شناسهٔ خبر: 54850001 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور:

پارک مهارت در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور راه‌اندازی می شود

یزد- رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور از راه اندازی پارک مهارت در دانشگاه های فنی و حرفه ای سراسر کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، عرفان خسرویان، روز چهارشنبه در نشستی خبری در دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان یزد با تاکید بر لزوم نهادینه سازی نظام ملی مهارت در کشور اظهار داشت: برای تجاری سازی علم و فناوری، اکوسیستم فناوری از طریق پارک‌ها و شرکت‌های دانش بنیان تدوین شد و شرکت‌ها برای تجاری سازی علم باید به سمت پارک‌ها و شرکتهای علم و فناوری بروند اما در دانشگاه فنی و حرفه‌ای، به دنبال نظام مهارتی هستیم.

وی عنوان کرد: بر خلاف اینکه در دانشگاه‌های دیگر در یک دوره ۱۰ ساله فرد را برای فعالیت در جامعه آماده می‌کنند، در دانشگاه فنی و حرفه‌ای فرد در یک فرآیند دو تا چهار ساله به بازار کار معرفی می‌شود و در این دوره فرد صلاحیت کار در بازار را پیدا می‌کند.

خسرویان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد برنامه‌های ویژه دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای استان‌های صنعتی نظیر یزد بیان کرد: در این استان‌ها دو برنامه به صورت ویژه پیگیری می‌شود، نخست برنامه ملی آمایش رشته‌ها که با مشارکت صنایع اتفاق می‌افتد و دیگری برنامه آموزش‌های جوار صنعتی است.

وی ادامه داد: در قالب طرح آموزش‌های جوار صنعتی، کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای باید توسط صنایع تجهیز شود و آموزش‌ها با استفاده از تجهیزات صنایع ارائه خواهد شد.

خسرویان همچنین از اجرای طرح اکوسیستم مهارت در دانشگاه فنی و حرفه‌ای خبر داد و عنوان کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید صاحب پارک مهارتی شود و شرکت‌ها خدمات مهارتی خود را به شهرک‌های صنعتی ارائه کنند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور اظهار داشت: تشکیل پارک مهارتی و کارخانه مهارت می‌تواند حلقه مفقوده دانشگاه و شهرک‌های صنعتی را پیدا کند.

خسرویان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما در کشور نیاز به تربیت تکنسین داریم، عنوان کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای خود را مکلف به تربیت تکنسین می‌داند.

تحصیل ۱۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای استان یزد

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان یزد نیز در این نشست با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای، متولی آموزش مهارتی است، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۰ هزار دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان یزد مشغول به تحصیل هستند.

داود عندلیب با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دانشگاه کارآفرین است، افزود: برای اداره دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای مشکلات اعتباری وجود دارد اما خوشبختانه گشایش‌هایی در این زمینه در حال انجام است که امیدواریم به نتایج مطلوبی برسد.

گفتنی است؛ در حال حاضر ۱۸۰ هزار دانشجو در ۱۸۱ مرکز و در ۱۵۰ رشته در بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ کد رشته در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند.

نظر شما