نقش کم‌رنگ برخی وزارتخانه‌ها انتقادهایی را متوجه متولیان این رویداد
و ساز و کار دریافت مجوز کرده است.

رویداد «حراج ملی» با توجه به آثاری که در هفتمین دوره‌ی خود ارائه کرده، وزارت خانه‌های متعددی از جمله صمت (باتوجه به حضور فرش در این رویداد و استقرار مرکز ملی فرش ایران در وزارت صمت)، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی (باتوجه به حضور صنایع دستی و هنرهای سنتی در این رویداد و ارتباط این حوزه با وزارت میراث فرهنگی) و در نهایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به انحصار صدور مجوز از سوی ارشاد برای برگزاری حراجی‌ها را متوجه خود می‌کند.
انتقادهایی که اما اخیرا وارد شده، بیشتر به بحث ناهماهنگی میان ارگان‌ها مرتبط است و اینکه نقش برخی وزارتخانه‌ها ـ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین وزارت صمت ـ در این راستا نادیده گرفته
شده است.
مسوولان حراجی می‌گویند، «از ارشاد مجوز گرفته‌اند و این مساله نشان می‌دهد که این رویداد اجازه قانونی برای فعالیت داشته است.» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با تاکید بر اینکه حراج ملی زیرمجموعه‌ای از این وزارت‌خانه است، در عین حال پاسخگویی درباره‌ ارائه آثاری که متعلق به میراث فرهنگی است را متوجه وزارت میراث فرهنگی می‌داند.

با این همه میراثی‌ها اعلام کرده‌اند که هیچ مجوزی برای این حراجی از سوی این وزارت‌خانه صادر نشده و موضوع در حال بررسی است. آنها هشدار داده‌اند، با توجه به قدمت و نفاست این آثار، خروج آن‌ها از کشور ممنوع بوده و برابر با ماده ۵۶۱ مجازات اسلامی جرم محسوب
می‌شود»
حراجی تحت عنوان «حراج ملی» که به تازگی برپا شد و شماری از آثار تاریخی با قدمت چند صد ساله مجموعاً با ارزش ۴۲ میلیارد تومان به چوب حراج زده و فروخته شد. این اتفاق منجر به واکنش‌های گسترده‌ای شده، چون در این حراج بر خلاف حراج‌های مرسوم نظیر حراج تهران، با آثار معاصر هنری معاصر مواجه نیستیم و بسیاری از آثاری که فروخته شده، باید
در موزه‌های ایران باشد.
سینی قلم‌زنی متعلق به دوره زندیه، نسخه خطی قرآن متعلق به دوره تیموری، انگشتر متعلق به دوره صفویه با غبار نویسی روی سنگ عقیق و شماری از آثار متعلق به دوره قاچار از جمله پرتره (ناصرالدین شاه) اثر یحیی خان غفاری (ابوالحسن ثالث) از جمله آثار تاریخی فروخته شده در این حراج است. نکته قابل تامل اینکه برخی آثار به نام «منسبو» فروخته شده که اتفاقی مرسوم نیست، چون جزو وظایف اصلی هر حراج اصالت سنجی آثار است و در حراج‌های معتبر از «لفظ» مرسوم استفاده نمی‌شود.
مرتضی ادیب‌زاده، سرپرست اداره‌کل موزه‌های کشور ‌نیز در فضای مجازی در واکنش به این حراجی، درحالی‌که هفتمین دوره آن پایان یافته و در دوره‌های پیشین نیز عرضه آثار تاریخی در این حراجی سابقه داشته است، نوشت:‌ «هیچ‌گونه مجوزی از سوی اداره کل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای حراج ملی صادر نشده است. ‌با توجه به قدمت و نفاست این آثار، خروج آن‌ها از کشور ممنوع بوده و برابر با ماده ۵۶۱ مجازات اسلامی
جرم محسوب می‌شود.»
عبدالله احراری، عامل توسعه شبکه ملی دست بافته‌های دستگاهی جهاد دانشگاهی و عضو پیوسته انجمن علمی فرش در این زمینه در گفت و گو با ایسنا، به نقش وزارتخانه سوم ـ وزارت صمت ـ با توجه به تجاری بودن ماهیت حراج اشاره می‌کند و نکاتی را درباره‌ مشکلات
این رویدادها متذکر می‌شود.
اعتمادی به این رویدادها در کشور
وجود ندارد
احراری در ابتدا و در پاسخ به این پرسش که چقدر رویداد حراج ملی بر اساس ساز و کار درستی پیش رفته است؟ می‌گوید: «این رویداد اجرا می‌شود، اما مثل خیلی از رویدادها نیست که با قاعده، ضابطه و اعتماد نسبی برگزار می‌شوند. وجود رویدادهایی از جنس «حراج ملی» در ایران بد نیست و به نظرم ذاتا کار خوبی محسوب می‌شود. مشکلی که وجود دارد این است که در ایران متأسفانه برای این رویداد ساز و کار درستی وجود ندارد. نه تشکیلات ضابطه‌مندی وجود دارد و نه اساسا اعتمادی به این رویدادها در کشور وجود دارد.»
او ادامه می‌دهد: «مجموعا چنین رویدادهایی خوب هستند، ولی در کشور ما اگر هم اجرا شده، با اما و اگرهای بسیاری همراه بوده است.» این کارشناس با اشاره به لزوم وجود یک سازمان مقتدر در این زمینه می‌گوید: «افراد متولی نیامده‌اند از مجموعه‌ای که به این آثار هویت‌بخشی کرده‌اند، مجوز دریافت کنند تا این مجموعه نیز بتواند نظارت کامل داشته باشد. زمانی از این رویداد استقبال می‌شود که مجموعه برگزارکننده حراج، یک جایگاه قانونی
داشته باشد.»
عضو پیوسته انجمن علمی فرش اضافه می‌کند: «چون این جایگاه قانونی وجود ندارد و اگر هم هست، شفاف نیست و تلاشی هم نشده که چه میراث فرهنگی چه مرکز ملی فرش به آن مشروعیت دهند و از طرفی از پیشکسوتان این حوزه نیز حمایتی نشده، به نتیجه
خوبی نرسیده است.»
او درباره تاثیرات منفی ناهماهنگی وزارتخانه‌ها بر برگزاری حراج ملی، چنین اعتقاد دارد: «سابقه هماهنگ نبودن وزارت‌خانه‌ها مانند میراث فرهنگی و ارشاد تنها به حراج ملی باز نمی‌گردد؛ بلکه مثال‌های متعددی برای آن وجود دارد. این تناقض همواره وجود داشته و نمونه‌های زیادی برای آن وجود دارد. در یک بخش‌هایی وزارت میراث فرهنگی خودش را دخیل می‌کند، یک بخش‌هایی صنعت، معدن و تجارت و یک بخش‌هایی حتی ارشاد.»
او ادامه داد: «درواقع هرجا که حراجی برگزار شده، از طریق لابی‌گری در داخل ارشاد بوده و صرفا با یک وزارت‌خانه همکاری صورت گرفته است و دستگاه‌های دیگر به یاد حاشیه‌هایی که وجود دارد، اصلا ترسیده‌اند که همکاری کنند و دخالتی نکرده‌اند. چون اینجا سکوت می‌کنند، طبیعتا افرادی که ذی نفع اصلی هستند، از سازمان اصلی دستور می‌گیرند و به این ترتیب شاهد این هستیم که این رویداد به طریق ضعیفی برگزار می‌شود و حتی ممکن است در بحث اصالت آثار سر عده‌ای نیز کلاه برود.»
این کارشناس همچنین در پاسخ به این سوال که آیا بهتر است صرفا یک وزارتخانه متولی صدور مجوز باشد یا خیر؟ گفت: «بله و فکر می‌کنم چون حراج ملی یک بحث تجاری است، وزارت صمت باید در رأس همه وزارت‌خانه‌ها قرار گیرد. حراجی یک نمایشگاه و تجارت است و به نظر من صمت یا میراث فرهنگی باید متولی آن باشند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نظر می‌رسد که در این میان جایگاه ویژه‌ای ندارد.»
او ادامه داد: «اگر حوزه سینما یا فیلم و مستند بود، باید ارشاد در رأس صدور مجوز قرار می‌گرفت؛ اما وقتی بحث ما هنرهای سنتی و صنایع دستی است، به نظر می رسد این حق وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و در رأس آن وزارت صمت باشد.»

 

حراج«NFT» آثار هنری برای ۲ تابلوی گرانبها

موزه هنرهای زیبای بوستون، نسخه «NFT» آثار هنری منتخب مجموعه خود را به منظور تامین بودجه حفاظت از آثار نقاشی به فروش می‌رساند.
مجموعه‌ای از آثار هنری شامل نقاشی‌های پاستل هنرمندان امپرسیونیسم چون «کلود مونه» و «ادگار دِگا» که بین سال‌های ۱۸۶۰ تا ۱۹۱۰ خلق شده‌اند در قالب «NFT» (دارایی‌های دیجیتال غیرقابل معاوضه) از سوی موزه هنرهای بوستون به فروش گذاشته می‌شوند. این اقدام با همکاری کمپانی «LaCollection» انجام شده که در زمینه ارائه نسخه‌های دیجیتالی باکیفیتی از آثار هنری فیزیکی فعالیت می‌کند.
از آثار برجسته مجموعه «NFT» حراج شده توسط موزه بوستون می‌توان به آثاری چون «چشم انداز وسیع» (۱۸۶۲) و همچنین اثر «منظره دریا در غروب خورشید» ( ۱۸۶۲) از آثار «کلود مونه» اشاره کرد که یکی از نخستین نقاشی‌های پاستل این هنرمند است که در اولین نمایشگاه آثار امپرسیونیسم پاریس در سال ۱۸۷۴ به نمایش گذاشته شده بود.
همچنین هفت نقاشی پاستل از «ژان فرانسوا میله» از جمله «قاصدک ها» (۱۸۶۷-۱۸۶۸)، «مزرعه در مهتاب» (۱۸۶۸)، «رقصندگان در حال استراحت» (۱۸۸۱-۱۸۸۵) و «رقصندگان رُز» (حدود ۱۹۰۰) نیز در قالب دارایی دیجیتال (NFT) در این حراجی عرضه می‌شوند.
در مجموع، ۲۴ اثر هنری «NFT» با قیمت اولیه ۳۱۴ دلار به حراج گذاشته خواهد شد. سپس هر مالک در قرعه‌کشی شرکت داده می‌شود تا برنده نسخه « NFT » یکی از دو نقاشی «ادگار دِگا» شود. پول حاصل از فروش نسخه «NFT» این آثار هنری، صرف حفظ و نگهداری نسخه فیزیکی دو نقاشی از «ادگار دِگا» هنرمند مطرح فرانسوی در مجموعه موزه می‌شود که شامل نقاشی‌های «ادموندو و ترز موربیلی» (۱۸۶۵) و «پدر در حال گوش دادن به لورنزو پاگان‌ها در حال نواختن گیتار» (۱۸۶۹) می‌شود.

 

رویداد

اصغر فرهادی نامزد یک جایزه نویسندگی در آمریکا
اصغر فرهادی برای نگارش فیلمنامه «قهرمان» به عنوان یکی از نامزدهای دریافت جایزه سالانه «هیومنیتاس»(Humanitas) معرفی شد.جایزه «هیومنیتاس» که ویژه نویسندگی در عرصه سینما و تلویزیون است پس از دو سال عدم برگزاری فهرست نامزدهای سال ۲۰۲۲ خود را اعلام کرد و اصغر فرهادی برای نویسندگی فیلم «قهرمان» در کنار «شان هیدر» برای فیلم برنده اسکار «کودا»، «ادسون اودا» برای نگارش فیلمنامه «۹ روز» و «مت هریس» برای فیلم «سار» در بخش نویسندگی بهترین فیلم درام نامزد کسب جایزه شده‌اند.
برندگان چهل و ششمین دوره جایزه «هیومنیتاس» جوایز خود را طی مراسمی حضوری در تاریخ ۹ سپتامبر (۱۸ شهریور) در بورلی هیلتون آمریکا دریافت خواهند کرد. جایزه «هیومنیتاس» که در سال ۱۹۷۴ راه اندازی شد، از نویسندگان سینما و تلویزیون تقدیر می‌کند که در آثارشان به بررسی وضعیت انسان پرداخته‌اند. برندگان جایزه نقدی ۱۰ تا ۲۵ هزار دلاری نیز دریافت می‌کنند.
فیلم «قهرمان» سال گذشته در جشنواره فیلم کن رونمایی شد و جایزه بزرگ هیات داوران این رویداد سینمایی را دریافت کرد. «قهرمان» سال گذشته جایزه بهترین فیلم هیات ملی نقد آمریکا را کسب کرد و در جشنواره بین‌المللی پالم اسپرینگز نیز جایزه سینما بدون مرز و همچنین جایزه فیپرشی بهترین بازیگر مرد (امیر جدید) و نویسندگی (اصغر فرهادی) را کسب کرد.

نظر شما