شناسهٔ خبر: 54792885 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

درخشش یا ناکامی بازیگران در نقش «عبدالمالک ریگی»

عملکرد ساعد سهیلی، بازیگر نقش عبدالمالک ریگی در فیلم «روز صفر» و آرمین رحیمیان، بازیگر همین نقش در «شبی که ماه کامل شد» را در ادامه بررسی می کنیم.

صاحب‌خبر -

پس از فیلم « شبی که ماه کامل شد » ساخته نرگس آبیار که با محوریت جنایت‌های عبدالمالک و عبدالحمید ریگی ساخته شد، « روز صفر » اولین فیلم سعید ملکان نیز با موضوع عملیات دستگیری عبدالمالک ریگی در آسمان ایران جلوی دوربین رفت. فیلم آبیار با تمرکز بر ازدواج فائزه منصوری با عبدالحمید ریگی روایت شد اما ملکان سراغ وجه سیاسی و اکشن ماجرا رفت و فیلم «روز صفر» را ساخت. آرمین رحیمیان و ساعد سهیلی به واسطه این دو فیلم نقش سخت و پیچیده عبدالمالک ریگی را تجربه کردند. به بهانه اکران آنلاین فیلم ملکان، به بازی ساعد سهیلی و مقایسه کار او با آرمین رحیمیان پرداختیم.

بازی تحسین برانگیز رحیمیان

آرمین رحیمیان تا پیش از ایفای نقش در «شبی که ماه کامل شد» روی صحنه تئاتر در عرصه بازیگری فعالیت کرده بود اما چهره شناخته شده‌ای برای عموم مخاطبان سینما و تلویزیون نبود. او در اولین تجربه جدی بازیگری خود، فرصت بازی در نقش عبدالمالک ریگی را پیدا کرد و با این فیلم به شهرت رسید. رحیمیان به خوبی توانست از پس ایفای این نقش برآید و بی‌رحمی و نفرت‌انگیز بودن شخصیت اش را در عین حال با چهره و لحنی سرد و بی‌احساس نشان بدهد. او بر این نقش تسلط پیدا کرد و موفق شد شخصیت اش را در نگاه مخاطب ترسناک جلوه دهد. رحیمیان لهجه بلوچی را نیز به خوبی ادا کرد و توانایی او در ادای لهجه نیز به باورپذیر شدن کاراکترش کمک کرد. علاوه بر این‌ها تماشاگر پیش از «شبی که ماه کامل شد» تصویر و پیش‌زمینه‌ای از رحیمیان نداشت، بنابراین بهتر او را به عنوان عبدالمالک ریگی پذیرفت. بازی خوب آرمین رحیمیان در این فیلم، تحسین مخاطبان و منتقدان و همچنین نامزدی در رشته بهترین نقش مکمل مرد را نصیب او کرد.

آرمین رحیمیان در «شبی که ماه کامل شد»

بازی باورناپذیر سهیلی

سال 98 وقتی اولین تصویر از ساعد سهیلی در نقش عبدالمالک ریگی رونمایی شد، انتخاب این بازیگر برای چنین نقشی و گریم خوب او باعث شد کنجکاوی‌ها در خصوص کیفیت بازی‌اش در این نقش بیشتر شود و توقعات از سهیلی بالا برود اما پس از رونمایی از فیلم در سی‌وهشتمین جشنواره فجر، انتظارات برآورده نشد. ساعد سهیلی برخلاف آرمین رحیمیان، نتوانسته تصویر عبدالمالک ریگی را آن‌طور که باید بی‌رحم، هولناک و طبیعی به نمایش بگذارد. هرچند که گریم این بازیگر از لحاظ ظاهری چهره او را به ریگی نزدیک کرده اما بازی سهیلی، صحبت کردن او و طرز نگاهش، شخصیتی مانند عبدالمالک ریگی را تداعی نمی‌کند. این بازیگر در ادای لهجه نیز موفق عمل نکرده و حتی گاهی لهجه و لحن خاص صحبت کردنش را از دست می‌دهد. بازی ساعد سهیلی در این فیلم تماشاگر را غافلگیر نمی‌کند و این نقش دستاورد ویژه‌ای را نصیب سهیلی نکرده است. نقش‌آفرینی این بازیگر مورد توجه داوران جشنواره فجر نیز قرار نگرفت، به این ترتیب او در جمع نامزدهای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد حضور نداشت، در عوض بیشتر توجهات به امیر جدیدی و بازی خوب او در نقش مامور امنیتی فیلم معطوف شد.

مائده کاشیان

نظر شما