شناسهٔ خبر: 54853747 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: شهرآرانیوز | لینک خبر

تاریخ نگاری حضور تیم‌های مشهدی در مسابقات کشوری سال۱۳۶۸- قسمت دوم

از قهر و آشتی رهباردار تا نتایج ناامیدکننده پیام را در این مطلب می خوانید.

صاحب‌خبر -

حسین نخعی‌شریف | شهرآرانیوز؛ در شماره گذشته به چگونگی شکل گیری اولین دوره لیگ سراسری باشگاهی در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی و حضور پیام به عنوان نماینده خراسان اشاره کردیم. در این قسمت به مرور نتایج پیام در هفته‌های سوم تا هشتم این مسابقات در سال ۱۳۶۸  می‌پردازیم.

دشت اولین امتیاز در میدان جنوب

پیام و جنوب اهواز، دو تیم بدون امتیاز گروه که هر دو بازی قبلی شان را واگذار کرده بودند، دوشنبه نهم مرداد سال ۱۳۶۸ در حضور ۵ هزار تماشاگر به مصاف هم رفتند. انتظار می‌رفت سبزوسپیدپوشان مشهدی در ورزشگاه خانگی شان یکپارچه حمله باشند، اما این جنوبی‌ها بودند که در بیست دقیقه ابتدایی روی دروازه پیام خیمه زده بودند! پس از فروکش کردن حملات قرمزپوشان جنوبی، شاگردان هاشم رهباردار کمی بر توپ و میدان مسلط شدند و با اطلاع از دوضرب گیربودن دروازه بان اهوازی، شوت‌های از راه دور را آزمایش کردند. این نقشه در دقیقه ۳۹ جواب داد و ضربه کاشته احمد حامد را جلیل ذوالفقاری در برگشت به گل تبدیل کرد.

پیام در نیمه دوم خیلی زود عقب نشست و رو به بازی تدافعی آورد و درمقابل لفته سه برادران که تیمش چیزی برای ازدست دادن نداشت، با سه تعویض، سانتر از کناره‌ها را دستورکار تیمش قرار داد و سرانجام درحالی که همه منتظر سوت پایان مسابقه بودند، با همین تاکتیک در دقیقه ۸۷ سعید زبیدی گل تساوی را به ثمر رساند تا آه از نهاد تماشاگران بلند شود و البته دو تیم هم به اولین امتیازشان دست یابند. علینقی مصطفی نژاد، داور مازندرانی، این بازی را سوت زد.

شکست در سرزمین بادگیر‌ها

پیامی‌ها جمعه ۲۷ مرداد در ورزشگاه شهیدنصیری یزد به مصاف استقامت این شهر رفتند. یزدی‌ها که از سه بازی قبلشان هیچ اندوخته‌ای نداشتند، در مصاف با پیام که آن‌ها هم فقط یک امتیاز داشتند، به قصد برد وارد میدان شدند، اما در نیمه اول ۳ هزار تماشاگر یزدی هیچ نشانی از بازی زیبا ندیدند. با شروع نیمه دوم با سوت سلمان غلامی، داور اصفهانی این دیدار، یزدی‌ها حملات پراکنده‌ای روی دروازه پیام تدارک دیدند و عجیب‌تر اینکه به دو گل هم دست یافتند.

دقیقه ۵۱ روی ارسال نه چندان خطرناک از راست، محمد عادل زاده در غفلت مدافعان میانی و دروازه بان پیام اولین گل تیمش را به ثمر رساند. مشهدی‌ها که در این روز در غیاب هاشم رهباردار با مربیگری جواد مرادنژاد در میدان حاضر شده بودند، گل دوم را هم بر خلاف جریان بازی در دقیقه ۸۱ از روی نقطه پنالتی دریافت کردند تا با این شکست در قعر جدول در کنار جنوب اهواز و کاوه بندرعباس قرار بگیرند.

تساوی با گل دقیقه ۹۰

سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۶۸، ورزشگاه ۲۲ بهمن اصفهان و دیدار با سپاهان اصفهان، دو تیم انتهای جدول با سه و یک امتیاز اندوخته از دیدار‌های گذشته. شاگردان منصور ابراهیم زاده که دیدار قبلی شان را به ملوان واگذار کرده بودند و به همین دلیل کمتر از ۶ هزار نفر را برای این دیدار به ورزشگاه کشانده بودند، از همان ابتدا با توپ پر به میدان آمدند و پیامی‌ها که مانند هفته گذشته به علت قهر هاشم رهباردار، جواد مرادنژاد را به عنوان مربی بالای سرشان می‌دیدند، چاره‌ای جز دفاع نداشتند که در برخی دقایق هم به دفع توپ تقلیل می‌یافت، تا اینکه زردپوشان دقیقه ۸۱ با جواد عطایی به گل رسیدند.

پیامی‌ها که انگار با گل خوردن تازه از خواب بیدار شده بودند، بی محابا به دروازه سپاهان حمله ور شدند و سرانجام دقیقه ۹۰ روی کرنر ارسالی حسن اصغری، مجید حسینی پور با ضربه سری تماشایی نگذاشت پیام دست خالی از نصف جهان برگردد. جواد فصیح فر، قاضی خوزستانی این دیدار، سه بار از کارت زردش برای بازیکنان پیام استفاده کرد، اما این تعداد می‌توانست بیشتر و حتی به رنگ قرمز هم باشد.

تساوی خانگی مقابل بانکی‌ها

پیام در ششمین گام، دوشنبه ششم شهریور در مشهد به مصاف بانک سپه تهران یا همان اکباتان پیشین رفت؛ دیدار یکی از تیم‌های صدرنشین با یکی از تیم‌های قعرنشین. پیامی‌ها که با دو امتیاز اصلا موقعیت خوبی نداشتند، در این بازی سه بازیکن اثرگذارشان محمد تشکری، مجید حسینی پور و جواد نیازمند را هم به دلایل مصدومیت و محرومیت در اختیار نداشتند تا هاشم رهباردار که پس از دو هفته به تیم برگشته بود، به ناچار دست به تغییراتی بزند.

در مقابل، هادی آهنگران، مربی بازیکن بانکی ها، در این روز به گمان کسب پیروزی آسان، تیمش را با سه مهاجم روانه میدان کرده بود، اما خیلی زود مجبور شد با کم کردن یک مهاجم، احتیاط را در دستورکار قرار دهد و البته آنچه مشهود بود، نبود مهاجم تمام کننده و شش دانگ در خط حمله پیام بود که حتی اگر در این روز پیام یک مهاجم چهاردانگ هم داشت، دست کم باید با دو گل به رختکن می‌رفت و ۵ هزار تماشاگرش را شادمان. البته از یاد نبریم که حسین عسکری، داور این دیدار، گل سالم دقیقه ۸۷ بانکی‌ها را مردود اعلام کرد و همچنین شوت سرکش اصغر حاج علیپور در دقیقه ۸۹ به تیر دروازه پیام اصابت کرد، وگرنه همین یک امتیاز هم نصیب مشهدی‌ها نمی‌شد.

شلیک مرگ در دقیقه ۸۸

پیامی‌ها چهار روز بعد (جمعه دهم شهریور) دوباره در مشهد به میدان رفتند تا این بار با قو‌های سپید انزلی مصاف کنند. ۱۰ هزار تماشاگر که حدود هزارنفرشان گیلانی بودند، از همان ابتدا با تشویق هایشان شور و نشاط خاصی در ورزشگاه ایجاد کرده بودند، به ویژه گیلانی ها. نیمه اول بر خلاف انتظار هیچ نکته خاصی نداشت و حاشیه‌های تماشاگران زیباتر از بازی دو تیم بود.

با شروع نیمه دوم، شاگردان عباس رجبیه فر بازی را هجومی‌تر آغاز کردند، اما تیمی که به گل دست یافت، پیام بود که با فرار خوب مجید حسینی پور روی پاس عمقی جواد یاوری زاده در دقیقه ۶۵ به گل رسید و طبق معمول پس از گل خیلی زود به بازی تدافعی روی آورد، اما ملوانان که کاملا به نقطه ضعف دروازه بان پیام واقف بودند، با استفاده از مهاجم سرزنشان به نام محمد احمدزاده، بازی را ۱۰ دقیقه بعد به تساوی کشیدند و تیر خلاص را هم دقیقه ۸۸ فرزاد سیری شلیک کرد تا کام پیامی‌ها و هوادارانشان حسابی تلخ شود.

استراحت در هفته هشتم

در هفته هشتم و در روزی که پیام در جدول یازده تیمی مسابقات با قرعه استراحت روبه رو بود، دیگر تیم‌ها جمعه هفدهم شهریور به میدان رفتند تا با نتایج به دست آمده پیام به قعر جدول نزدیک‌تر شود.

نظر شما