شناسهٔ خبر: 54830068 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

یادداشت/ مرتضی سیمیاری

مسیر افتخار آفرینی در اطلاعات سپاه

مسیر افتخار آفرینی سازمان اطلاعات سپاه راهی خونین در سنگلاخ‌هایی سخت بوده است.

صاحب‌خبر -

سرویس دیدگاه مشرق- پرده اول: در فاصله میان خرداد و تیر ۱۳۶۰، فضایی ابری و غم انگیز روی سر کشور افتاده است، در جنگ نظامی، دشمن با تجهیزات کامل تا کرمانشاه پیش آمده است و رئیس جمهور عزل شده با تئوری عجیب زمین بده و زمان بخر، دست سپاه، ارتش و نیروهای مردمی بسیج را بسته و فرصت مهمی برای پیش روی قوای دشمن فراهم کرده است.  البته پیچیدگی ماجرا تنها به اقدامات ارتش بعثی صدام ختم نمی‌شد!

همزمان با تحرکات دشمن در کنار مرزها، گروهک منافقین در تهران اعلام جنگ کرده و یک تیم امنیتی با هدایت حسین نواب صفوی، بنی صدر را کنترل می‌کند. رادیو فرانسه در تحلیلی نوشته که به زودی حکومت فرو ریخته و اقدامات مسلحانه شهری در داخل و فشار جنگ در خارج کمر انقلاب را خواهد شکست. در این گزارش آمده بود که به زودی اروپایی‌ها می‌توانند با خیال راحت چمدان خود را بسته و به ایران سفر کنند.

در شرایطی که میلیشیای منافقین سرتا پا مسلح آماده جنگ شهری شده، چند جوان در واحد بررسی سپاه با دستور فرماندهی وقت از جبهه جنوب به تهران آمده و کار مقابله با گروهکی را در دست می‌گیرند که‌ با استراتژی «وحشت آفرینی» به خیابان آمده است.

نشریه مجاهد ارگان گروهک منافقین به کادر و سمپات‌های خود  دستور مسلح شدن داده و نوشته بود که به صغیر و کبیر نباید رحم کرد.اعضای منافقین وحشیانه، برخی با اسلحه و برخی دیگر با چاقو یا قمه و تعدادی نیز تیغ موکت‌بری به خیابان آمده و یک نیم روز سخت را رقم می‌زنند.

آن روز با حمایت مردم و اقدامات عملیاتی سپاه و دادستانی ضربه سختی به منافقین وارد شده و فتنه دشمن در همان نطفه خفه می‌شود. چند ماه بعد از قیام خیابانی منافقین، واحد بررسی سپاه که حالا به واحد «اطلاعات سپاه» معروف شده است به یک خانه تیمی در محله زعفرانیه ضربه زده و با به درک واصل کردن موسی خیابانی نفر دوم سازمان منافقین، پای عملیاتی و خرابکاری این گروهک را قطع می‌کند.پس از این ماجرا اطلاعات سپاه در بیانیه‌ای غرور آفرین اعلام می‌کند که با ۵۰ نیروی زبده در بخش مبارزه با التقاط یک‌ غده سرطانی بدخیم را خشک کرده است.

پرده دوم: سربازان گم‌نام اطلاعات سپاه یکی از مظلوم‌ترین نیروها در هشت سال جنگ تحمیلی بودند، آن‌ها یک پایشان در خط مقدم و پای دیگرشان در تهران برای خنثی کردن انواع فتنه‌های دشمن بود. در آن روزها اطلاعات سپاه تنها نیرویی بود که هم در جبهه و هم در بیرون خط مقدم شهید می‌داد. لیست شهدای اطلاعات سپاه سند افتخار این مجموعه انقلابی در تمامی سال‌های گذشته است.

با وقوع فتنه اشراف خیابانی در سال ۸۸، بحث تحول تشکیلاتی در این واحد عملیاتی طرح شده و سازمان اطلاعات سپاه اعلام موجودیت می‌کند. این تغییرات عمیق باعث شد تا اطلاعات سپاه از یک نیروی عملیاتی و عکس‌العملی به یک سازمان چابک و راهبردی با محوریت اقدامات مردمی، فرهنگی و انقلابی بدل شود.

اگر تا پیش از این واحد اطلاعات سپاه تنها نقش کشف جرم و اقدام داشت، حالا در نقش بازدارنده نیز عمل کرده و شعاع خود را تا بیخ گوش دشمن امتداد داد. سازمان اطلاعات سپاه در تمامی این مدت خاری در چشم معاندین، دشمنان انقلاب اسلامی و عوامل مزدور آن بوده و کارنامه‌ای درخشان ثبت کرده است.

پرده سوم: مسیر افتخار آفرینی سازمان اطلاعات سپاه راهی خونین در سنگلاخ‌هایی سخت بوده است. سربازان کم ادعا و بی نام و نشان امام زمان(عج) از قلب پایتخت تا بیابان‌های سوزان عراق و سوریه جان خود را در طبق اخلاص گذاشته تا امنیت و آرامش بدون هیچ منتی برای همه مردم منطقه حفظ شود.

حضرت آقا سال ۱۳۹۴ در دیدار با در دیدار هزاران نفر از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره اصول حاکم بر اطلاعات سپاه دو کلید واژه «پاسداری از انقلاب» و «هوشیاری و بیداری دائم» را دو ماموریت اساسی اطلاعات سپاه قلمداد کرده و فرمودند: «ما هیچگاه شروع کننده جنگ نبوده و نخواهیم بود؛ اما چون انقلاب اسلامی همواره در معرض تهدید معارضین و مزاحمین است، هوشیاری و بیداری همیشگی سپاه و آمادگی های متناسب با تهدیدها کاملاً ضروری است.»

به گواه همگان، اطلاعات سپاه در اجرای فرامین ولی امر مسلیمن جهان حضرت آیت الله خامنه‌ای در انجام ماموریت‌ها و مجاهدت‌های خاموش درخشان عمل کرده است. اطلاعات سپاه از برخورد با عوامل ناامنی تا مفسدان اقتصادی کارنامه‌ای روشن دارد.

هفته گذشته با حکم فرمانده کل سپاه پاسداران، حجت الاسلام طائب پس از ۱۳ سال جهاد شبانه‌روزی جای خود را به فرمانده سرافراز حاج محمد کاظمی داد. رفتن شیخ طائب و آمدن حاج کاظم نشانه‌ای از جاری شدن خون تازه در رگ‌های این سازمان متعهد و انقلابی است.

شیخ حسین طائب در بیش از یک دهه تلاش انقلابی، تراز اطلاعات سپاه را به سطحی رساند که از بسیاری از سازمان‌های امنیتی و آژانس‌های اطلاعاتی بین المللی با قدمت بیش از نیم قرن پیشی گرفته و دست برتر نسبت به آن‌ها دارد.

سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در شرح اقدامات ایثارگرانه این سرباز بی ادعای جبهه انقلاب اسلامی نوشته است که ایشان ریشه نفوذ در کشور را خشکانده و چشم توطئه نظام سلطه و صهیونیسم بین‌الملل را کور کرده است؛ اطلاق این صفات خاص نشان افتخاری بر سینه این جانباز انقلاب است.

شیخ حسین طائب در تمامی سال‌های حضور در سمت فرماندهی اطلاعات سپاه چون پدری دلسوز برای کارکنان آن مجموعه عمل کرده و التیام بخش و ایده پردازی قابل برای آن مجموعه انقلابی بود.

البته رفتن شیخ حسین و آمدن حاج کاظم برای دشمن اشارات مهمی نیز در خود دارد. تابستان داغ در مناطق اشغالی و خروج ذلت‌بار تروریست‌های سنتکام از منطقه شرایطی را رقم زده است که نیازمند سطح جدید از برخوردهای امنیتی و اطلاعاتی است. زخم کاری که اطلاعات سپاه در دوران شیخ حسین طائب به دشمن زده است؛ حالا باید با کاردی عمیق به مغز استخوانشان برسد. دشمن فقط در این ماجرا تنها  می‌تواند یک جابه‌جایی کوچک تشکیلاتی را مشاهده کند!

نظر شما