شناسهٔ خبر: 54853752 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۴۶۶ هکتار نهالکاری دستاورد اجرای طرح ترسیب کربن در حوضه آبخیز گالیکش

گنبدکاووس- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گالیکش گفت: ۸۸ هزار اصله نهاد مثمر در مدت پنج سال با اجرای پروژه ترسیب کربن با هدف کمک به کاهش گازهای گلخانه‌ای و گرمای هوا در ۴۶۶ هکتار از حوضه آبخیز شهرستان‌های گالیکش و مینودشت کاشته شد.

صاحب‌خبر -

ساسان فرامرزی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: پروژه ترسیب کربن به عنوان برنامه‌ای مشترک بین دولت جمهوری اسلامی ایران، سازمان ملل متحد و تسهیلات جهانی زیست محیطی (GEF) در راستای بیابانزدایی و توسعه مدل مدیریت مشارکتی مراتع در مناطق خشک و نیمه خشک و احیای جنگل‌ها با هدف محرومیت‌زدایی و افزایش جذب کربن خاک طراحی شده است.

وی بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی جوامع محلی، کاهش فقر و بهبود شاخص توسعه انسانی با استفاده از توانمندسازی گروه‌های توسعه را از دیگر اهداف منطقه‌ای این پروژه برشمرد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گالیکش بیان کرد: پروژه ترسیب کربن از سال ۱۳۹۶ با اعتباری بالغ بر ۴۶ میلیارد و ۴۱۰ میلیون ریال از محل اعتبارات طرح جامع مقابله با بیابانزایی در حوضه آبخیز اوغان با ۲۷ هزار و ۱۴۷ هکتار مشتمل بر ۱۸ روستا با جمعیتی بالغ بر۹ هزار و ۶۵۶ نفر واقع در ۲ شهرستان گالیکش و مینودشت با انجام مطالعات مشارکتی و نیازسنجی، تحلیل درخت مشکلات، برگزاری نشست با جوامع محلی و انسجام سازمانی در بازه زمانی پنج ساله اجرا شد.

فرامرزی ادامه داد: نهالکاری در سطح ۴۶۶ هکتار با ۸۸ هزار اصله نهال مثمر گردو، توت، بیدمشک، گلابی، گیلاس، آلبالو، به، خرمالو و آلوشابلون و نهال غیرمثمر صنوبر و بلوط و بوته کاری مشارکتی با غرس ۱۳۱ هزار اصله نهال گل محمدی، اویشن، به لیمو، اسطوخودوس، رزماری، گل گاوزبان و گل ختمی در سطح ۱۳۴ هکتار در روستاهای هدف حوزه اوغان با رویکرد جذب کربن توسط درختان و آزادسازی اکسیژن بیشتر در طبیعت از جمله برنامه‌های اجرایی شاخص در مدت پنج سال بوده است.  

وی توزیع ۳۶ کیلوگرم بذر گیاهان داروی در بین جوامع محلی و ۱۰ تن بذر یونجه برای کاشت در اراضی شیبدار حوزه به مساحت ۴۰۰ هکتار و تهیه و توزیع بروشور و لوح‌های فشرده آموزشی و ترویجی در بین جوامع محلی و ارائه آموزش به مدت ۱۲۵ هزار و ۸۲۹ نفر ساعت و اجرای ۲۲.۵ هکتار کشاورزی حفاظتی و مدیریت هرزآب (بانکت بندی، هلالی آبگیر، اصلاح اراضی شیبدار، سازه کنترل سیل و رسوب و مرمت چشمه) در ۱۵۷ هکتار را از دیگر برنامه‌های اجرایی پنج ساله در این حوضه آبخیز اعلام کرد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گالیکش تصریح کرد: در این مدت همچنین نهالکاری مشارکتی ۴۰۶ هکتار انجام، ۱۴۳ مورد سنگفرش معابر روستایی و آسفالت جاده‌ها ،  تشکیل ۱۸ کمیته و ۱۳۲ گروه توسعه روستایی و ۱۲ مورد سند معیشت طرح کسب و کار، ۱۲۱ مورد باغچه روستایی در سطح ۲۷ هکتار و تجهیز ۲ دفتر توسعه روستایی اجرا شد.

فرامرزی اظهارداشت:‌ مدیریت پسماند روستایی در سطح ۱۶ روستای هدف حوضه اوغان شامل اقدامات آموزشی و ترویجی به منظور تغییر نگرش جوامع محلی و ترویج تفکیک زباله از مبدا و آشنایی آنان با شیوه مدیریت زباله‌ها و پسماندها برای تهیه کمپوست‌های کشاورزی در کنار تهیه و توزیع ۱۸ عدد سطل زباله و ۶۰ کیلوگرم گونی جمع آوری زباله‌های خشک از دیگر دستاوردهای موفق پروژه ترسیب کربن در منطقه به‌حساب می‌آید.

وی افزود: ایجاد ۲۷ کارگاه پرورش قارچ دکمه‌ای همراه با آموزش، مشاوره، نظارت و متصل کردن جوامع محلی به بازارفروش، راه اندازی ۴۵ کارگاه اشتغالزایی از قبیل ابریشم بافی، حصیربافی، خیاطی، قالی بافی، چرم دوزی و نمدمالی و احداث چهار اقامتگاه بومگردی در روستاهای هدف حوزه اوغان و فراهم کردن ۳۵ غرفه برای ارائه دستاوردهای ترسیب کربن در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها و نوروزگاه‌ها به اشتغالزایی در منطقه کمک کرد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گالیکش گفت: در این مدت ۴۰ صندوق اعتباری خرد محلی ترسیب کربن در روستاهای هدف حوضه آبخیز اوغان با هزار و ۱۵۰ عضو تشکیل و ۴۶۲ کارگاه و جلسات آموزشی و ترویجی برای اعضا برگزار و ۳۲۵مورد تسهیلات به میزان چهار میلیارد و ۴۱۰ میلیون ریال پرداخت و زمینه اشتغال پایدار برای ۹۴ نفر فراهم شد.

فراموری تصریح کرد: با توجه به عملکرد موفق پروژه ترسیب کربن در مدت پنج سال گذشته، درخواست تمدید ۲ ساله آن با پیش بینی اعتبار حدود ۳۰ میلیارد ریال ارائه و منتظر تایید نهایی هستیم.

به گزارش ایرنا، مساحت گالیکش ۸۹ هزار هکتار است که ۱۷ هزار هکتار آن در محدوده پارک ملی گلستان با مدیریت محیط زیست، ۵۱ هزار هکتار آن جنگل و مرتع با مدیریت منابع طبیعی و ۲۱ هزار هکتار آن هم به عنوان اراضی کشاورزی، روستایی و شهری در اختیار مردم است.

استان مرزی و شمالی گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومترمربع وسعت دارای ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع، ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار اراضی مستحدث واراضی موات و ۲۰ هزار هکتار اراضی ساحلی است.

نظر شما