شناسهٔ خبر: 54844405 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

خبر مهم وزیر بهداشت در مورد واکسن کرونا

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت امروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد که از سال آینده واکسن کرونا در داروخانه‌ها عرضه می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی گفت: امسال دولت همچنان به صورت رایگان واکسیناسیون را انجام می‌دهد و از سال آینده توصیه می‌کنیم این واکسن در اختیار داروخانه‌ها قرار بگیرد و هر کس مایل بود مانند افراد های‌ریسک این واکسیناسیون را انجام دهد.

بهرام عین‌اللهی در حاشیه جلسه هیات دولت در خصوص آمار ابتلا به کرونا در کشور گفت: یکی از بزرگترین موفقیت‌های جمهوری اسلامی در زمینه کرونا بوده و آن هم به این دلیل بود که واکسیناسیون در حجم وسیع و مدت کوتاه انجام شد و از واکسن هایی استفاده شد که موثر بودند و ما از شهریور ۱۴۰۰ این ورود واکسن را به کشور آغاز کردیم و به مقدار خیلی زیاد و تا امروز ۱۵۰ میلیون دز واکسن وارد کردیم. البته از دیماه ورود واکسن متوقف شد و تولید داخلی انجام شد. ما در شش مرکز تولید واکسن انجام دادیم و امروز در حوزه تولید واکسن کرونا خودکفا هستیم. حجم زیاد واکسیناسیون در این مدت کوتاه باعث شد که ایمنی مردم خیلی سریع بالا رفت.

وی ادامه داد: در اجلاسی که در سازمان بهداشت جهانی در ژنو داشتیم جزو چند کشور موفق در کنترل بیماری کرونا بودیم و با توجه به اینکه در خردادماه رقم مرگ و میر تک رقمی بود و چند روزی نیز به صفر رسید، روز شنبه در ستاد کرونا مطرح شد و به این جمع‌بندی رسیدیم که در فضای باز استفاده از ماسک الزامی نیست و در فضاهای بسته و مکان‌هایی که تهویه مناسب ندارند و به ویژه در وسایل نقلیه عمومی شامل اتوبوس و هواپیما لازم است از ماسک استفاده شود.

وی افزود: بیماری کرونا از بین نخواهد رفت و مانند آنفولانزا خواهد شد. بیماری‌ها در ابتدا مرحله همه‌گیری خواهند داشت و بعد به تک‌گیری می‌رسند. بیماری کرونا وجود خواهد داشت در نتیجه توصیه می‌شود که سالی یک بار واکسیناسیون علیه بیماری صورت بگیرد. امسال با توجه به اینکه هنوز خطرش در دنیا از بین نرفته و در برخی از کشورها‌ آمار قابل توجهی وجود دارد و به علت سفرهایی که به داخل کشور ما انجام می‌شود، توصیه می‌کنیم افرادی که شش ماه از تزریق واکسن‌شان گذشته امسال یک نوبت واکسیناسیون انجام دهند. امسال دولت همچنان به صورت رایگان واکسیناسیون را انجام می‌دهد و از سال آینده توصیه می‌کنیم این واکسن در اختیار داروخانه‌ها قرار بگیرد و هر کس مایل بود، مانند افراد های‌ریسک این واکسیناسیون را انجام دهد.

وزیر بهداشت در رابطه با شیوع وبا در کشور گفت: در خصوص بیماری وبا هنوز آمار قابل توجهی نداریم و چیزی حدود ۴۰ مورد در مناطق مرزی گزارش شده و از کشورهای همجوار این خطر وجود دارد و در حال کنترل هستیم. موضوعی که در بحث وبا مهم است مساله شستشوی خوب سبزیجات است که راه انتقالش از سبزیجات است.

عین‌اللهی در خصوص گزارش وزارت بهداشت در رابطه با جوانی جمعیت گفت: ما در بحث جوانی جمعیت جزو وزارت‌خانه‌های پیشرو هستیم و سه الی چهارماه پیش قرارگاه جوانی جمعیت را در وزارت بهداشت با مدیریت خود من شروع کردیم و همه معاونت‌ها موظف هستند گزارش بدهند. ما فکر می‌کنیم از قانون هم جلوتر هستیم.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما