شناسهٔ خبر: 54836041 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

لزوم مشارکت بخش خصوصی در آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه چرخه آموزش‌های مهارتی صرفاً دولت و مردم نیستند، گفت: نیازمند مشارکت بخش خصوصی و مشاغل در آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، عرفان خسرویان صبح امروز _چهارشنبه هشتم تیرماه_ در نشست خبری با خبرنگاران یزد ضمن اشاره به اینکه مطابق برنامه پنج ساله توسعه باید ۳۰ درصد آموزش‌های دانشگاهی کشور در حوزه‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای جانمایی شود، اظهار کرد: درحال‌حاضر یکی از مباحث بسیار مهمی که ما در ارتباط با آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای داریم؛ سرانه اعتباری دانشجویان مهارتی نسبت به دانشجویان نظری است.

وی با بیان اینکه آموزش‌های مهارتی بسیار گران‌قیمت هستند، گفت: با وجود هزینه بسیار بالای آموزش‌های مهارتی ولی درحال حاضر سرانه دانشجویان مهارتی نسبت به دانشجویان نظری یک سوم است.

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای کشور گفت: باید سرانه دانشجویان مهارتی نسبت به دانشجویان نظری بیشتر باشد تا بتوانیم بهترین تأثیرگذاری در این حوزه را داشته باشیم.

خسرویان خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی و پیگیری‌های متعددی انجام گرفته و امیدواریم بتوانیم در آینده‌ای نه چندان دور، میزان سرانه دانشجویان مهارتی را به دو برابر دانشجویان نظری برسانیم.

وی ادامه داد: باید برای تکنسین‌های حوزه‌های تجدیدپذیر برنامه‌ریزی گسترده‌ای داشته باشیم، چراکه این عرصه یکی از مهم‌ترین پیشرانه‌های مهارتی جهان در سال‌های آینده خواهد بود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور خاطرنشان کرد: حوزه‌های لجستیک، زنجیره تأمین و حمل و نقل نیز جزو حوزه‌های کلیدی آینده است که باید در ارتباط با نظام‌های تولید و توزیع و تکنسین‌های مرتبط با این حوزه‌ها برنامه‌ریزی لازم را داشته باشیم.

خسرویان افزود: دانشگاه باید برنامه‌های خود در این حوزه را توسعه دهد تا بتواند تکنسین‌های مورد نیاز جامعه را با مهارت و تخصص لازم به عموم جامعه منتقل کند.

وی افزود: حوزه بعد مربوط به بحث تکنسین‌های بیوتکنولوژی، مهندسی زیستی و برنامه‌های مرتبط با برنامه‌های غذایی و کشاورزی است که در این حوزه هم باید نسبت به توسعه آن توجه بسیار خاصی صورت پذیرد.

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای کشور ادامه داد: تکنسین‌های علوم اجتماعی و علوم انسانی، یکی دیگر از حوزه‌هایی است که حتماً باید مورد توجه جدی باشد؛ در این حوزه به شدت احساس کمبود داریم.

خسرویان با بیان اینکه علاوه بر این رشته‌ها، نیاز آینده جهان و کشور به مشاغلی متفاوت از مشاغل و رشته‌های فعلی است، گفت: در راستای اینکه بتوانیم به‌روزرسانی رشته‌ها را مطابق با نیازهای کشور داشته باشیم، رصدخانه مهارت‌ها و مشاغل در کشور ایجاد می‌شود.

وی افزود: برای اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور جایگاه واقعی خود را پیدا کند نیاز به درگیر شدن تمام ذی‌نفعان کشور در این حوزه هستیم که صرفاً دولت و مردم نیستند بلکه باید مشاغل و بخش خصوصی هم برای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به میدان بیایند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: اتفاق خوبی که ما آن را مبارک می‌دانیم، شکل‌گیری یک مجموعه بین‌بخشی برای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است؛ چراکه متولی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور صرفاً ما نیستیم.

نظر شما