شناسهٔ خبر: 54847446 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آمریکا: صادرات تراشه‌های نیمه‌هادی به روسیه ۹۰ درصد کاهش یافته است

نیویورک- ایرنا- وزیر بازرگانی آمریکا ادعا کرد که از زمانی که واشنگتن و متحدان آن به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین کنترل های صادراتی علیه آن وضع کردند، صادرات جهانی تراشه‌های نیمه‌هادی به روسیه ۹۰ درصد کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

جینا ریموندو وزیر بازرگانی آمریکا که روز چهارشنبه به وقت محلی در کنفرانس سالانه وزارت بازرگانی آمریکا سخن می‌گفت، افزود که کنترل‌های اعمال شده بر روی بخش هوافضای روسیه توانایی این کشور برای درآمدزایی و حمایت از هوانوردی نظامی  خود را تحت تأثیر قرار داده است.

وی ادعا کرد: ممکن است روسیه مجبور شود ظرف چهار سال آینده حدود نصف تا دو سوم از هواپیماهای تجاری خود را زمین‌گیر کرده تا از آنها به عنوان قطعات یدکی استفاده کند.

این اظهارات پس از تحریم پنج شرکت چینی از سوی  دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به بهانه حمایت از صنعت نظامی و  دفاعی روسیه بیان می شود.

ریموندو همچنین تهدید کرد که اگر مشخص شود که شرکت بزرگ تراشه سازی "سیمک" (SIMC) چین، درحال ارسال تراشه به روسیه است، آمریکا این شرکت را "تعطیل" خواهد کرد.

وی گفت: اگر مشخص شود که شرکت سیمک یا سایر شرکت های چینی به روسیه تراشه صادر می کنند ما آنها را تعطیل خواهیم کرد و می توانیم این کار را انجام دهیم زیرا هر تراشه تولید شده در جهان از جمله آنچه در چین تولید می شود با استفاده از تجهیزات و نرم افزار آمریکایی است و من به این تعهد پایبند خواهم بود.

دولت آمریکا پنج شرکت چینی را به اتهام حمایت از نیروهای نظامی و صنایع دفاعی روسیه در لیست سیاه وارد کرد.

به گزارش ایرنا، وزارت بازرگانی دولت بایدن اعلام کرد که شرکت های فوق پیش از حمله روسیه به اوکراین به شرکت‌های تحریم شده روس کالا صادر کرده و کماکان به تامین این نهادهای تحریم شده ادامه می دهند.

علاوه بر شرکت های فوق الذکر، ۳۱ فرد و موسسه دیگر از کشورهای روسیه، امارات متحده عربی، لیتوانی، پاکستان، سنگاپور، انگلیس، ازبکستان و ویتنام نیز در فهرست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا قرار گرفته اند.

گنجانده شدن نام این افراد و شرکت ها بدان معنی است که شرکت های تامین کننده آمریکایی پیش از صدور کالا به این مشتریان باید مجوز وزارت بازرگانی را اخذ کنند.

دیروز نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا در تارنمای رسمی خود اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی را علیه حدود ۱۰۰ نهاد و شخصیت روسیه وضع کرده است.

نظر شما