شناسهٔ خبر: 54842194 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در حاشیه اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر

روسای جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان در عشق آباد ملاقات کردند

تهران - ایرنا - آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان ساعتی پیش در حاشیه اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر در عشق آباد پایتخت ترکمنستان با یکدیگر ملاقات کردند./

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان(آذرتاج)، این ملاقات پیش از آغاز ششمین نشست سران کشورهای حاشیه خزر در عشق آباد انجام شد.

آیت الله رئیسی پیش از این ملاقات، با «سردار بردی محمداف» رییس جمهوری ترکمنستان و قربانقلی بردی محمداف رییس مجلس مصلحت خلق شورای ملی ترکمنستان نیز دیدار کرد.

ملاقات روسای جمهوری ایران و ترکمنستان در حاشیه اجلاس خزر/ عشق آباد

رسانه های رسمی روسیه نیز روز گذشته اعلام کردن ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور در حاشیه اجلاس خزر، با آیت الله رئیسی همتای ایرانی خود دیدار خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، عشق آباد پایتخت ترکمنستان امروز (۸ تیر) میزبان ششمین اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر است و جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های ساحلی خزر و به عنوان کلیدی ترین مسیر دسترسی همسایگان ساحلی این دریا به آبهای آزاد، در عالی ترین سطح در این نشست منطقه ای شرکت می کند.

 سران کشورهای ساحلی دریای خزر شامل جمهوری اسلامی ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان بار دیگر و این بار در عشق آباد گردهم می آیند و به همین منظور،  آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» امروز در رأس هیأتی عالی رتبه از مقامات سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در این نشست، وارد ترکمنستان شد.

آیت الله رئیسی در این سفر علاوه بر شرکت و سخنرانی در اجلاس یاد شده، در حاشیه این نشست با همتایان خود دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

نشست سران کشورهای ساحلی خزر نخستین‌ بار به پیشنهاد «صفرمراد نیازف» رئیس جمهوری وقت ترکمنستان و با هدف تعیین رژیم حقوقی دریای خزر و با حضور رؤسای جمهور وقت ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان در اردیبهشت ۱۳۸۱ در عشق آباد برگزار شد. تهران نیز در ۲۴ مهر ۱۳۸۶ میزبان دور دوم این اجلاس بود.

نظر شما