شناسهٔ خبر: 54846532 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مروری بر مهمترین تولیدات ایرنا استان ها در ۸ تیرماه

از آغاز ماراتن کنکور تا احیای واحدهای راکد تولیدی در شهرک‌های صنعتی

استان‌ها- ایرنا- خبرنگاران ایرنا در استان‌ها امروز (چهارشنبه) نیز علاوه بر انعکاس رخدادها، سوژه‌های متنوعی را پیگیری کردند که آغاز ماراتن چهار روزه کنکور سراسری، سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان رضوی، تبعات انتشار ریزگردها بر تولیدات کشاورزی و شناسایی آثاری از معماری دوره ساسانی در چم‌شیر از جمله این موضوعات است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان‌ها، مراکز و دفاتر ایرنا امروز علاوه بر پوشش برنامه های خبری در سطح استانی و ملی، موضوعات مختلفی را  همچون روزهای گذشته دستمایه تولید اخبار، مصاحبه ها و گزارش‌های خبری و تحلیلی خود قرار دادند که مطالعه آنها دریچه ای به رخدادهای کشور است.  

حرکت قطار سرمایه‌گذاری خارجی خراسان رضوی روی ریل توسعه عنوان گزارشی است که درباب جذابیت های این استان برای سرمایه گذاران خارجی همچون معادن، انرژی های تجدیدپذیر، تولید محصولات کشاورزی،  دامپروری، نیروی کار ماهر و فراهم بودن بستر سرمایه گذاری در بخش صنایع  و وجود حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) نوشته شده است.  

در بخشی از این گزارش می خوانیم: سرمایه گذاران خارجی به مزیت های بسیار خراسان رضوی پی برده و علیرغم همه فشارها، طی سال های گذشته در حوزه های مختلف این استان سرمایه گذاری کرده‌اند اما در شرایط کنونی باید زمینه توسعه فعالیت این سرمایه گذاران و جذب بیشتر آنان فراهم شود.

از آغاز ماراتن کنکور تا احیای واحدهای راکد تولیدی در شهرک‌های صنعتی

مرکز تبریز نیز رکود موزه فرش در مرکز استان آذربایجان شرقی را دستمایه قرار داده و در گزارش اعتبارات سفر استانی موزه فرش تبریز را از رکود خارج می‌کند؟ آورده است: موزه فرش از جمله طرح‌های نیمه‌تمام آذربایجان‌شرقی است که پس از گذشت ۱۲ سال از آغاز ساخت آن تاکنون به نتیجه نرسیده و تصویب اعتبار ۲۸۰ میلیارد تومانی حوزه میراث فرهنگی در سفر استانی اخیر هیات دولت به این خطه، این سوال را به افکار عمومی متبادر کرده که آیا ساخت این بنا از رکود خارج می‌شود؟

این مرکز در گزارشی دیگر با عنوان ترمز رفتارهای سلیقه‌ای بر چرخ صادرات چرم تبریز انتقاد  فعالان حوزه چرم استان را از برخی رفتارهای سلیقه‌ای در صادرات کالا از جمله انواع پوست و محصولات چرمی و همچنین مطالبه اصلاح شیوه ارزیابی برخی سازمان ها در خصوص محموله های صادراتی ضایعات پوست گاوی را منعکس کرده است.  

از آغاز ماراتن کنکور تا احیای واحدهای راکد تولیدی در شهرک‌های صنعتی

ریزگردها هم از مباحث روز کشور است؛ دفتر گچساران در خصوص تاثیر زیزگردها بر تولیدات کشاورزی  چنین نوشته است: روند رو به رشد پدیده ریزگردها در کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر به خطر انداختن سلامت انسان ها، تولیدات کشاورزی این استان را نیز تهدید می‌کند که با توجه به اهمیت آن در مساله امنیت غذایی و درآمد بخش عمده ای از شهروندان، چاره‌اندیشی برای کاهش اثرات این پدیده طبیعی ضروری است.

امروز تمامی استان های کشور شاهد  تب و تاب آغاز کنکور ۱۴۰۱ بودند، یک ماراتن علمی در روزهای داغ تابستان که دغدغه بزرگ هرساله بسیاری از خانواده‌ها است و این دغدغه در ایام برگزاری کنکور در میان داوطلبان و اولیای آنها بیشتر می‌شود.

در بخشی از گزارش مرکز قزوین به همین مناسبت، آمده است: ماراتن کنکور از امروز چهارشنبه در سراسر کشور از جمله ۱۰ پایگاه در استان قزوین آغاز می‌شود که بسیاری از جوانان رویاها و آرزوهای خود را در آن جستجو می‌کنند و به قول کنکوری‌ها باید دسترنج ۱۲ سال تحصیلی خود را در چند ساعت رقم بزنند و به یک پایان خوش برسند.

ادامه گزارش را اینجا بخوانید.  

در همین زمینه، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  سهم درصدی گروه ریاضی و فنی با ۱۴۵ هزار داوطلب در آزمون کنکور امسال را برای آینده نگران کننده دانست.  

علی خیرالدین در سمنان بیان کرد: کاهش تعداد داوطلبان گروه ریاضی و فنی نگران کننده و نشان دهنده خالی شدن بدنه کشور از نیروی متخصص در حوزه فنی و فناوری است و این کاهش تقاضا به دلیل نبود آینده شغلی دانش آموختگان فنی ایجاد شده است.

از آغاز ماراتن کنکور تا احیای واحدهای راکد تولیدی در شهرک‌های صنعتی

گونه‌های سوخته سردشت هم عنوان گزارشی از مرکز ارومیه درباره یکی از فجایع تاریخ در دوران رژیم بعث عراق است که این گونه شروع می شود: سی و پنج سال از آن روز تاریک می‌گذرد؛ بمباران شیمیایی سردشت؛ روزی که گونه‌هایم همانند صورت‌های کودکان مظلوم قربانی این فاجعه سرخ می‌شود و نفسم به شماره می‌افتد.

اخبار برگزیده 

امروز وزیر جهاد کشاورزی میهمان مردم آذربایجان غربی بود و در این سفر از آغاز خرید تضمینی دام از دامداران کشور طی همین هفته خبر داد.  

سیدجواد ساداتی‌نژاد به ایرنا گفت: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار و همچنین در راستای دستور رییس جمهور خرید تضمینی دام سنگین و سبک این هفته آغاز می‌شود.  این خرید به صورت توافقی، حمایتی و تضمینی و یا تهاتری با نهاده‌های دامی انجام خواهد شد.

از آغاز ماراتن کنکور تا احیای واحدهای راکد تولیدی در شهرک‌های صنعتی

خبر دیگر از قزوین است که ضمن آن، معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اعلام کرد: طی سه ماهه نخست سال جاری ۳۴۴ واحد تولیدی راکد در شهرک‌های صنعتی کشور احیا شد . 

عزیزالله قربانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  افزود: از این تعداد، ۲۱۰ واحد احیا شده و مابقی، واحدهای تولیدی با ظرفیت زیر ۵۰ درصد بوده اند که افزایش ظرفیت تولید داشته اند.

از آغاز ماراتن کنکور تا احیای واحدهای راکد تولیدی در شهرک‌های صنعتی

خراسان رضوی یکی از محورهای مذاکرات جاری بین ایران و ترکمنستان  است، از اظهارات رییس دفتر نمایندگی شمال و شرق وزارت امور خارجه است که مرکز مشهد خبر آن را مخابره کرده است.

محمد بهشتی منفرد اضافه کرد: سال گذشته در سفر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه به ترکمنستان مذاکرات  دو جانبه دنبال شد که بخش مهمی از موضوعات در ارتباط با حوزه خراسان رضوی و ترکمنستان بود.

اما در اهواز،  مدیر صندوق کارآفرینی امید خوزستان گفت: فرمانداری آبادان صاحبان کسبه و اصنافی را که در حادثه ساختمان متروپل دچار خسارت شده‌اند، برای دریافت تسهیلات به این صندوق معرفی کند.

عبدالجلیل دیناروند بیان کرد: مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید کشور دستور کمک به صاحبان کسبه و اصنافی که در حادثه ریزش ساختمان متروپل دچار حادثه و خسارت شده اند را صادر کرده است.

خبر دیگر امروز ایرنا به حوزه باستان شناسی و شناسایی آثاری از معماری دوره ساسانی در سد چم شیر گچساران مربوط می شود.  

سرپرست گروه کاوش باستان شناسی منطقه چم شیر در گچساران در این خصوص گفت: با توجه به وجود ۲"استودان در صخره‌های مشرف به این محوطه تاریخی، گونه‌های سفال شاخص و شیوه معماری برخی از دیوارها، استقرار و سکونت جوامع انسانی در این محوطه دست کم از دوره ساسانیان آغاز شده است.

از آغاز ماراتن کنکور تا احیای واحدهای راکد تولیدی در شهرک‌های صنعتی

کاهش ۱۸ درصدی حجم آب مخازن سدهای استان تهران نسبت به روز مشابه سال آبی گذشته هم عنوان خبری از شهرری به نقل از مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه ای تهران است که گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، میزان کل حجم آب در سدهای پنجگانه استان تهران، به حدود ۶۳۷ میلیون مترمکعب رسیده است.

مشکلات بانوان و ارتقای توان اقتصادی آنان در مناطق آزاد بررسی می شود،  توسعه بنادر کوچک کشور شتاب می‌گیرد، افتتاح سومین دهکده فناوری‌ و نوآوری‌ و منابع‌طبیعی کشور در سمنان،  ساخت کارخانه کمپوست بجنورد در سفر رییس جمهور ۳۵ میلیارد تومان اعتبار گرفت  از دیگر عناوین خبری ایرنا در استان هاست.  

تسریع در ساخت جاده لبد بازفت کوهرنگ،  هیچ تخلفی در زمینه واردات نهاده‌های دامی صورت نگرفته‌است،  اعزام نخستین کاروان حج تمتع گلستان از عناوین گزارش های ویدیویی امروز است.  

نظر شما