شناسهٔ خبر: 54850343 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پاریس: فرانسه و ترکیه برای محافظت از مسیر صادرات غله اوکراین توافق کردند

تهران-ایرنا- کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه برای همکاری با سازمان ملل به منظور محافظت از بندر اودسا در اوکراین و مسیر دریایی صادرات غلات این کشور به توافق رسیدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از اسپوتنیک، مکرون و اردوغان چهارشنبه در حاشیه نشست سران ناتو در مادرید درباره پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، تقویت این ائتلاف در مناطق شرق اروپا و همچنین صادرات غلات از اوکراین گفت وگو کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است: روسای جمهور فرانسه و ترکیه اعلام کردند که به همکاری با سازمان ملل برای تضمین امنیت بندر اودسا و کشتی‌ها ادامه خواهند داد. 

مکرون همچنین از توافق فنلاند و سوئد با ترکیه در مورد عضویت در ناتو استقبال کرد و گفت که هلسینکی و استکهلم "نقش مهمی" در امنیت این ائتلاف ایفا خواهند کرد. 

به گزارش ایرنا،  «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به "طوفان گرسنگی" در صورت عدم صادرات غلات اوکراین هشدار داد. محاصره دریایی اودسا در حالی است که ۴۱ کشور کمتر توسعه یافته جهان یک سوم گندم مورد نیاز خود را از اوکراین و روسیه وارد می‌کنند. 

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه پیشتر گفته بود که اگر کی‌یف بنادر خود را مین زدایی کند و صادرات محموله‌ها را از طریق بنادر تحت کنترل روسیه مانند بردیانسک و ماریوپل تضمین کند، مسکو عبور بدون مانع کشتی‌ها با محموله غلات اوکراینی را تضمین می‌کند. 

مقامات ترکیه وعده داده‌اند که امنیت محموله‌های غلات اوکراین را از طریق دریای سیاه تضمین کنند. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ اوکراین در چهارمین ماه خود به سر می‌برد و واکنش‌ها به تهاجم روسیه، ارسال تسلیحات به اوکراین و بروز تبعات تازه آن در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی همچنان ادامه دارد. 

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی با هشدار درباره طولانی شدن جنگ اوکراین گفت که در نشست هفته آینده ناتو در مادرید با متحدان آمریکا در مورد مسیر پیش رو گفت وگو خواهد کرد. 

این در حالی است که "ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو در گفت وگو با روزنامه آلمانی بیلد گفته است: ما باید برای این واقعیت آماده شویم که ممکن است جنگ سال‌ها طول بکشد، ما نباید از حمایت از اوکراین دست بکشیم. 

نظر شما