شناسهٔ خبر: 54834494 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

هشدار چین به مقامات آمریکا؛

واشنگتن باید همه ارتباطات رسمی با تایوان را متوقف کند

وزارت خارجه چین ضمن هشدار به مقامات تایوان درباره اصرار به جدایی‌طلبی، خواستار توقف تمام ارتباطات رسمی آمریکا با این منطقه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «ژائو لیجیان»، سخنگوی وزات خارجه چین تأکید کرد که پکن از واشنگتن می‌خواهد همه ارتباطات رسمی با تایوان را متوقف کند و نسبت به هرگونه ارسال «پیام اشتباه» به «جدایی‌طلبان» تایوان هشدار داد.

وی که روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، افزود: چین قاطعانه با هر شکلی از ارتباط رسمی بین منطقه تایوان و کشورهایی که با چین رابطه دیپلماتیک دارند، مخالف است؛ از جمله گفت‌وگو یا انعقاد توافق‌هایی که پیامدها و اثراتی بر حاکمیت (چین) دارند و یا دارای ماهیت رسمی هستند.

این اظهارات لیجیان در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی چین از توافق اخیر «ابتکار تجاری قرن ۲۱ تایوان و آمریکا» بود. این توافق و برنامه مشترک اوایل ماه جاری میلادی رسانه‌ای شد و آمریکا اعلام کرده «هدف (این توافق) توسعه راه‌های عملی برای تعمیق روابط اقتصادی و تجاری» بین آمریکا و تایوان است.

این مقام دولت چین در ادامه تأکید کرد: «در جهان تنها یک چین وجود دارد. تایوان بخش جدایی‌ناپذیر خاک چین است. دولت جمهوری خلق چین، تنها دولت قانونی است که کلیت چین را نمایندگی می‌کند». وی همچنین از مقامات آمریکا خواست به اصول «چین واحد» و به الزاماتِ بیانیه‌های مشترک آمریکا-چین پایبند باشند که زمینه‌ساز روابط دو کشور هستند.

وی همچین به مقامات و حزب حاکم تایوان توصیه کرد این ایده و تصور را کنار بگذارند که با حمایت آمریکا به دنبال جداشدن از خاک چین باشند.

نظر شما