شناسهٔ خبر: 54845995 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

در جریان گردهمایی مدیران کل قطب سه کشوری تاکید شد؛

ایجاد مرکز آموزش و توانمند سازی ویژه مدیران مدارس/ واگذاری دبیرخانه اوقات فراغت استانها به آموزش و پرورش

صبح امروز 4 شنبه 8 تیر ماه 1401 در جریان گردهمایی مدیران کل قطب سه کشوری ضمن تبادل نظر و بررسی چالشهای پیش روی استانها در حوزه های مختلف بر ایجاد مرکز آموزش و توانمند سازی ویژه مدیران مدارس تاکید شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجانشرقی، صبح امروز 4شنبه 8 تیر ماه 1401 در جریان گردهمایی مدیران کل قطب سه کشوری ضمن تبادل نظر و بررسی چالشهای پیش روی استانها در حوزه های مختلف از جمله ابجاد مرکز آموزش و توانمند سازی ویژه مدیران مدارس و انتقال دبیرخانه اوقات فراغت استانها به آموزش و پرورش تاکید شد.
صیادی مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجانشرقی در ابتدا این گردهمایی با تاکید بر نقش شایان توجه هم افزایی و خرد جمعی در تحقق اهداف مجموعه گفت: ریل گذاری برای توسعه هر کشور در نظام تعلیم و تربیت آن مملکت صورت می گیرد.
صفری مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در سخنانی از کمبود شدید نیروهای خدماتی اظهار نگرانی کرد و گفت: در سالهای گذشته بعلت خروج بی رویه این قبیل نیروها از بدنه حوزه پشتیبانی به دلایل متعدد صورت گرفته است، این بخش را دچار بحران کرده است.
جنگی مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی نیز با تاکید بر ضرورت تربیت مدیران کارآمد برای آینده گفت: رویکرد دولت مردمی استفاده از نیروهای جوان در این حوزه است اما نباید ما موضوع تخصص و تجربه را نادیده بگیریم.
اسماعیلی مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان نیز همچنین برای بهره مندی استانهای جوار از تجارب، نکته نظرات و هم افزایی بیشتر، تشکیل سامانه یا اتوماسیون مشترک فی مابین را خواستار شد.  
در طول این نشست پس از بحث و تبادل نظر در خصوص 4 دستور جلسه وزارت آموزش و پرورش ( تعمیق یادگیری ، فعالیتهای تابستانی، انتصاب مدیران مدارس و مسائل جاری ) و ارائه نکته نظرات حاضرین مقرر گردید که مصوبات زیر جهت طرح در دبیرخانه گردهمایی شورای معاونین وزارت و مدیران کل کشور و همچنین طرح در گردهمایی آتی، کارسازی شود.
اهم مصوبات این گردهمایی بدین شرح است: 
به جهت فراهم نبودن زیر ساختهای مجازی متفاوت در برخی از مناطق محروم  روستاها برای تعمیق یادگیری و در دسترس نبودن دانش آموزان مناطق مذکور پروسه زمانی شروع و خاتمه طرح در تابستان و جریان سال تحصیلی، به استانها تفویض شود.
همجنین هزینه های طرح تعمیق یادگیری به نسبت تورم و وضعیت اقتصادی جامعه تعدیل و تجدید نظر و ابلاغ شود.
بخاطر عدم ابلاغ ساختار درجه بندی مدارس در طرح مذکور نسبت به یکسان سازی موضوع اقدام عاجل ضروری است.
همچنین سامانه ثبت نام و ساماندهی طرح  در اسرع وقت فعال و اعلام و اقدام لازم در این خصوص لازم است.
با توجه به اینکه مخاطب عمده بحث اوقات فراغت دانش آموزان هستند منطقی است که تخصیص اعتبار به استانها در زمینه مذکور براساس عملکرد استانها، و سهم مد نظر مستقیم به خود آموزش و پرورش تخصیص یابد.
واگذاری دبیرخانه اوقات فراغت استانها بخاطر حجم بالای فعالیتها و مخاطب بیشتر در این دستگاه  و برای انسجام بیشتر به آموزش و پرورش قابل بررسی است.
هماهنگی لازم از سوی ستاد وزارت آموزش و پرورش مبنی بر همکاری نیروی انسانی متخصص در دستگاهها و نهادها با آموزش و پرورش در بحث فعالیتهای تابستانی با ابلاغیه وزارت کشور ضروری به نظر میرسد. 
ایجاد سامانه جامع و مشترک برای تعامل جوار منطقه 3 اهم از مکاتبات، تبادل، تجارب، ابتکارات در راستای هم افزایی احساس می شود. 
باز طراحی انتصاب مدیران مدارس برای سالهای دور با حذف آزمون به دلایل الف: نبود داوطلب در برخی از مناطق کم برخوردار بویژه در هنرستانهای فنی و حرفه ای و کاردانش ب- نبود نیروهای توانمند ج- عدم تحقق وعده دولت کریمه در شیوه نامه اخیر ضروری به نظر می رسد.
 تدوین شیوه نامه جانشین پروری ( مدیران مدارس ) لازم است.
همچنین جای خالی مرکزی برای آموزش و توانمند سازی ویژه مدیران مدارس احساس می شود.
با توجه به نیاز شدید در حوزه نیروهای خدماتی، سرایداران، نگهبانان، راننده بویژه برای مدارس شبانه روزی اتحاذ تدابیر لازم و تسریع در این مهم بیش از پیش ضروری به نظر میرسید 
از دیگر موارد باز طراحی برنامه درس ملی متناسب با اهداف دورهای تحصیلی بر اساس سند تحول بنیادین مورد تاکید واقع شد.
 تسریع در پیاده سازی نظام های جامع مشاوره و سنجش و همچنین پیگیری ماموریت های سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک؛ از اداره پیش دبستانی و دوره اول ابتدایی، پیشنهاد میشود تا زمان ایجاد و ابلاغ ساختار جدید در ستاد، استانها  و مناطق همچنان معاونت آموزش ابتدایی ادارات کل و به تبع آن ادارات پیش دبستانی و دوره اول ابتدایی پیگیر امور ماموریت فوق الذکر باشند. از اهم موارد مورد تاکید و مصوب نشست مدیران کل جوار ۳ کشور در تبریز بود.

نظر شما