شناسهٔ خبر: 54791587 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

حلقه‌دره در محاصره زباله‌ها

حلقه‌دره کرج تنها مرکز دفن زباله این کلان‌شهر است که آلودگی زیست‌محیطی فراوانی دارد و خاطر شهروندان این شهر را آزرده کرده است؛ در سال‌های گذشته راهکارهایی برای رفع مشکلات این مرکز اجرا شده است، اما به نظر می‌رسد برای رفع چالش‌های مرتبط با آن باید مشارکت‌های گسترده‌ای در بخش‌های مختلف انجام شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از طی مسیری در حدود نیم ساعته از مرکز کلان‌شهر کرج، به منطقه‌ای حفاظت شده می‌رسیم که بوی نامطبوع خبر از سر درون آن می‌دهد؛ اینجا مرکز دفن زباله حلقه‌دره است که پس از ورود به محدوده آن، خودروهای اسقاطی رنگارنگ که روی هم انبار شده است؛ کوه‌هایی از جنس زباله و سگ‌های بلاصاحب به چشم می‌خورد.

هرچه جلوتر می‌رویم، بوی نامطبوع زباله‌های انباشته شده و شیرابه حاصل از آنها مشام هر انسانی را آزار می‌دهد، گویی اینجا جهنمی مرداب‌نما میان انبوه زباله‌ها است که جشن و پایکوبی کلاغ‌ها در آن خودنمایی می‌کند.

حلقه‌دره مرکز دفن زباله استان البرز در محدوده‌ای با مساحت ۱۵۳ هکتار است که روزانه حدود ۱۳۰۰ تن زباله را در خود جای می‌دهد؛ عمر این محل دفن زباله به چند دهه می‌رسد، اما ساماندهی زباله در حلقه‌دره به درستی مدیریت نشده است، در صورتی که زیرساخت‌های متعدد در ساماندهی پسماند طی مدیریت‌های قبل ایجاد و در حال حاضر، بلااستفاده و رها شده است.

با مشاهده این محل به نظر می‌رسد شهرداری نتوانسته است در سرفصل‌های آموزشی نحوه صحیح تفکیک از مبدا زباله را به مردم آموزش دهد، زیرا اگر این آموزش نهادینه می‌شد، امروزه شاهد این حجم ناهمگون از زباله با شیرابه‌ها و بوی نامطبوع آن نبودیم.

جمع‌آوری روزانه ۶۰ قلاده سگ در کرج

محمدرضا خسروی، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج می‌گوید: در نظر داریم با انعقاد قراردادی مبنی بر جمع‌آوری یک روز در میان زباله‌های شهروندان، مشکل آلودگی زیست‌محیطی را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد اعتبارات طرح ساماندهی پسماندها در منطقه حلقه‌دره البرز از محل منابع دولتی و شهرداری کرج و مابقی منابع مالی مورد نیاز توسط بخش خصوصی پرداخت خواهد شد، می‌افزاید: روزانه حدود ۱۵۰۰ تن زباله به مرکز دفن پسماندهای حلقه‌دره انتقال می‌یابد که با راه‌اندازی کارخانه پسماند و تجهیزات مورد نیاز، زمینه بازیافت زباله‌ها و تولید برق از آنها فراهم می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج خاطرنشان می‌کند: دولت سیزدهم برای رسیدگی به این موضوع بودجه خوبی اختصاص داده است؛ به‌طوری که شهرداری‌های استان البرز می‌توانند تا ۹۰ درصد از توان مالی بانک‌ها در این زمینه استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بخش تولید کود در کارخانه پسماند شهرداری کرج در حلقه‌دره آماده بهره‌برداری است که اگر روزانه ۵۰۰ تن زباله را به این کارخانه انتقال دهیم، می‌توانیم ۱۵۰ تن کود کشاورزی در روز تولید کنیم، ادامه می‌دهد: تولید برق از زباله‌ها یکی از مهمترین برنامه‌ها در منطقه حلقه‌دره بوده است که از امسال انرژی به شبکه سراسری برق کشور تزریق می‌شود، البته روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن نخاله ساختمانی به مرکز دفن زباله‌های حلقه‌دره انتقال می‌یابد.

خسروی با اشاره به مشکلات زیست‌محیطی و مخاطرات سگ‌های بلاصاحب در استان البرز، اظهار می‌کند: شهرداری کرج روزانه ۵۰ تا ۶۰ قلاده سگ در کرج جمع‌آوری می‌کند و آن‌ها را به دو مرکز نگهداری این سگ‌ها در حلقه‌دره و باغستان کرج انتقال می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: مشکل اساسی استان البرز همکاری نکردن شهرداری‌های سایر شهرهای استان در جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب است که سالانه شاهد افزایش بی‌رویه تعداد این سگ‌ها در مراکز شهری هستیم.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج با بیان اینکه سگ‌های ماده سالانه تا ۳۰ مورد زادآوری دارند که طرح عقیم‌سازی آنها در پناهگاه‌های حلقه‌دره و باغستان کرج در حال انجام است، می‌افزاید: اکنون ۱۲۰۰ قلاده سگ بلاصاحب در دو پناهگاه سگ‌های حلقه‌دره و باغستان کرج نگهداری می‌شوند.

رفع مشکلات شهری و زیست‌محیطی با کمک رسانه‌ها

غلامرضا رضوانی، معاون خدمات شهری شهردار کرج نیز در خصوص وضعیت حلقه‌دره، اظهار می‌کند: وظیفه رسانه‌ها بازگو کردن مشکلات موجود در بخش‌های مختلف است، بر همین اساس شهرداری کرج در صدد است تا مشکلات شهری و زیست‌محیطی را با کمک اصحاب رسانه پیگیری کند و به نتیجه برساند.

حلقه‌دره در محاصره زباله‌ها

وی ادامه می‌دهد: طرح خشکاندن شیرابه زباله‌ها در محل دفن پسماندهای حلقه‌دره با هدف پیشگیری از آلودگی زیست‌محیطی و آب‌های زیرزمینی اجرایی شده است که این اقدام در کشور کم‌نظیر است.

معاون خدمات شهر شهردار کرج می‌گوید: روزانه حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن زباله این شهر به حلقه‌دره انتقال می‌یابد که بیش از ۲۵۰۰ مخزن برای جمع‌آوری این زباله‌ها در کرج ایجاد شده است.

طرح مدیریت پسماندها با جدیت پیگیری می‌شود

مجید درگی، مدیرکل محیط زیست استان البرز با بیان اینکه روزانه بیش از ۵۰۰ کامیون و خودروی حمل زباله در جاده قزل‌حصار و حلقه‌دره تردد می‌کند که در ماه‌ها و سال‌های گذشته بخشی از این پسماندها در طول مسیر پراکنده شده و مشکلات زیست‌محیطی به‌وجود آورده است، می‌گوید: امروزه با همت و تلاش شهرداری‌های کرج و چهارباغ شاهد پاک‌سازی این مسیر از زباله‌ها و پسماندها هستیم و این حرکت آغازی برای مدیریت پسماندها در جاده قزل‌حصار و حلقه‌دره خواهد بود.

وی تصریح می‌کند: تاکنون مدیریت بازیافت زباله‌ها به‌رغم هزینه‌های هنگفت برای خرید و راه‌اندازی ماشین‌آلات و تجهیزات در حلقه‌دره البرز انجام نشده است که این امر سبب هدررفت ارزش اقتصادی پسماندها و مشکلات زیست‌محیطی در استان شده است؛ بر همین اساس بنا به دستور استاندار البرز، شهرداری کرج و سایر شهرداری‌های استان موظف به مدیریت زباله از مبدا تا محل بازیافت و دفن شده است تا شاهد مشکلات زیست‌محیطی نباشیم.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست البرز ادامه می‌دهد: طرح مدیریت پسماندها در این استان با جدیت دنبال خواهد شد ضمن آن که آموزش مردم برای مراقبت از طبیعت و امتناع از ریختن پلاستیک در محیط زیست در اولویت برنامه‌ها قرار گرفته است.

وی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر ساکنان شهرک ابریشم البرز که ماه‌ها از وضعیت نامطلوب زیست‌محیطی به ستوه آمده بودند، شاهد محیطی پاک و عاری از پلاستیک هستند و از این پس نیز خودروهای حمل زباله باید طبق استانداردهای لازم مبادرت به حمل پسماندها کنند تا شاهد پراکنده شدن پلاستیک‌ها در محیط زیست نباشیم.

نظر شما