شناسهٔ خبر: 54804249 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نصب دیزل ژنراتورها در واحدهای صنعتی خراسان رضوی با کاربرد موثر در زمان قطع برق

مشهد-ایرنا- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: واحدهای صنعتی این استان تاکنون بیش از ۲ هزار مگاوات دیزل ژنراتور با کاربرد موثر در زمان قطعی برق نصب کرده‌اند که شرایط در این بخش نسبت به پارسال بهتر بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دیزل ژنراتور ماشین بسیار مفیدی است که با سوزاندن سوخت دیزل برق تولید می‌کند، این ماشین با ترکیبی از یک ژنراتور الکتریکی و یک موتور دیزل برای تولید برق استفاده می‌شود، این نوع ژنراتور به‌ عنوان منبع مهم انرژی الکتریسیته در مواقعی که منبع اصلی برق قطع می‌شود، کاربرد مهمی دارد.

امیررضا رجبی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار  ایرنا افزود: در چند سال اخیر سرمایه‌گذاری مناسبی در حوزه زیر ساختهای بخش صنعتی انجام نگرفته که اثر آن را در قطعی‌های برق صنعت در سال گذشته و امسال شاهد هستیم و در این راستا  زمان بندی مدیریت بار انجام می‌گیرد.

وی اظهار داشت: نشست‌های متعددی با حوزه صنعت برق کشور برگزار و محدودیتهای آنها در تولید برق درک شده است، در مجموع با کمک متولیان حوزه برق با مدیریت بار توانستیم فضای تولید را با کمترین تنش مواجه کنیم.

وی خاطر نشان کرد: پارسال قطعی برق مشکلاتی را برای حوزه های سیمان و فولاد بوجود آورد، امسال با زمان‌بندی و توافقات انجام گرفته، تا حدی محدودیت از روی این بخش از تولید برداشته شد تا  واحدهای سیمانی و فولادی با نوبت‌بندی بتوانند برق مورد نیاز خود را داشته باشند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: قطعی برق یک موضوع ملی است که به دلیل عدم سرمایه‌گذاری با محدودیت بار در شبکه مواجه شده‌ایم، در این میان بخش صنعت نیز کمک می کند که کل شبکه برق دچار بلک اوت (خاموشی کامل برق) نشود.

رجبی اظهار داشت: افزون بر این امسال واحدهای صنعتی که در اثر قطعی برق دچار خسارتهایی مانند ریزش کوره می‌شوند، از قطعی مستثنی شده اند و در تلاش هستیم با هماهنگی متولیان برق حداقل بار به آنها تخصیص یابد تا دچار مشکل و خسارتهای آنچنانی نشوند، از بخش صنعت هم انتظار می رود که به زیر ساخت های مورد تعهد خود عمل کند.

وی بیان کرد: بخش صنعت و معدن را تشویق به سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاهی کرده ایم، در صورتی که واحدهای تولیدی که نسبت به ایجاد نیروگاه اقدام کنند، نرخ مواد اولیه آنها مانند گاز معادل نیروگاه های دولتی محاسبه خواهد شد

رییس سازمان صنعت و معدن خراسان رضوی اضافه کرد: توسعه نیروگاه های بادی و خورشیدی در خراسان رضوی با توجه به مزیتهای بادی و خورشیدی آن در دستور کار قرار گرفته است.

پنج هزار و ۳۴۹ واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۲۸۴ هزار و ۷۵۳ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۱۹۴ هزار و ۴۹۴ نفر در خراسان رضوی پروانه بهره برداری دارند که سهم آنها از تعداد واحدهای دارای پروانه بهره برداری کل کشور هشت درصد و همچنین از اشتغال این واحدها در کل کشور هشت درصد است.

سهم صنایع کوچک (زیر ۵۰ نفر اشتغال) از کل صنایع دارای پروانه بهره برداری خراسان رضوی ۸۷.۲ درصد در تعداد، ۲۰.۸ درصد در سرمایه گذاری و ۳۸.۹ درصد در اشتغال است، سهم صنایع متوسط (۵۰ تا ۱۰۰ نفر اشتغال) هفت درصد در تعداد، ۷.۹ درصد در سرمایه گذاری و ۱۲.۹ درصد در اشتغال است، سهم صنایع بزرگ (بالای ۱۰۰ نفر اشتغال) ۵.۸ درصد در تعداد، ۷۱.۳ درصد در سرمایه گذاری و ۴۸.۲ درصد در اشتغال است.

بر اساس اعلام سازمان بهره وری انرژی ایران، در این میان صنایع آهن و فولاد بیشترین میزان مصرف انرژی را دارند، به‌طوریکه این دو صنعت به طور متوسط با ۴۵ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند، پس از آن صنعت سیمان با متوسط مصرف ۱۶ درصد در جایگاه بعدی، صنایع کوچک با مصرف متوسط ۱۵ درصد و مابقی صنایع غیرفلزی همانند شیشه و ریخته‌گری  هر کدام به تنهایی ۳ الی ۴ درصد را به خود اختصاص داده است.

همچنین با وجود اینکه کمتر از یک درصد از مشترکین صنعت برق را صنایع تشکیل می‌دهند، اما سهم صنایع از مصرف برق حدود ۳۶ درصد است

نظر شما