شناسهٔ خبر: 54854468 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲۲ هزار تُن گیلاس از باغات خوی برداشت می‌شود

ارومیه - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی خوی گفت: برداشت محصولات باغی گیلاس در باغات خوی آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود امسال باغداران این شهرستان ۲۲ هزار تُن از این محصول برداشت و به بازار مصرف عرضه کنند.

صاحب‌خبر -

علی اصغر امینی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: این میزان محصول از سه هزار و ۱۰۰هکتار از باغات زیرکشت رفته شهرستان خوی برداشت می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین همزمان با برداشت گیلاس از باغات خوی، برداشت آلبالو از باغات این شهرستان آغاز شده و پیش بینی می‌شود از این محصول نیز هشت هزار تُن محصول برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی خوی گفت: سطح زیر کشت باغات آلبالو نیز در شهرستان خوی یک هزار و ۶۰۰ هکتار است.

امینی بیان کرد:  ارزش تولید این ۲ محصول باغی ۱۲ هزار میلیارد ریال برآورد شده است و این شهرستان در تولید  آلبالو در آذربایجان‌غربی رتبه اول را به خو اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: ۲۰ درصد این محصولات به صورت تازه خوری مصرف و بقیه به واحدهای صنایع تبدیلی استان‌های همجوار تحویل و یا به کشورهای ترکیه، آذربایجان، عراق و روسیه صادر می‌شود.

آذربایجان‌غربی دارای ۱۲۰ هزار هکتار باغ است که شامل انواع میوه‌های هسته دار،انگور و سیب است که علاوه برتامین نیاز داخل استان به سایر استانها و کشورها نیز صادر می‌شود.

درخت گیلاس از جمله درختان مناطق معتدل و سرد به شمار می‌رود و مقاوم به سرماست و در مقایسه با سایر درختان میوه هسته دار محصول آن زودتر به مرحله برداشت می‌رسد.

گیلاس مرغوب این استان با وجود تولید محلی در زمان حاضر در برخی از محله های ارومیه با قیمت ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار ریال برای هر کیلوگرم عرضه می‌شود.

نظر شما