شناسهٔ خبر: 54846327 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

بن‌بست ورود خودروهای خودران

عصر خودرو- یک کارشناس فناوری می‌گوید:با زیرساخت‌های ما حداقل تا ۱۰ سال دیگر خودروهای هوشمند توانایی ورود و حرکت در خیابان‌های ایران را ندارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از تجارت‌نیوز، تولیدکنندگان خودرو در جهان ازمرسدس بنز و شورولت گرفته تا کیا و تویوتا، در توسعه هوش‌مصنوعی برای استفاده در محصولات خود و خودروهای خودران سرمایه‌گذاری هنگفتی می‌کنند و این درحالی است که به گفته کارشناسان ایران هنوز آمادگی چندانی برای ورود این خودروها به خیابان‌ها ندارد.

البته شرکت‌های فناوری مثل گوگل هم به توسعه فناوری خودروهای‌ خودران کمک فراوانی کرده‌اند و چند سالی است که خودرو هوشمند و بدون راننده این شرکت به منظور توسعه نرم‌افزار گوگل‌مپ راهی خیابان‌ها شده‌اند. اخیرا هم که تسلا به بازار رقابت وارد شد و توانست گوی سبقت را در این زمینه از خودروسازان قدیمی و صاحب نام برباید و خودروهای خود را با هوش‌مصنوعی پیشرفته وارد بازار بعضی کشورها کند.

خیز کشورها برای میزبانی از خودروهای خودران
کشورهای پیشرفته و درحال توسعه، هر روز خود را برای میزبانی از خودروهای خودران و الکتریکی آماده و آماده‌تر می‌کنند. به عنوان مثال در کشور سوئد بزرگراه‌های زیادی مجهز به خط ویژه‌ای شده‌اند. خودروهای الکتریکی در این کشور می‌توانند در حالیکه مسیر خود را ادامه می‌دهند، اقدام به شارژ باتری کنند.

فنلاند، آلمان، ژاپن، کره جنوبی و بسیاری از کشورهای دیگر نیز خود را برای این فناوری آماده‌تر می‌کنند. این کشورها امیدوارند بتوانند از این راه نیاز به سوخت‌های فسیلی را کم کنند. از سوی دیگر محیط ‌زیست را به طور قابل توجهی از گزند این نوع سوخت‌ها حفظ کنند.

مسئولان کشور ما برای حضور خودروهای هوشمند و الکتریکی چه تمهیداتی اندیشیده‌اند؟
فرید برخورداری کارشناس فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال به تجارت‌نیوز گفت: درحالی که این روزها بیشتر کشورها در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها خود برای استقبال از خودروهای هوشمند و الکتریکی هستند، کشور ما تقریبا هیچ آمادگی در این زمینه ندارد.

او ادامه داد: حدود سه سال پیش اولین جایگاه شارژ ویژه خودرو و موتورسیکلت در کشور افتتاح شد. بعد از آن تعداد کمی از این جایگاه‌ها در سراسر ایران به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون تعداد این جایگاه‌ها در کشور ما بسیار کم است.

برخورداری اظهار کرد: اخیرا تعدادی موتورسیکلت‌ برقی و هیبریدی وارد کشور شده‌اند و به نظر می‌رسد مردم هم از آن‌ها استقبال کرده‌اند. اما متاسفانه نبود زیرساخت‌های مناسب باعث می‌شود تا مردم از خرید خود پشیمان شوند و در آینده وسایل نقلیه برقی استقبال روبه‌رو نشوند.

وی در پاسخ به این سوال که کشور ما چقدر برای ورود خودروهای خودران آمادگی دارد؟ گفت: اصلا فکرش را نکنید! با زیرساخت‌های ما حداقل تا 10 سال دیگر خودروهای هوشمند توانایی ورود و حرکت در خیابان‌های ایران را ندارند.

این کارشناس فناوری اضافه کرد: الگوریتم خودروهای‌ خودران طوری طراحی شده‌اند که برای بعضی تصمیم‌گیری‌ها به شناخت رفتاری دیگر رانندگان نیازمند است. به عنوان مثال هوش‌مصنوعی خودرو می‌داند که اگر راهنمای سمت چپ را روشن کند خودروهای دیگر از آن فاصله می‌گیرند و اجازه تغییر مسیر را به خودرو می‌دهند. اما در کشور ما اینطور نیست و رانندگان حتی با روشن کردن راهنما هم به سختی می‌توانند تغییر مسیر دهند.

او ادامه داد: از نوع رفتار رانندگان که بگذریم، خودروهای هوشمند برای تصمیمات خود به اینترنت پایدار، مسیریاب ماهواره‌ای همیشه متصل و علائم رانندگی دقیق و استاندارد نیاز دارند. همانطور که می‌دانید این موارد در کشور ما چندان پایدار نیستند. به عنوان مثال در بعضی زمان‌ها و مکان‌ها سیگنال‌های GPS با پارازیت مختل و یا اینترنت قطع می‌شود. در چنین فضایی خودروهای خودران قدرت تصمیم‌گیری خود را از دست می‌دهند و نمی‌توانند مسیر زیادی را حرکت کنند.

نظر شما