شناسهٔ خبر: 54843485 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران در عشق‌آباد

ششمین دور اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر آغاز شد

صاحب‌خبر -

به گزارش ایران آنلاین،ششمین دور اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر شامل جمهوری اسلامی ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان، عصر امروز(چهارشنبه) به میزبان عشق آباد پایتخت ترکمنستان آغاز شد.

 به نقل از تارنمای رسمی دولت ترکمنستان، این اجلاس دقایقی قبل و بعد از گرفتن عکس یادگاری روسای پنج کشور ساحلی شرکت کننده در این رویداد، آغاز شد.

جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های ساحلی خزر و به عنوان کلیدی ترین مسیر دسترسی همسایگان ساحلی این دریا به آبهای آزاد، در عالی ترین سطح در این نشست منطقه ای حضور دارد.

آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران امروز در رأس هیأتی عالی رتبه از مقامات سیاسی و اقتصادی کشور برای شرکت در این نشست، وارد ترکمنستان شد.

ششمین دور اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر آغاز شد

آیت الله رئیسی در این سفر علاوه بر شرکت و سخنرانی در اجلاس یاد شده، در حاشیه این نشست با همتایان خود بصورت دوجانبه و دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

روز گذشته نیز نشست وزیران خارجه کشورهای ساحلی خزر با حضور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. امیرعبداللهیان در این نشست تاکید کرد : تجارت و حمل و نقل عامل رونق و پیشرفت کشورهای حاشیه خزر است.

 

سایت رسمی دولت ترکمنستان نیز با طراحی یک کلیپ ویدئویی کوتاه، از لوگوی ششمین دور جلاس سران کشورهای حاشیه خزر پرده برداری کرد.

رسانه «ترکمنستان امروز» هم در گزارشی نوشت ششمین دور اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر  ۲۰ سال پس از اولین اجلاس،  گام مهمی در جهت تقویت گفت‌وگوی سازنده بین کشورهای ساحلی و ملت‌های آن‌ها خواهد بود که به طور سنتی با پیوندهای دوستی، درک متقابل و مشارکت اعتمادی پیوند خورده است.

ششمین دور نشست سران کشورهای ساحلی خزر قرار بود سال گذشته برگزار شود اما بنا به دلیل شیوع ویروس کرونا و وجود محدودیت ها، به امسال موکول شد.

پنجمین دور این سری نشست ها نیز در سال ۲۰۱۸ به میزبان قزاقستان و در شهر ساحلی اوکتائو در حاشیه دریای خزر در قزاقستان برگزار شد و از مهم ترین دستاوردهای آن، امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر بود.

نشست سران کشورهای ساحلی خزر  نخستین‌ بار به پیشنهاد «صفرمراد نیازف» رئیس جمهوری وقت ترکمنستان و با هدف تعیین رژیم حقوقی دریای کاسپین و با حضور رؤسای جمهور وقت ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان در اردیبهشت ۱۳۸۱ در عشق آباد برگزار شد. دور دوم این اجلاس نیز در ۲۴ مهر ۱۳۸۶ در تهران برگزار شد.



انتهای پیام/

 

 

نظر شما