شناسهٔ خبر: 54852907 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

ریزش موها هنگام شانه زدن پس از حمام تا چه حد طبیعی است؟

همه ما در صورت مواجه شدن با ریزش موی شدید حتما باید به پزشک مراجعه کنیم، اما ریزش موی خفیف و محدود واقعا نگران‌کننده نیست و یکی از فرایندهای فیزیولوژیک بدن محسوب می‌شود. به‌گفته متخصصان، روزانه به‌طور میانگین حدود ۱۰۰ تار مو از موهای ما دچار ریزش می‌شوند، اما وقتی که موها را می‌شوییم و بعد آنها را شانه می‌کنیم، واقعا ریزش مو تا چه اندازه طبیعی است؟

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سلامت، درحالی که ریزش حدودا ۱۰۰ تار مو در طول روز به‌طور کلی طبیعی و عادی محسوب می‌شود، اما اگر فاصله بین دفعات شستن موها بیشتر شود و در روزهای بین شستن موها نیز کمتر آنها را شانه کنید، میزان ریزش مو هم بیشتر خواهد شد.  

درواقع بخشی از موهایی که آماده ریزش شده‌اند، تا زمان شستن موها یا شانه زدن آنها از پوست سر جدا نمی‌شوند. پس اگر موهایتان را یک‌بار در هر ۳ روز می‌شویید و آنها را هم کم شانه می‌کنید، میزان موهای ریخته‌شده در روز شست‌وشو و شانه کردن آنها به چیزی مابین ۱۵۰ تا ۳۰۰ تار مو خواهد رسید. افرادی که چنین چیزی را تجربه می‌کنند، نباید نسبت به ریزش موهایشان نگران شوند.  

نوع موهای شما می‌تواند در ریزش آنها نقش داشته باشد 

موهای فرفری و پیچ‌دار معمولا تارهای موی آماده برای ریزش را به مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند، زیرا ریشه این موها ضخیم‌تر و دارای تراکم بیشتری است. به همین دلیل هم افراد دارای موهای فرفری و پیچ‌دار هنگام شستن موها تصور می‌کنند که اساسا ریزش موهایشان بیشتر از دیگران است، درحالی که چنین تفاوت چشمگیری واقعیت ندارد.  

موهای ضخیم و زبر (حتی اگر فرفری و پیچ‌دار نباشند) همچنان تارهای موی آماده برای ریزش را به مدت طولانی‌تری نسبت به موهای صاف و نازک درون بافت خودشان حفظ می‌کنند.  

هنگام شانه کردن موها به‌درستی از آنها محافظت کنید 

از آنجایی که تارهای مو در شرایط خیس و مرطوب از نظر انعطاف‌پذیری و قابلیت ارتجاعی ضعیف می‌شوند و شدیدا آسیب‌پذیر و شکننده هستند (موهای پیچ‌دار و فرفری در این شرایط بیشترین آسیب‌پذیری را دارند)، ‌ باید در شانه کردن آنها با احتیاط عمل کنید.  

یکی از دلایل این‌که متخصصان پوست‌ومو استفاده از نرم‌کننده‌ را برای همه انواع مو توصیه می‌کنند، ارتقای انعطاف‌پذیری موها و پیشگیری از شکنندگی آنها هنگام شانه کردن است. نرم‌کننده‌های متناسب با نوع موی شما به‌خوبی موها را در برابر شکنندگی تقویت می‌کنند و از آنها هنگام حالت‌گیری محافظت می‌کنند، حتی اگر موهای شما شدیدا آسیب‌پذیر باشند (مانند موهای رنگ‌شده یا موهایی که به‌طور منظم با ابزارهای حالت‌دهنده حرارتی تماس دارند). 

اگر موهای شدیدا خشک و آسیب‌پذیری دارید، می‌توانید از نرم‌کننده‌های بدون نیاز به آبکشی (leave-in) کمک بگیرید که حاوی ترکیبات مغذی و تقویت‌کننده‌ای مانند لیپیدها هستند و استقامت موها را در برابر آسیب‌پذیری افزایش می‌دهند.

نظر شما