شناسهٔ خبر: 54794203 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آمریکا سامانه دفاع موشکی در اختیار اوکراین قرار می‌دهد

رسانه‌های غربی گزارش کردند که ایالات متحده در صدد است طی روزهای آتی رسماً اعلام کند که قصد دارد یک سامانه دفاع موشکی در اختیار اوکراین قرار دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از برخی منابع گزارش کرد که احتمالاً ایالات متحده طی روزهای آینده رسماً اعلام می‌کند که یک سامانه دفاع موشکی پیشرفته ضدهوایی در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.

یک منبع آگاه روز گذشته (یکشنبه) به خبرگزاری رویترز گفته است که ایالات متحده احتمالاً در هفته جاری خرید یک سامانه دفاع موشکی پیشرفته میان‌برد تا دوربرد سطح به هوا برای اوکراین را اعلام خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، این منبع در ادامه افزود که احتمال دارد واشنگتن دیگر کمک‌های امنیتی را برای اوکراین اعلام کند که شامل مهمات توپخانه‌ای بیشتر و سامانه‌های راداری به منظور رفع نیازهای ارتش اوکراین می‌شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در این خصوص گزارش کرد که «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا قرار است اعلام کند که ایالات متحده سامانه‌ دفاع موشکی پیشرفته سطح به هوا به همراه دیگر مهمات در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.

بر اساس گفته شخصی که خواست نامش فاش نشود، ایالات متحده در حال خرید سامانه ضدهوایی نروژی «ناسماس» (NASMAS) است تا دفاعی میان‌برد تا دوربرد برای اوکراین فراهم آورد. ایالات متحده از سامانه ناسماس برای محافظت از حریم هوایی بسیار حساس اطراف کاخ سفید و ساختمان کنگره در واشنگتن استفاده می‌کند.

این فرد آگاه ادامه داد که کمک‌های‌ اضافی ایالات متحده به اوکراین شامل مهمات بیشتر برای توپخانه اوکراین و همچنین سامانه‌های راداری برای مقابله با روسیه در دونباس می‌شود.

طبق این گزارش، بایدن گفته است که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه ««از ابتدا روی این موضوع حساب می‌کرد که ناتو و G-7 به نحوی از هم جدا خواهند شد، اما ما این کار را نکرده‌ایم و نخواهیم کرد». «بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا نیز به رهبران ناتو و گروه هفت هشدار داد که تسلیم «خستگی» نشوند.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» گزارش کرد که سران ناتو امروز (دوشنبه) فرصت دارند تا اتحاد خود را به «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین نشان دهند و به تعهد خود برای حمایت مالی و کمک‌های دیگر از اوکراین تأکید کنند.

بایدن امیدوار است که از سفر خود به اروپا برای اعلام اتحاد ائتلاف برای اعمال فشار به روسیه به دلیل حمله به اوکراین استفاده کند و در عین حال از متحدان خود درخواست کند تا اقدامات بیشتری را علیه روسیه برای اوکراین انجام دهند.

«اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان که میزبانی اجلاس گروه هفت را برعهده دارد هفته گذشته گفت که قصد دارد درباره طرح کلی «برنامه مارشال برای اوکراین» با شرکای خود در گروه هفت بحث و گفت‌وگو کند. این طرح که آمریکا از اسپانسرهای آن محسوب می‌شود آن طور که غرب می‌گوید به احیای اقتصادهای اروپا پس از جنگ جهانی دوم کمک می‌کند.

طبق گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، گروه هفت در حال حاضر متعهد به کمک مالی به نیازهای فوری اوکراین است. وزرای دارایی این گروه در ماه گذشته موافقت کردند که 19.8 میلیارد دلار کمک اقتصادی برای کمک به کی‌یف برای حفظ عملکرد خدمات اولیه و جلوگیری از موانع مالی سخت در مسیر دفاع این کشور در برابر نیروهای روسی ارائه کنند.

یکی از مقام‌های ارشد دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود درباره مکالمات محرمانه میان سران گروه هفت گفت که ایالات متحده و اروپا در اهداف خود برای پایان دادن به درگیری‌های اوکراین از طریق مذاکره همسو هستند؛ گرچه نقش‌های آن‌ها ظاهراً متفاوت به نظر می‌رسد.

ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس لوهانسک و دونتسک برای دفاع در مقابل اوکراین، دستور آغاز عملیات نظامی در اوکراین را صادر کرد و از همان ابتدا تأکید کرد که مسکو به دنبال اشغال قلمروهای اوکراین نیست و هدف از عملیات نظامی را نازی زدایی و خلع سلاح اوکراین اعلام کرد. 

از ابتدای درگیری‌ها، کشورهای غربی از جمله ایالات متحده آمریکا با تشدید فشارهای تحریمی علیه روسیه و عرضه تسلیحات سبک و سنگین به اوکراین نه تنها کمکی به آرام شدن اوضاع نکرده‌اند بلکه بر آتش درگیری‌های این کشور اروپایی دامن زده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما