شناسهٔ خبر: 54842612 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر کل بیمه سلامت استان زنجان

قرارگیری بیش از ۵۰ درصد جمعیت استان زنجان تحت پوشش صندوق بیمه سلامت

فاطمه آزادی

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان گفت: از جمعیت حدودا یک میلیون و صد هزار نفری استان، ۵۰/۳ دهم درصد جمعیت را تحت پوشش بیمه در غالب پنج صندوق داریم که بیشترین بیمه‌شدگان در صندوق روستایی در رتبه اول بیمه همگانی در مقام دوم وسپس کارکنان دولت هستند.

صاحب‌خبر -

یعقوب شیویاری ظهر امروز (۸ تیرماه) در شورای اطلاع‌رسانی بیمه سلامت استان با اشاره به پنج صندوق بیمه سلامت، ارائه خدمات به اقشار مختلف مردم طبق اهداف سازمان  که در جهت تعالی بخشیدن سلامت و بهداشتی اجتماعی بوده  و تحت پوشش قرار گرفتن روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر در بیمه با توجه به مواد قانونی و الزامات دولتی، اظهار کرد: بیش از ۵۰ درصد از جمعیت استان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند؛ اگرچه نارضایتی‌هایی هم دیده می‌شود. برخی از خدمات در تعهد بیمه‌ای قرار نداشته و پرداخت‌ها از جیب مردم است از اینرو امیدواریم با عنایت دولت و تامین اعتبارات در سیر هزینه‌ها تحولاتی صورت بگیرد و با افزایش بسته‌های خدماتی در خدمت مردم باشیم، چرا که بیمه سلامت ، حامی اقشاری است که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند.

وی ادامه داد: در راستای بند ۱ سیاست‌های جمعیتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و ارتقاء بالندگی و جوان‌سازی جمعیت با هدف افزایش نرخ باروری و با استناد به تبصره ۱۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و به دنبال تصویب هیات وزیران، خدمات ناباروری از تاریخ اول آذر سال ۱۴۰۰ در تعهد سازمان‌های بیمه‌گر قرار گرفت و زوجین می‌توانند از خدمات سه دوره ناباروری در طول یک سال با پوشش بیمه‌ای ۹۰درصد تعرفه بخش دولتی در مراکز ناباروری دولتی از این خدمات بهره‌مند شوند. 

وی با بیان اینکه زوجین ناباور متحمل هزینه‌های سرسام‌آور هستند که شاهد مشکلات روحی و روانی حتی جدایی در این زوجین بودیم، اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های جمعیتی و حمایت از خانواده‌هایی که مشتاق فرزندآوری هستند، این سیاست‌ها اتخاذ شده و مورد حمایت سازمان بیمه سلامت قرار می‌گیرند و ارائه خدمات به نسبت سال گذشته برای این زوجین افزایش داشته است لذا بیشتر هزینه‌ها تحت پوشش بیمه پرداخت خواهد شد.

این مسئول با اشاره به مرکز تخصصی ناباروری آیت‌الله موسوی زنجان جهت مراجعه زوجین ناباور ،ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ تصمیماتی در خصوص تهسیل پرداخت هزینه و افزایش خدمات در بخش خصوصی نیز در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به مصوبه شورای عالی بیمه و هیات وزیران در سال ۱۴۰۰ که ۴ نوع تعرفه دولتی، عمومی غیردولتی، خیریه و خصوصی برای درمان زوج‌های نابارور وجود دارد، اضافه کرد: سازمان بیمه سلامت با تعرفه دولتی و عمومی غیردولتی ۹۰ درصد هزینه‌های درمان ناباروری را پرداخت می‌کند و در ارائه خدمات به این زوجین مشکلی نخواهیم داشت چرا که بیشتر هزینه‌های درمان توسط بیمه تقبل خواهد شد. سازمان بیمه سلامت موظف است تمامی افرادی که نابارور تلقی می‌شوند بتوانند از مزایای بیمه درمانی استفاده کنند.

شیویاری با بیان اینکه در طرح حذف نسخه کاغذی و ارائه خدمات به صورت الترونیک حائز رتبه کشوری هستیم ابراز کرد: اجرای طرح نسخه الکترونیک که در کشور به ۹۸ درصد رسیده در استان زنجان به طور ۱۰۰ درصدی اجرا می‌شود؛ البته مشکلات فنی اعم از قطعی برق و اینترنت هست اما با این وجود رصد کاملی بر این موضوع انجام گرفته است که در صورت نیاز از نسخ‌های کاغذی هم استفاده می‌شود؛ البته این مورد تنها در موارد خاص مورد پذیرش سازمان است تا با شروع نسخه‌نویسی الکترونیکی در راستای هم‌افزایی سایر سازمان‌های بیمه‌گر جهت خدمت‌رسانی بهتر به شهروندان باشند. 

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان با اشاره به اینکه بیش از ۹۰۰ بیمار خاص در زنجان تحت پوشش بیمه هستند، بیان کرد: در سال‌جاری طبق مصبوبه مجلس شورای اسلامی ارائه خدمات ویژه به بیماران صعب‌العلاج انجام خواهیم داد که در این راستا مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان براساس جمعیت و مراجعات هر بخش احصا شده است که با ابلاغ کامل این دستورالعمل در خدمت این افراد خواهیم بود. 

شیویاری اظهار کرد: با شروع طرح پوشش همگانی بیمه سلامت در کشور، افراد فاقد بیمه درمان در دهک‌های ۱ تا ۳ در استان زنجان نیز به صورت رایگان و تا پایان سال ۱۴۰۱ تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند. همچنین ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جز دهک‌های ۱ تا ۳ گزارش شده است.

وی اضافه کرد: سایر افراد فاقد بیمه درمانی که در دهک‌های ۴ تا ۱۰ قرار می‌گیرند با پرداخت حق بیمه مربوطه و بر اساس قانون ارزیابی وسع و با استعلام از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تحت پوشش قرار خواهند گرفت‌. 

این مسئول از افراد فاقد هرگونه پوشش بیمه درمانی خواست با مراجعه به دفاتر پیشخوان طرف قرارداد در سطح استان و یا از طریق سامانه غیرحضوری (شهروندی) این سازمان نسبت به تکمیل فرم درخواست و با ارائه مدارک لازم از مزایای این بیمه نامه در مواقع نیاز، بهره‌مند شوند.

وی نظام ارجاع در صندوق بیمه همگانی را از دیگر برنامه‌های مهم بیمه سلامت عنوان کرد و افزود: مقدمات اجرای این کار با ارائه آموزش‌های لازم در سه شهرستان ابهر، خرمدره و خدابنده آغاز شده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان با اشاره به سه سطح خدمات و مراقبت‌های طرح پزشک خانواده و عدم همکاری برخی از پزشکان به دلایل مختلف و کمبود پزشک، اذعان کرد: تاکنون بیش از ۳۰ هزار نفر از زنجانی ها به طور رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند. 

این مسئول اجرای طرح نظام ارجاع یا پزشک خانواده را جزو برنامه مهم ششم توسعه و سیاست‌های مقام معظم رهبری دانست و اضافه کرد: این طرح بهترین و به روزترین نوع خدمات پزشکی در جهان در راستای کاهش هزینه‌های درمان برای بیماران، جلوگیری از اتلاف وقت در روند درمان و تسریع در درمان محسوب می‌شود.

وی مطرح کرد: بیمه‌شدگانی که برای آنها پزشک تعیین شده، لازم است برای دریافت هرگونه خدمت درمانی، ابتدا به پزشک خانواده مراجعه کنند؛ در صورتی که پزشک خانواده تشخیص داد او را به متخصص یا پارکلینیک که نیاز دارد، ارجاع می دهد و مراحل درمان خودش را از آنجا ادامه می‌دهد 

وی با بیان اینکه شناسایی بیماران دارای فشان خون و دیابت از اولویت‌های بیمه سلامت است، تشریح کرد: این ۲ بیماری بیشترین آمار بیماران را دارد، به همین دلیل هر اندازه زودتر شناسایی و تشخیص داده شوند بهتر می.توان آنها را درمان کرد. 

وی با اشاره به بیش از ۱۶ هزار بستری کورنایی در استان که تحت پوشش بیمه سلامت بودند، تصریح کرد: در ایام کرونا نزدیک به ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر از بیمه‌شدگان که در مراکز درمانی استان زنجان بستری بودند، تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند.

این مسئول یادآور شد: میانگین هزینه در کشور ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده است که در میانگین هزینه بیماران کرونایی تحت پوشش بیمه سلامت در استان زنجان ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود. بالا بودن هزینه استان زنجان از میانگین کشوری، بستگی به دلایل مختلف از جمله بستری در بخش مراقبت‌های ویژه، تجویز داروهای مختلف دارد. همچنین مدت زمان بستری نیز ۶ روز که به تشخیص پزشکان یک روز اضافه‌تر از میانگین کشوری است. از سویی دیگر در مدت دو سال، مجموع ۸۵ میلیارد به دانشگاه‌ها و مراکز خصوصی و دولتی درمانی پرداخت کرده‌ایم.

مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان با اشاره به اینکه میانگین سنی مبتلایان در بیمه‌شدگان سلامت ۶۰ سال و از گروه جنسی خانم‌ها بودند. افزود: بر اساس قانون بیمه همگانی سلامت، باید تمامی افراد تحت پوشش همگانی باشند تا در صورت مراجعه به بیمارستان با مشکل مواجه نشوند.

وی با بیان اینکه سازمان در سالیان گذشته به شرکای مالی خود به ویژه دانشکاه ها بدهی داشته است، بیان کرد: با تدابیر صورت گرفته در ۲ تا ۳ اخیر بیشتر مطالبات شرکای ما در سال ۱۴۰۰ پرداخته شده است؛ این اداره‌کل به طور میانگین در سال ۱۴۰۰ هر ماه میانگین ۳۰ میلیارد تومان به شرکای کاری پرداخت کرده که امسال این مبلغ به ۳۴ میلیارد تومان افزایش یافته است. 

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: مردم برای اطلاع از اعتبار دفترچه‌های بیمه سلامت می‌توانند از سامانه یکپارچه# 1666* استفاده کنند. این سامانه در خصوص ثبت و پگیری کاربران بیمه سلامت طراحی و پیاده‌سازی شده است.

انتهای پیام

نظر شما