شناسهٔ خبر: 54795654 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

النجباء: همه‌ گروه‌های سیاسی از مرجعیت عالیقدر شیعیان کمک بگیرند

سخنگوی جنبش النجباء عراق پیشنهاد داد که برای برون رفت از بحران سیاسی کنونی این کشور، همه‌ گروه‌های سیاسی عازم نجف شوند و از مرجعیت عالیقدر شیعیان کمک بگیرند.

صاحب‌خبر -

«نصر الشمری» سخنگوی جنبش النجباء عراق در واکنش به وضعیت سیاسی کنونی این کشور، طی پستی در توئیتر، تصریح کرد که کسی جز مرجعیت عالیقدر دینی دارای شرایط لازم برای اتخاذ یک تصمیم سرنوشت‌ساز و منصفانه نیست.

وی نوشت:  «صحنه سیاسی کنونی در عراق به اندازه‌ای پیچیده است که ما به یک تفکر برتر، بینش عمیق، و تصمیماتی سرنوشت‌ساز و منصفانه نیازمندیم و کسی جز مرجعیت دینی دارای همه این صفات و توانمندی‌ها نیست».

سخنگوی النجباء در ادامه تصریح کرد: «بنابراین بر همه گروه‌های سیاسی فرض است که عازم نجف شده و تمام موانع و دلایلی که موجب شده تا مرجعیت درهای خود را به روی طبقه سیاسی ببندد، از میان بردارند و کسانی را به مرجعیت معرفی کنند که به شایستگی،  شفافیت و پاک‌دستی شهرت داشته باشند. این اتفاق باید قبل از رفتن کشور به طرف مسیری مجهول مملو از خطرات، توطئه‌ها و چالش‌ها،  صورت گیرد.

دو هفته پیش نیز، «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح در پارلمان عراق با اشاره به نقش مرجعیت در زندگی مردم عراق و توانایی آن در مقابله با بحران‌ها و ایجاد تحول و تغییر و نقش تاریخی آن در تشکیل سازمان الحشد الشعبی گفت:« مرجعیت عالیقدر شیعیان در عراق، همواره در لحظه مناسب حضور دارند تا وضعیت را نجات دهند و زندگی را به روال عادی بازگردانند. امروز نیز ما نیازمند مهربانی و عنایت مرجعیت، درایت و دوراندیشی ایشان هستیم تا فصل الخطاب خود را درباره شرایط دشوار سیاسی کنونی عراق بیان کند. ایشان بیش از ما آگاه است که هر وضعیت اضطراری، روند سیاسی را تهدید می‌کند»

وی ضمن تقدیر از مرجعیت عالیقدر شیعیان در عراق و مواضع ایشان و نیز تاکید بر ضرورت پیروزی از ایشان برای دستیابی به پیروزی، تاکید کرد که نادیده گرفتن بحران کنونی، به معنای نابود کردن تاریخ کامل ایثارها و پیروزی‌ها و خون شهدا و ثبت ناکامی‌هایی است که دشمن را خوشحال می‌کند و دوست را می‌آزارد. 

آیت‌‌الله سیستانی سالهاست که در عرصه سیاسی عراق کاملا بی طرف می‌ماند و بر اصل وحدت در کشور تاکید می‌ورزد و دیدار با هیچ شخصیت و مقام سیاسی و گفت‌وگو در زمینه‌های سیاسی را نمی‌پذیرد. وی طی دوره‌های مختلف انتخابات پارلمانی عراق نیز، بدون جانبداری از یک یا چند گروه سیاسی خاص تنها از مردم می‌خواهد که با تحقیق دقیق، نامزدهای شایسته را انتخاب کنند و حتما در انتخابات شرکت کنند. این اقدام با هدف دور نگاه داشتن مرجعیت شیعیان در عراق از منازعات سیاسی و انتخاباتی و نیز جلوگیری از استفاده از نام این مرجع بزرگ در تبلیغات انتخاباتی صورت می‌گیرد. 

النجباء: همه‌ گروه‌های سیاسی از مرجعیت عالیقدر شیعیان کمک بگیرند

مرجعیت عالیقدر شیعیان در عراق، با فتوای تاریخی خود در ۱۳ ژوئن ۲۰۱۴ (خرداد۹۳) به عنوان بنیانگذار سازمان مردمی و نظامی «الحشد الشعبی» عراق شناخته می‌شود.در پی فتوای جهاد کفایی مرجعیت عالی دینی عراق، تشکیلات مردمی الحشدالشعبی برای سازماندهی میلیون‌ها داوطلب عراقی برای مبارزه با داعش شکل گرفت. هسته اولیه الحشد الشعبی از میان شیعیان عراق بود، اما پس از آن، دیگر گروه‌های قومی و مذهبی عراق از جمله اهل تسنن، کُردها و مسیحیان و ایزدی‌ها در آن مشارکت کردند.

«حیدر العبادی» نخست وزیر پیشین عراق با صدور حکمی حکومتی در ۲۴ فوریه ۲۰۱۶ (۵ اسفند ۹۴) در آخرین ماه‌های جنگ با داعش، الحشد الشعبی را یک سازمان مستقل تحت دستور مستقیم فرماندهی نیروهای مسلح عراق اعلام کرد.جریانهای سیاسی حامی الحشد الشعبی نیز در ۲۶ نوامبر ۲۰۱۶ (ششم آذر ۹۵) در ادامه سازماندهی این تشکیلات نظامی در چارچوب قوانین عراق، با اکثریت آرا، «قانون الحشد الشعبی» را در پارلمان تصویب کردند. پس از صدور این قانون در عمل این سازمان از نظر حقوقی به یک سازمان امنیتی رسمی عراق تبدیل شد.

نظر شما