شناسهٔ خبر: 54801703 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

4 گام ملی برای کسب سهم 3 درصدی ایران از بازار جهانی زیست‌فناوری

افزایش سهم ایران از بازار جهانی زیست فناوری هدفی است که با حمایت‌های دولتی و با تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق محقق می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،ایران از جمله کشورهایی است که طی چند سال اخیر به دنیا اثبات کرده در زمینه زیست‌فناوری توانمندی‌های دانشی و تخصصی خوبی دارد و تنه به تنه کشورهای پیشرفته‌ای می‌زند که سهم بالایی از بازار جهانی این عرصه را کسب کرده‌اند. اما شاید دلیل کم بودن حضور ایران در این بازار جهانی عدم حمایت از فعالان علمی و پژوهشی این حوزه در کشور باشد.

توانمندی‌هایی که در سایه بی‌توجهی های دولتی مسکوت مانده بودند و به کار گرفته نمی‌شدند؛ اما با شکل‌گیری زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور و افزایش حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق فعال در حوزه زیست فناوری، این حوزه در مسیر توسعه یافتگی قرار گرفت و توانمندی‌ها شکوفا شد.

ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم با اتکا به همین توانمندی‌های دانشی و تخصصی در تلاش است تا با کمک شرکت‌ها، فناوران و دیگر نهادهای مرتبط، سهم ایران از بازار جهانی را به 3 درصد افزایش دهد. هدفی که با وجود شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ و صاحب برند ملی در کشور؛ دور از ذهن نیست و کسب این سهم یک اتفاق نزدیک و شدنی است.

 در همین راستا 3 گام ملی و پژوهشی برداشته شد تا ایران به سهم 3 درصدی خود در بازار جهانی زیستی نزدیک تر شود. «سیاستگذاری، برنامه ریزی راهبردی و ارزیابی پیشرفت زیست فناوری در کشور»، «هماهنگی ملی و هم افزایی منابع و امکانات کشور برای تولید ثروت از زیست فناوری»، «کمک به ارتقای سطح علمی و فناوری به منظور کسب مقام نخست منطقه و سهم شایسته جهانی» و «ماموریت گرایی دانشگاه ها و مراکز علمی و جلوگیری از موازی کاری و اتلاف منابع پژوهشی» اقداماتی است که در این حوزه ذیل طرح تقسیم کار ملی زیست فناوری تعریف شده است.

انتهای پیام/

نظر شما