شناسهٔ خبر: 54792986 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

گفت‌وگوی همشهری با مسعود آب‌پرور کارگردان سریال «مستوران» که این شب‌ها روی آنتن می‌رود

قصه‌های ایرانی؛ دنیای فانتزی | سریال مستوران پس از چند بار تعویق روی آنتن رفت

با رسیدن تابستان، شبکه‌های تلویزیونی میزبان سریال‌های جدید شدند، اما مثل همیشه شبکه‌هایی چون ‌آی‌فیلم، تماشا و... سریال‌های تکراری را روی آنتن دارند. یکی از این سریال‌هایی که بعد از چند تعویق روی آنتن رفت، «مستوران» از تولیدات سازمان اوج بود؛ سریالی که در طول تولید کارگردانش تغییر یافت.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین، فهمیه پناه‌آذر: ۷ قسمت ابتدایی مستوران را سیدجمال سیدحاتمی کارگردانی کرد و بعدها مسعود آب‌پرور به پروژه اضافه شد. این کارگردان می‌گوید: تجربه کردن گونه‌های متفاوت کمک زیادی به من کرده‌است. وقتی پیشنهاد کارگردانی سریال مستوران به من شد، به‌شدت استقبال کردم. تلاش کردیم با توجه به اینکه هر کارگردان سبک و سیاق خود را دارد، این سریال یکدست باشد. ۸۰ درصد بازیگران انتخاب شده بودند و دیگر بازیگران در طول تولید انتخاب شدند. پخش «مستوران» شروع و حالا پیش‌تولید فصل دوم آن آغاز شده؛ سریالی که توسط اوج به تولید رسیده است و این روزها تبلیغات محیطی زیادی را در فضای پایتخت دارد.

این سریال زمان و مکان ندارد، اما به عقیده سازندگانش ریشه در داستان‌های کهن ایرانی دارد. مسعود آب‌پرور به همراه تیمی که در اختیار داشت ۱۰ ماه طول کشید تا «مستوران» را تولید کند و تیم قبل از وی هم ۵ ماه کار را پیش بردند. این کارگردان در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه در نیمه راه به پروژه پیوستید، آیا با تمام قصه و بازیگران موافق بودید؟ توضیح می‌دهد: «وقتی کار را شروع کردم به‌طور حتم شرایط موجود را پذیرفته بودم، موافق بازیگران بودم و خدا را شکر مشکلی در طول تولید «مستوران» نداشتیم.»

جذابیت در تجربه

این کارگردان که در ژانرهای مختلف کار کرده و سریال‌هایی با قصه‌های مختلف ساخته درباره تجربه حضورش در «مستوران» می‌گوید: «هیچ وقت دلم نمی‌خواهد فقط در یک ژانر خاص باقی بمانم و کار کنم. من کار را با ساخت ویدئوکلیپ و نماهنگ شروع کردم؛ تولیدی که به آن بمب تصویری می‌گویم؛ چراکه معتقدم نماهنگ‌ها باید از زیبایی‌شناسی تصویری و احساسی، غنی و لبریز باشند تا بتوانند مخاطب را جذب کنند؛ لذا در این تجربه‌ها، همیشه کشف ظرفیت تصویری برایم ضروری است و به‌طور حتم زمانی فیلمسازی و سریال‌سازی‌ برایم جذاب است که بتوانم در گونه‌های مختلف ورود و آنها را تجربه کنم.»

قصه‌ای که مکان و زمان ندارد

آب‌پرور از پذیرفتن سریال «مستوران» می‌گوید و اینکه وقتی ساخت این سریال فانتزی و افسانه‌ای پیشنهاد شد، از آن استقبال کرد: «از همکاری و ساخت این سریال راضی هستم، اما نکته‌ای که اغلب کارگردانان همیشه حسرتش را می‌خورند همان زمان و سرمایه بیشتر است که می‌تواند خروجی کار را بهتر کند. با این حال مستوران را دوست دارم و معتقدم جای خالی چنین سریالی در تلویزیون دیده می‌شود.» این کارگردان از خیالی و افسانه‌ای بودن «مستوران» هم می‌گوید و اینکه درآن نمادها و المان‌های ایرانی و اسلامی وجود دارد، اما در برگیرنده هیچ دوره تاریخی نیست و شامل زمان و مکان خاصی نمی‌شود.

باز هم «برف بی‌صدا می‌بارد»

علاوه بر «مستوران» که از شبکه یک پخش می‌شود، شبکه ۳ سیما پس از بیش از ۳ ماه وقفه در پخش ادامه سریال «برف بی‌صدا می‌بارد» ۳۲ قسمت باقیمانده را روی آنتن خواهد برد. پخش سریالی که به‌عنوان سریال بلند تلویزیون از آن یاد می‌شود، قرار بود پس از ایام رمضان از سر گرفته شود. این سریال به کارگردانی پوریا آذربایجانی برای ۲۰۰قسمت به قلم مرحوم مسعود بهبهانی‌نیا نگاشته شده که فصل اول سریال شامل ۱۰۰قسمت بود. سال گذشته ۶۸قسمت آن از شبکه ۳ سیما پخش شد. تصویربرداری فصل اول سریال، اردیبهشت‌ماه سال‌جاری به پایان رسید و برای ساخت فصل دوم سریال شامل ۱۰۰قسمت دوم هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

«وضعیت زرد» در شبکه ۲

فصل دوم سریال «وضعیت زرد» به تهیه‌کنندگی مسعود ملکی‌مشهور و کارگردانی مجید رستگار از شنبه ۲۸ خرداد در جدول پخش برنامه‌های شبکه ۲ سیما قرار گرفته است. فصل اول سریال درباره اخراج یک مهندس طراح سانتریفیوژی از سازمان انرژی اتمی بود و داستانک‌های دیگر حول محور این قصه می‌گشت. فصل دوم هم دارای رگه‌های سیاسی است و قصه و شخصیت‌های آن شامل ۶ کاراکتر محوری می‌شود.

«تازه وارد» در شبکه ۳

سریال ۱۱ اپیزودی «تازه وارد» به تهیه‌کنندگی محمدجواد موحد از شبکه ۳ روی آنتن رفته است. این سریال که محصول خانه تولیدات جوان صداوسیماست و در باشگاه فیلم سوره تولید شده، هر شب ساعت ۲۰ و ۴۵ دقیقه پخش می‌شود. این سریال در ژانر خانوادگی اجتماعی ساخته شده و به مسئله فرزندآوری و معضلات خانواده‌هایی که در سودای بچه‌دار شدن هستند، می‌پردازد. ساخت اپیزودهای مختلف «تازه‌وارد» برعهده حسن حبیب‌زاده، رضا محبی، میلاد محمدی، سجاد معارفی، رضا کشاورز، احمد حیدریان، محسن امانی و محمدجواد صالحی بوده است.

«داستان یک شهر» بعد از ۲۰ سال

فصل سوم «داستان یک شهر» به کارگردانی محمدرضا آهنج، چهارم تیر از آنتن شبکه ۵ پخش خود را شروع کرده است. این مجموعه یکی از سریال‌های پرمخاطب تلویزیون در دهه ۸۰ بود که ۲ فصل ۲۶قسمتی آن به تهیه‌کنندگی و کارگردانی اصغر فرهادی از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۰روی آنتن رفت و اکنون بعد از ۲۰سال، پیمان عباسی نگارش نسخه جدیدی از این مجموعه تلویزیونی را برعهده گرفته است.

آزادی مشروط در زندان قصر

در تب و تاب تولید سریال‌های تلویزیونی هم رئیس رسانه ملی، به زندان قصر رفت تا بازدیدی از سریال جدید ده‌نمکی داشته باشد. سریال «آزادی مشروط» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی این روزها در زندان قصر در حال تصویربرداری است. داستان این سریال روایت تلاش‌های کادر درمان، پرستاران و فعالیت گروه‌های جهادی در مقابله با کرونا در قالب طنز است. آزادی مشروط سریال تلویزیونی در ۳۰قسمت یکی از تولیدات جدید مرکز سیمافیلم است.

سریال‌های تکراری

سریال‌های «راه در رو»، «خوش‌نشین‌ها»، «فرار از زندان»، «روزگار خوش حبیب‌آقا» و «مستوران» قرار است در تابستان امسال از آنتن شبکه تماشا پخش شوند. پخش سریال‌های «مدیرکل»، «افسانه جومونگ» در تابستان ادامه دارد. فصل چهارم سریال «نون. خ» هم بعد از مدت‌ها کلید خورد. تاکنون ۳ فصل از مجموعه «نون. خ» به کارگردانی سعید آقاخانی برای شبکه اول ساخته شده است. «نون. خ ۱» نوروز ۹۸ از شبکه یک سیما روی آنتن رفت. سری دوم این مجموعه طنز نیز سال ۹۹ پخش شد و «نون. خ ۳» نوروز ۱۴۰۰ از شبکه اول روی آنتن رفت.

کمند امیرسلیمانی در «بی‌همگان»

بالاخره تکلیف نقش مرحومه زهره فکورصبور هم در سریال «بی‌همگان» مشخص شد. قرار است کمند امیرسلیمانی ادامه نقش فکورصبور را بازی کند. مهران مهام درباره زمان پخش این سریال گفته است: «هنوز کنداکتور و زمان پخش قطعی «بی‌همگان» مشخص نشده، اما سریال را برای کنداکتور فصل پاییز آماده خواهیم کرد. ۱۹ قسمتی که مرحومه زهره فکورصبور هم بازی کرده از تلویزیون پخش می‌شود.»

شهریور؛ پایان «جشن سربرون»

حسن نجاریان، تهیه‌کننده سریال «جشن سربرون» هم از حجم کار زیاد مجموعه می‌گوید و اینکه تمام تلاششان این است که این سریال را برای شهریور روی آنتن ببرند. وی توضیح می‌دهد: «این روزها همچنان مشغول انجام مراحل پس از تولید سریال هستیم؛ به‌دلیل اینکه بخش جلوه‌های ویژه و کامپیوتری این مجموعه خیلی زمان می‌برد و حجم کار بالاست؛ بنابراین تمام تلاشمان را می‌کنیم تا هرچه زودتر سریال آماده شود و به‌احتمال زیاد سریال از شبکه یک پخش می‌شود.»

پایان «بی‌نشان»

«بی‌نشان» در ۳۰ قسمت تولید شده و مرتضی رزاق‌کریمی، تهیه‌کننده سریال «بی‌نشان» هم از پروسه ساخت این مجموعه می‌گوید: «این سریال در ژانر درام

خانوادگی ـ اجتماعی برای شبکه ۳ تولید شده است. تحقیق و نگارش فیلمنامه این مجموعه تلویزیونی از حدود ۲ سال و نیم پیش آغاز شده و آزیتا ایرایی و مهدی حمزه به‌طور مشترک نویسندگی این سریال را برعهده دارند.»  وی ادامه می‌دهد: «سعی کردیم در این سریال به موضوعات اجتماعی اشاره داشته باشیم و قصه آن مبتنی

نظر شما