شناسهٔ خبر: 54835720 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در جلسه بررسی حمله ۶ ژانویه مطرح شد

ترامپ قصد داشته به شورشیان کنگره بپیوندد

به گفته دستیار سابق کاخ سفید ترامپ قصد داشته ضمن پیوستن به شورشیان ساختمان کنگره، فرمان لیموزینی که سوارش بوده را به زور به سمت کنگره بچرخاند.

صاحب‌خبر -

کسیدی هاچینسون، دستیار سابق کاخ سفید، در جلسه کمیته مجلس نمایندگان که «حادثه حمله به کنگره» را بررسی می‌کند چندین رخداد مهم را افشا کرد.

به گزارش دویچه وله، هاچینسون که دستیار ارشد مارک میدوز، رئیس دفتر کاخ سفید بود، در جلسه استماع گفت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا قصد داشته به هواداران شورشی خود بپیوندد و وقتی به او گفته شد امکان آن وجود ندارد، عصبانی شده و سعی کرده فرمان لیموزین دفتر ریاست جمهوری را به سمت ساختمان کنگره بچرخاند.

به گفته این دستیار سابق، ترامپ سعی کرده بود به سمت یکی از ماموران سرویس مخفی به نام «رابرت انگل» هجوم آورد، در حالی که یک مامور دیگر سعی داشته او را مهار کند».

ترامپ به مسلح بودن هوادان خود اهمیتی نمی‌داد

هاچینسون شهادت داد ترامپ می‌دانسته حامیانش سلاح حمل می‌کنند و به این مسئله اهمیتی نمی‌داد. او گفت به یاد می‌آورد که ترامپ گفته است: «آن‌ها اینجا نیامده اند که به من صدمه بزنند. اجازه دهید افراد من وارد شوند. آن‌ها می‌توانند از اینجا به سمت کنگره راهپیمایی کنند».

گفته شده کوین مک کارتی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان، از حزب جمهوری خواه وقتی شنید که رئیس جمهور می‌خواهد به ساختمان کنگره بیاید، با هاچینسون تماس گرفته و با عصبانیت به او گفته است: «اینجا نیایید».

مقامات کاخ سفید از احتمال خشونت آگاه بودند

هاچینسون همچنین مدعی شد که ترامپ و برخی از نزدیکان او از احتمال خشونت در تجمع در نزدیکی ساختمان کنگره در ۶ ژانویه کاملا آگاه بودند. او می‌گوید از مارک میدوز پرسیده چه اتفاقی قرار است بیفتد و در پاسخ شنیده است که: «به سمت کنگره می‌رویم». بعد چیزی با این مضمون شنیده است: «اتفاقات بسیاری در حال افتادن است، نمی‌دانم. ممکن است اوضاع واقعا واقعا بد شود».

گفتنی است سال گذشته و پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، هواداران ترامپ در راستای مخالفت با نتایج آرا به کنگره حمله کردند. این حادثه که به «یورش به کاخ کنگره» معروف شده، تا مدت‌ها اوضاع را در آمریکا مشوش کرده بود. در این حادثه معترضین با شکستن موانع امنیتی وارد کاخ کنگره شدند و خسارات زیادی وارد کردند. همچنین یکی از هواداران ترامپ در جریان درگیری مسلحانه در اتاق‌های مجلس توسط نیرو‌های انتظامی در داخل کاپیتول هدف گلوله قرار گرفت و بعداً بر اثر جراحات وارده جان خود را از دست داد.

نظر شما