شناسهٔ خبر: 54835381 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

مختار خبر داد:

اجرای طرح تحقیق و تفحص از نحوه انتقال آب بین حوزه‌ای توسط وزارت نیرو در سطح کشور/ اجرای این طرح تنها محدود به یک استان خاص نیست

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس، در رابطه با محدوده شمول اجرای طرح تحقیق و تفحص از نحوه انتقال آب بین حوزه‌ای توسط وزارت نیرو، گفت: اجرای این طرح تنها محدود به یک استان خاص نیست و برای کل کشور پیگیری خواهد شد.

صاحب‌خبر -

جلیل مختار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به محدوده شمول اجرای طرح تحقیق و تفحص از نحوه انتقال آب بین حوزه ای توسط وزارت نیرو، گفت: بر اساس ماده 212 آئین‌نامه داخلی مجلس درخواست از نحوه انتقال آب بین حوزه‌ای توسط وزارت نیرو را مطرح کرده بودیم که در سامانه قانونگذاری و نظارت ثبت شد و تعدادی از نمایندگان نیز این درخواست را امضا کردند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بعد از اینکه جلساتی در خصوص بررسی این درخواست تشکیل دادیم وزارت نیرو در تاریخ 19بهمن 1399 در این رابطه پاسخی را ارائه داد اما نمایندگان درخواست کننده تحقیق و تفحص از آن قانع نشدند و قرار شد این موضوع در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مطرح شده و فرآیند قانونی آن طی شود.

وی تصریح کرد: در نهایت قرار شد این تحقیق و تفحص با محوریت بررسی 1-آثار و پیامدهای سدهای ساخته شده بر محیط زیست، میراث فرهنگ، آموزش، بهداشت و زیست جوامع محلی مخزن و پائین دست سدهای ساخته شده توسط وزارت نیرو، 2-نحوه تطابق جانمایی سدها و تخصیص از آن ها در ارتباط با حفظ محیط زیست و تمامی ذی نفعان حوضه و بررسی عملکرد های زیست محیطی، فنی، مالی و اقتصادی سدهای ساخته شده؛ 3-بررسی چگونگی نحوه اخذ ردیف های اجرایی پروژه های توسعه ای منابع آب اعم از مجوز تخصیص، تصویب مطالبات، قراردادهای اجرا و عملکرد شرکتهای مشاور، مجوز محیط زیستی، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، پیوست های اجتماعی و فرهنگی، جهاد کشاورزی، امور عشایر و ... و انطباق مجوزهای صادره با روندهای قانونی؛ 4-نحوه برخورد با برداشتهای غیر مجاز، آبهای زیرزمینی و سطحی، متجاوزان به حریم بستر و حفط مرفولوژی رودخانه و چگونگی بهره برداری آب در تولیدات کشاورزی و اقدامات انجام شده برای اصلاح الگوهای کشت، 5-نحوه تدوین برنامه بهره برداری از منابع سطحی و زیرزمینی در دشت های مختلف، 6-بررسی رعایت اصول یونسکو در اجرای پروه های انتقال آب و سدسازی و بررسی ساختار ارزیابی محیط زیستی پروژه های توسعه ای مطابق با معیارهای جهانی  انجام شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با اشاره به تصویب این طرح در جلسه روز گذشته صحن مجلس، یادآور شد: قرار است این تحقیق و تفحص برای تمام کشور اجرا شود و تنها محدود به یک استان خاص نیست و لازم است برای تمام مناطق کشور انجام شود. ضمن اینکه بنده در 12 خرداد 1400 مکاتبه‌ای در این زمینه با وزارت نیرو داشتم و به این مهم نیز اشاره کردم که این معضل مربوط به تمام کشور است.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: ما از بعد نظارتی به این حوزه ورود پیدا کردیم و در سطح ملی برای تمام کشور هم پیگیری خواهیم کرد./

پایان پیام

نظر شما