شناسهٔ خبر: 54834953 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

سفر لاوروف به ایران و رخدادهای بزرگ

در مغز روس‌ها نسبت به نظام سیاسی ایران و شهروندان این سرزمین و نیز به مثابه یک کشور همسایه چه می‌گذرد؟ پس از سفر دو روزه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به ایران دو رخداد بزرگ اتفاق افتاد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز:  رخداد نخست در درون سرزمین و در مقوله بالاترین مسائل امنیتی بود. تغییر روسای دو نهاد بسیار بااهمیت امنیتی همان رخداد بزرگ در درون سرزمین بود که پیامدها و دلایل آن شاید در روزها و هفته‌های آتی آشکار شود. رخداد دوم در سطح سیاست خارجی و برگشت ناگهانی ورق در مذاکرات با آمریکا بود. شاید زود باشد در این باره و اینکه آیا سفر دو روزه لاوروف در رخ دادن این اتفاق‌ها موثر بوده یا نه سخن گفت اما به هر حال مسائلی در ذهن‌ها ایجاد کرده است. این سفر دو روزه اگر با مطالعه گفت‌وگوی ولادیمیر ساژین، پژوهشگر ارشد انستیتوی شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه با روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» همراه باشد شاید به حل این پرسش که در مغز روسیه نسبت به ایران چه می‌گذرد کمک کند. این مقام روسی متخصص مسائل ایران در گفت‌وگویش با روزنامه یادشده گفته است: «ایران به لغو تحریم‌ها بسیار نیاز دارد، به خاطر اینکه اقتصاد آن در وضعیت اسفناکی است. اما برای روسیه که ذینفع نیست که ایران امکان دستیابی به سلاح هسته‌ای را داشته باشد، لغو تحریم‌های نفتی ایران که پیامد آن کاهش بهای نفت است نیز حالا فوق‌العاده به ضررش است. روسیه علنا نمی‌تواند علیه احیای توافقنامه هسته‌ای سخن بگوید. به همین خاطر لاوروف به تهران رفت تا به روش دیپلماتیک این مساله را حل کند. مسکو و تهران در وضعیت دوست- رقیب قرار گرفته‌اند و این شرایطی است که می‌تواند موجب و مانع تعمیق همکاری شود. حذف نام سپاه از این فهرست برای سپاه پاسداران هیچ چیزی را تغییر نمی‌دهد زیرا همه سران آن تحت تحریم باقی خواهند ماند. جمهوریخواهان بسیار به دقت همه گام‌های بایدن در رابطه با ایران را زیر نظر دارند و او البته تصمیم نخواهد گرفت با حذف سپاه از فهرست تروریستی این برگ برنده را به آنها بدهد. بنابراین به احتمال زیاد نفت ایران نیز به بازار جهانی باز نخواهد گشت. به لطف آمریکا، ماموریت لاوروف در ایران موفقیت‌آمیز خواهد بود.»

دقت در آنچه این مقام روسی بر زبان آورده نشان می‌دهد روسیه پوتین هرگز نمی‌خواهد مساله ایران و آمریکا حل شود و بهترین وضعیت برایش این است که ایران در همین حالت «نه جنگ- نه صلح» با غرب باقی بماند تا روسیه پوتین بتواند نفت و گاز خود را بفروشد و ایران نیز به این حرکت روسیه نگاه کند و به قول این شرق‌شناس روسی، اقتصاد اسفناک ایران هر روز بدتر از روز پیش شود. آیا روس‌ها با این حرف که حتی حذف سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا نیز فایده‌ای برای ایران ندارد می‌خواهد مساله را پیچیده‌تر کند. اما نقطه عطف این گفت‌وگو شاید این باشد که این شرق‌شناس که مسائل ایران را از نزدیک دنبال می‌کند می‌گوید نفت ایران به بازار برنمی‌گردد و به لطف آمریکا سفر لاوروف موفقیت‌آمیز خواهد بود.

نظر شما