شناسهٔ خبر: 54795736 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وعده‌های صادق ۵۸

تغییر رنگ کرونا با نوید روزهای خوش/ از فرصت طلایی واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها غافل نشویم

تهران - ایرنا - کرونا از ابتدای پیدایش در ایران تاکنون ۶ پیک مرگبار داشت؛ ۱۴۱هزار مرگ و ابتلای بیش از هفت میلیون نفر آثار به جا مانده از همه گیری آن در سطح کشور است و داغ‌هایی که برجا گذاشت فراموش نمی‌شود، حالا اما این ماییم که باید با رعایت پروتکل‌ها روند مهار آن را حفظ کنیم و نگذاریم دوباره اوج بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، این روزها زندگی مردم به نوعی وارد روندی عادی شده است؛ تحقق این مهم مدیون رشادت‌های کادر درمان، پرستاران و تلاش بی وقفه، خستگی ناپذیری آنان و گام های محکمی است که برای انجام واکسیناسیون سراسری در کشور انجام شد؛ همه اینها در کنار توجه و همراهی مردم دست به دست هم داد تا امروز ایران در مهار ویروس کرونا تا حدودی موفقیت‌هایی به دست آورد اما برای ریشه‌کن کردن شر این ویروس منحوس هنوز باید اقدامات پیشگیرانه را مورد توجه جدی قرار دهیم.

درست است که این روزها کرونا رنگ باخته، زندگی مردم به حالت عادی برگشته است، اما نباید یادمان برود که حتی یک لحظه غفلت آن هم از سوی مردم ایران می‌تواند دوباره فاجعه‌ای هرچند کوچک در کشور ایجاد کند که دوباره تا سال‌های سال داغ آن بر دل‌مان بماند.

چه توصیه‌هایی در این روزها می‌شود؟

این روزها بهترین اقدامات برای مبارزه جدی با این ویروس ناخوانده رعایت پروتکل‌های بهداشتی اما نه به اندازه روزهای اول که هزاران مشکل برای مردم به وجود آورد، باید استفاده از ماسک همچنان در دستور کار مردم باشد اما نه شیوه‌ای که در همه جا استفاده شود. به همین منظور وزارت بهداشت توصیه‌های متعددی برای مردم دارد.

استفاده از ماسک در محیط‌های بسته، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، تکمیل دزهای واکسن کرونا، عدم سهل‌انگاری و پرهیز از هرگونه فعالیتی که منجر به شیوع سویه جدیدی از این ویروس شود چرا که طبق نظر برخی اپیدمیولوژیست‌ها ممکن است در فصل پاییز و زمستان همزمان با ویروس آنفلوانزا سویه‌ای دیگر از این ویروس نمایان شود اما تا چند ماه آینده فعلا خبری از سویه جدید در ایران نیست.

استفاده از ماسک در فضای باز نیاز نیست

با توجه به اینکه هنوز کرونا تمام نشده است و مهار کامل آن در جهان به قطعیت نرسیده است و ممکن است حتی با یک سویه جدید در برخی از کشورهای دنیا که آمار واکسیناسیون آنها تکمیل نشده است، ایران نیز درگیر شود پس لازم است تا مهار کامل این ویروس همه در این زمینه جوانب کامل را رعایت کنند.

اما اینکه در چه مکانی ماسک بزنیم و چه مکانی نیاز به استفاده از ماسک نیست این مهم است چون براساس اعلام ستاد مقابله با ویروس کرونا همچنان مردم باید به استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در اماکن مسقف شلوغ، پرتردد و پرازدحام، وسایل نقلیه عمومی و بیمارستان‌ها در شهرهای زرد و آبی اقدام کنند و  در سایر اماکن به ویژه فضاهای باز الزامی به استفاده از ماسک وجود ندارد.

وزارت بهداشت هرازگاهی توصیه‌هایی جدی برای رعایت این اصول و دستورالعمل‌های بهداشتی برای کنترل بهتر این ویروس دارد و همه این موضوعات باید از سوی مردم جدی گرفته شود چرا که کرونا نشان داد که با هیچ کسی شوخی ندارد و ممکن است به نوعی همه را درگیر این بیماری کند، به گونه‌ای که حتی مرگ و هزاران مشکل دیگر برای این افراد به وجود می‌آورد.

تغییر رنگ کرونا با نوید روزهای خوش/ از فرصت طلایی واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها غافل نشویم

رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان جدی گرفته شود

با توجه به اینکه میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور در اواسط خردادماه همچنان پایین و نزدیک به ۴۹.۶۶ درصد بوده است، پس باید همه دوباره به این اصول پایبند باشیم و اینگونه تصور نشود که چون کرونا تا حدودی فروکش کرده است دیگر نیازی به رعایت این اصول نیست.

با ادامه روند کنترلی کرونا در کشور، میانگین میزان رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی استان‌های کشور به حدود ۵۵.۸۳ درصد رسیده است، در بخش میانگین رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی کشور به رقم ۵۵.۸۳ درصد رسیدیم که فرودگاه‌ها با ۹۴.۵۹ درصد بیشترین میزان رعایت و پاساژها با ۵۰.۳۰ درصد کمترین میزان رعایت را در این شاخص داشته‌اند.

میانگین استفاده از ماسک در شاغلان و خدمت‌گیرندگان به تفکیک اماکن عمومی استان‌های کشور به رقم ۴۳.۶۷ درصد رسیده که بیشترین میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی مربوط به فرودگاه‌ها با ۹۱.۸۹ درصد و کمترین میزان استفاده از ماسک مربوط به استخرهای شنا و مراکز تفریحی با ۳۰.۴۰ درصد است.

میزان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی چقدر است؟

میانگین درصد رعایت پروتکل فاصله‌گذاری در اماکن عمومی کشور ۴۷.۷۶ درصد است که استادیوم‌ها با ۸۴.۸۵ درصد بیشترین درصد رعایت و پاساژها با ۳۶.۳۰ درصد کمترین میزان رعایت پروتکل فاصله‌گذاری را داشته‌اند.

فرصت طلایی برای تکمیل واکسیناسیون

یکی دیگر از مهمترین موضوعاتی که اکنون به شدت روی آن تاکید می‌شود مساله مهم تکمیل واکسیناسیون کرونا از سوی مردم است چون زمانی که کرونا و همه‌گیری آن را در کشور داشتیم مهمترین مساله واکسیناسیون سراسری بود که به همت دولت سیزدهم و برای صیانت از جان مردم این مهم محقق شد.

واردات واکسن کرونا در دولت سیزدهم روندی بسیار مطلوب و صعودی داشت به گونه ای که اکنون مهمترین مساله توجه مردم به تزریق دز سوم و حتی دز چهارم کرونا است.

در مجموع ۲۰۷ میلیون و ۹۸ هزار و ۱۸۳ دز واکسن داخلی و وارداتی در کشور وجود داشته است که تاکنون بیش از ۱۵۱ میلیون دز آن استفاده شده و بیش از ۵۷ میلیون دُز برای استفاده مردم موجود است تا با استقبال مردم از دزهای دوم و سوم برای تزریق این افراد مورد استفاده قرار گیرد.

تغییر رنگ کرونا با نوید روزهای خوش/ از فرصت طلایی واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها غافل نشویم

واکسن نزده‌ها به مهار بهتر کرونا کمک کنند

با توجه به اینکه اکنون بیش از ۵۷ میلیون دز واکسن کرونا در کشور موجود است افرادی که تاکنون هیچ یک از دزهای واکسن خود را تزریق نکرده و یا افرادی که دز دوم و سوم آنها هنوز تکمیل نشده است باید برای قطع زنجیره انتقال ویروس از سوی این افراد به دیگر افرادی که واکسیناسیون خود را تکمیل کرده‌اند، تلاش کنند چرا که بیشترین افرادی که در معرض خطر هستند خود افراد واکسینه نشده هستند.

متاسفانه حدود ۱۴ میلیون نفر از مردم کشورمان هنوز واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند، این آمار به نسبت جمعیت کشور بالاست و برای اینکه در آینده هم با مشکل مواجه نشوند حتما برای تزریق واکسن خود اقدام کنند چون هم برای خود این افراد از نظر امکان ابتلای به این ویروس دارای اهمیت است و هم اینکه خانواده آنان نیز با واکسینه شدن این افراد مصونیت پیدا می‌کنند و ایمنی جمعی هم در کشور روند بهتری خواهد داشت.

اینکه برخی از افراد هنوز قدمی برای مهار کامل کرونا برنداشته ‌اند جای سوال دارد چون علاوه بر اینکه تعدادی از مردم حتی یک دز واکسن کرونا را نزده‌اند در این میان هفت میلیون نفر با وجود اینکه دز اول را تزریق کرده‌اند، هنوز برای زدن دز دوم اقدامی نکرده‌اند باید این سوال را کرد که چه موضوعی مهمتر از این مساله که همه مشاهده کردیم که کرونا در ایران با وجود واکسیناسیون سراسری روند نزولی پیدا کرده است و حتی روزهای صفر کرونایی از نظر مرگ را هم دیدم.

۲۹ میلیون دز سوم را نزده‌اند

آمارهای افراد واکسن نزده در دز اول و دوم به رقم ۲۱ میلیون نفر می‌رسد اما اینجا جای سوال است که کسانی که دو دز واکسن خود را تزریق کرده‌اند چرا باید برای تکمیل روند واکسیناسیون خود و دز سوم یا یادآور هیچ برنامه‌ای ندارند و حتی آمار آنها رو به روز در حال افزایش است.

اسفندماه ۱۴۰۰ تعداد افرادی که دز سوم یا یادآور خود را تزریق نکرده بودند ۲۲ میلیون نفر بود اما این آمار در روزهای اخیر ۲۹ میلیون نفر اعلام شده که این افراد برای تزریق دز سوم واکسن کرونا اقدامی نداشته‌اند، شاید اگر این افراد هم برای تزریق واکسن اقدام کنند دیگر مهار کرونا به یک واقعیت تبدیل شود و آندمیک یا بومی شدن کرونا در ایران رقم بخورد.

در حالی که ۵۰ میلیون نفر هنوز برای تکمیل واکسیناسیون خود در دزهای اول تا سوم هیچ برنامه‌ای ندارند، اما روند نزولی مرگ و ابتلای به کرونا را در کشور شاهد هستیم چه بسا با استفاده از این فرصت طلایی واکسیناسیون از سوی افرادی که هنوز واکسینه نشده‌اند، کرونا به طور کامل در ایران به طور کامل مهار شود و مردم ایران از دست این ویروس نامرئی رهایی یابند.

تغییر رنگ کرونا با نوید روزهای خوش/ از فرصت طلایی واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها غافل نشویم

تاکید بر تزریق دز یادآور یا چهارم

با وجود اینکه هنوز برخی از مردم تمایلی به تزریق دزهای اول تا سوم ندارند، اما ستاد ملی مقابله با کرونا برای مهار کامل این ویروس و کاهش گرفتاری مردم در فصل پاییز و زمستان با این ویروس کشنده، توصیه اکید بر تزریق یک نوبت واکسن یادآور سال در ۱۴۰۱ در تمامی گروه‌های سنی بالاتر از ۱۲ سال کرده است.

به همین منظور افرادی که در این رده سنی ۶ ماه از آخرین نوبت تزریق واکسن‌ آنها گذشته است می‌توانند مانند واکسن‌های آنفلوآنزا که هر ساله تزریق می‌کنند، تا اواسط تابستان جاری آن را تزریق کنند تا سطح ایمنی بدن آنها افزایش یابد و در این صورت سطح ایمنی جامعه در آغاز فصل پاییز به سطح مطلوبی برسد.

اکنون زمانی است که روزهای خوشی پس از مهار نسبی کرونا در ایران را شاهد هستیم همه می‌توانیم با رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی روزهای عادی را تجربه کنیم و بهترین مسیر نیز استفاده از ماسک در محیط‌های بسته، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از فرصت طلایی تزریق واکسن کرونا است به امید روزهایی که دیگر کرونا بومی شده باشد و رنگ زندگی همه را با خوشی تغییر دهد نه اینکه مرگ و بیماری را به خانواده‌ها تقدیم کند.

نظر شما