شناسهٔ خبر: 54834751 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دیدار

رئیس جمهور روسیه در سفر کاری خود به دوشنبه با همتای تاجیک خود دیدار و در مورد توسعه روابط اقتصادی و نظامی گفت‌وگو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه که طی سفر کاری وارد دوشنبه شده است، با «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

سران دو کشور ضمن اشاره به روند مثبت روابط دو کشور در 30 سال گذشته پس از برقراری روابط دیپلماتیک، وضعیت و چشم‌انداز مشارکت استراتژیک و روابط هم‌پیمانی تاجیکستان و روسیه را بررسی کردند.

همچنین روسای جمهور دو کشور بر اهمیت حفظ گفت و گوی منظم و تماس‌ها در سطوح بالا و عالی در فضای صمیمی و با اعتماد تاکید کردند.

در این دیدار با خرسندی به سرعت بالای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی و همچنین روابط تجاری، فرهنگی، بشردوستانه بین مناطق و تعامل دو کشور در زمینه مهاجرت اشاره شد.

در این راستا سران دو کشور خاطرنشان کردند که حجم مبادلات تجاری تاجیکستان و روسیه در 5 ماه اول امسال نسبت به زمان مشابه سال گذشته میلادی 46.2 درصد افزایش یافته است.

همچنین مطرح شد که روسیه همچنان در ساختار تجارت خارجی تاجیکستان جایگاه اول را به خود اختصاص داده و رشد گردش مالی بین دو کشور در سال گذشته میلادی 39 درصد را تشکیل داده است.

سران دو کشور در جهت ادامه کار مشترک برای گسترش بیشتر روابط تجاری و اقتصادی در زمینه‌های سودمند توافق و در این راستا، به تمهیدات برگزاری همایش سرمایه‌گذاری در سپتامبر سال جاری در شهر دوشنبه، توجه ویژه کردند.

رحمان و پوتین سطح همکاری دو کشور در زمینه‌های فرهنگی و بشردوستانه، به ویژه در حوزه‌های آموزشی، علمی، فرهنگی و بهداشتی را مثبت ارزیابی و به اقدامات بزرگی که در تاجیکستان برای حفظ و توسعه زبان و فرهنگ روسی و همچنین فضای آموزشی روسی انجام می‌شود، اشاره کردند.

همچنین در این نشست، یادآوری شد که در تاجیکستان ساخت 5 مدرسه به زبان روسی توسط روسیه با موفقیت در حال اتمام است و پیش بینی می‌شود تا اول سپتامبر به بهره برداری برسند.

روسای جمهور تاجیکستان و روسیه با در نظر گرفتن نیازهای واقعی امروز، بر لزوم توسعه عملی مولفه فرهنگی و بشردوستانه همکاری بین دو کشور تاکید کردند.

در جریان این دیدار، توسعه اوضاع افغانستان و وضعیت در مرز تاجیکستان و افغانستان مورد توجه ویژه قرار گرفت.

در این راستا، سران دو کشور در خصوص گسترش روابط در زمینه امنیتی، از جمله همکاری‌ نظامی و نظامی – فنی و همچنین ساخت و ساز دفاعی به ویژه نوسازی نیروهای مسلح تاجیکستان و تقویت حفاظت از مرز تاجیکستان و افغانستان را بررسی کردند.

در جریان این دیدار همچنین در مورد سایر موضوعات مهم دستور کار بین المللی و منطقه‌ای بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

انتهای پیام/ح

نظر شما