شناسهٔ خبر: 54855198 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۸۰ درصد سرقت در خلخال توسط معتادان متجاهر صورت می‌گیرد

اردبیل - ایرنا _ فرماندار خلخال با تاکید بر اینکه شهرستان خلخال در سایه غنای فرهنگی و تلاش‌ نیروهای نظامی ، انتظامی و امنیتی یکی از امن‌ترین شهرستان‌های کشور است، گفت: ۸۰ درصد از سرقتها در این شهرستان توسط معتادان متجاهر صورت می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدجواد یحیی‌زاده روز پنجشنبه در جلسه ستاد پیشگیری از سرقت خلخال اظهار کرد: در سایه تلاش شبانه‌روزی نیروهای تامین‌کننده امنیت منطقه و همدلی و همکاری نیروهای نظامی ، اطلاعاتی و امنیتی عرصه برای فعالیت برهم‌زنندگان نظم و امنیت در این شهرستان بیش از پیش تنگ شده است.

وی وجود امنیت پایدار توام با فرهنگ صلح و سازش را حاصل وجود غنای مذهبی و قوی بودن بنیه باورهای اعتقادی در بین مردم و همچنین پایین بودن سطح جرایم خشن و جنایت در این منطقه ذکر کرد.

یحیی‌زاده افزود: بیشترین سطح سرقت‌های این شهرستان مربوط به جرایم سرقت‌های خرد بوده که بیش از ۸۰ درصد این سرقت‌ها توسط معتادان متجاهر و با هدف تامین هزینه تهیه مواد مخدر روزانه از سوی افراد معتاد صورت می‌گیرد.

رئیس شرکت توزیع برق خلخال هم در این جلسه گفت: با هدف کاهش سرقت شبکه‌های برق‌رسانی سیم مسی این شهرستان تاکنون ۱۵۰ کیلومتر از مجموع شبکه فشار ضعیف سیم‌های مسی با کابل خود نگه دار تعویض شده است.

رسول زارع با تاکید بر لزوم تعویض و جایگزینی ۴۵۰ کیلومتر کابل خودنگهدار به جای سیم‌های گفت: طرح جایگزینی ۲۸۵ کیلومتر از شبکه‌های فشار ضعیف این شهرستان با استفاده از کابل خودنگهدار اجرا خواهد شد در دستور کار قرار دارد و از آغاز این طرح در سال جاری ۲۷ کیلومتر از شبکه‌های مسی جمع‌آوری و کابل‌های خود نگهدار جایگزین شده است.

وی گفت: برغم تلاش‌های صورت گرفته برای پیشگیری از سرقت سیم‌های مسی شبکه‌های فشار ضعیف خلخال، سارقان از سرقت شبکه‌های برون‌شهری به شبکه‌های درون شهری  روی آورده اند به طوری که در ۱۰ روز گذشته ۷۰۰ متر سیم برق در این شهر به سرقت رفته است.

رئیس شرکت توزیع برق خلخال با اشاره به اهمیت اجرای طرح کاهش مصرف ۳۰ درصدی برق در اوقات اداری و ۶۰ درصدی برق در اوقات غیراداری توسط دستگاه‌های اجرایی افزود: بسیاری از ادارات این طرح را رعایت نمی‌کنند و در صورت ادامه این روند شاهد خاموشی‌های ناخواسته در روزهای گرم تابستان خواهیم بود.

 ارتباط تلفنی خط ثابت ۱۶ روستای خلخال قطع شده است

رئیس شرکت مخابرات خلخال هم گفت: به علت سرقت کابل‌های تلفن ثابت روستایی در این شهرستان ارتباط تلفنی تلفن ثابت ۱۶ روستای خلخال قطع شده و برای راه‌اندازی مجدد جریان تلفن ثابت در این روستاها مبالغ کلانی اعتبار جهت خرید کابل مورد نیاز است.

محبوب حیدری اضافه کرد: برغم اتخاذ راهکارهای پیشگیرانه برای جلوگیری از سرقت کابل‌های تلفن ثابت روستایی که غالبا مسی است سرقت کابل‌های تلفن خسارات سنگینی را بر شرکت مخابرات خلخال تحمیل می‌کند.

وی اظهار کرد: در شرایط فعلی تنها راهکار مطمئن برای پیشگیری از سرقت سیم‌ها و کابل‌های تلفن ثابت روستایی و شهری بکارگیری فیبر نوری و کاربرد زیرزمینی آن می‌باشد.

۸۰درصد سرقت در خلخال توسط متعادان متجاهر صورت می‌گیرد

فرمانده انتظامی خلخال نیز با بیان اینکه بیش  از ۸۰ درصد سرقت‌های خرد خلخال از جمله سرقت سیم‌های شبکه‌های برق‌رسانی و مخابرات این شهرستان توسط معتادان متجاهر صورت می‌گیرد، افزود: در صورت لغو مرخصی زندانیان معتادان متجاهر میزان جرایم سرقت‌های خرد به حداقل خواهد رسید.

سرهنگ سیدهادی موسوی با بیان اینکه از راهکارهای مهم کاهش سرقت افزایش دوربین‌های مداربسته هوشمند و کنترل ترافیک است، خواستار اجرای این طرح از سوی شهرداری خلخال شد.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین سرقت‌های صورت گرفته از سوی سارقان و معتادان متجاهر تحویل ضایعاتی‌ها می‌شود، اظهار کرد: تعداد واحدهای صنفی ضایعاتی در خلخال بیش از سایر شهرستان‌های استان اردبیل بوده و همین امر فروش آسان اموال به سرقت رفته است.

جانشین دادستان عمومی و انقلاب خلخال نیز با بیان اینکه سرقت اموال عمومی همچون کابل‌های مسی برق و مخابرات علاوه بر عنوان جرم سرقت، بحث تخریب اموال عمومی هم هست، گفت: در صورت پایین بودن جرم سرقت ۲ تا ۵ سال حبس به عنوان تخریب اموال عمومی و دولتی منظور می‌شود.

فاضلی یادآورشد: در صورت بی‌توجهی در حفظ و نگهداری اموال دولتی از سوی ادارات و دستگاه‌های اجرایی ، مسئول آن اداره و دستگاه به عنوان کوتاهی از انجام وظیفه تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در قوانین جزایی کشور جرم کیفری خرید اموال مسروقه کمتر از جرم سرقت نیست و برابر آن جرایم سخت‌تر از جرم سرقت برای مال‌خران اموال مسروقه پیش‌بینی شده است.

نظر شما