شناسهٔ خبر: 54791533 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

محمدجواد حق‌شناس در گفتگو با ستاره صبح:

اینکه گفته شود از مواضع خود کوتاه نمی آییم مقایر قاعده دیپلماسی است

ستاره صبح/پیام فیض: ششمین گفتگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور با رسانه ملی شامگاه شنبه انجام شد. وی در حالی به گفتگو با رسانه ملی نشست که رقم تورم و شاخص‌های اقتصادی شرایط نامطلوبی از وضعیت اقتصادی را هشدار می‌دهند. نرخ تورم ماهانه در خردادماه به رقم بی‌سابقه 12.3 درصد رسید رقمی که در طول تاریخ انقلاب بی‌سابقه بوده است اما رئیسی در جریان این گفتگوی تلویزیونی اعلام کرد «مردم تورم ماهانه 60 درصد در دولت قبل را به خاطر دارند». بر اساس آمارها از سال 1395 تا 1400 تورم و سرقت در کشور 4 برابر شده است. شرایط نامساعد اقتصادی باعث شد تا نمایندگان در صحن علنی روز گذشته طرح استیضاح چهار وزیر صمت، کشور، راه و شهرسازی و کشاورزی را به هیئت‌رئیسه مجلس تقدیم کنند. دراین‌ارتباط ستاره صبح گفتگویی با محمدجواد حق‌شناس عضو سابق شورای شهر تهران انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

صاحب‌خبر -

  با توجه به گفتگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور چرا برخی ناکارآمدی‌ها هنوز بر گردن دولت قبل گذاشته می‌شود؟
متأسفانه در طول سال‌های گذشته رویه‌ای شکل‌گرفته که دولت‌ها مشکلاتشان را بر گردن دولت قبل می‌اندازند. این موضوع را پاسخی برای ناکارآمدی‌ها به جامعه معرفی می‌کنند. باید دانست که دوره این منطق گذشته است و مردم دیگر توجهی به این بهانه‌ها نمی‌کنند. چنین رفتاری برای رئیسی زیبنده نیست زیرا وی پیش‌ازاین رئیس قوه قضاییه بوده و در تصمیمات مهم دولت قبل در قالب جلسه سران قوا نقش داشته و در جریان بوده است. به همین دلیل این رویکرد حرفه‌ای و پذیرفتنی نیست.

  چرا دولت برخلاف قانون بدون ارائه کالابرگ الکترونیکی حذف ارز ترجیحی را اجرایی کرد؟
موضوع حذف ارز 4200 تومانی برای جلوگیری از آسیب‌پذیری قشری از جامعه در زمان دولت قبل به تصویب رسید. در آن زمان هم نظرات درباره این طرح متفاوت بود برخی معتقد بودند این روش یک نقطه قوت است زیرا به عدالت نزدیک‌تر است برخی دیگر نیز این روش را مانعی بر سر راه بازار آزاد و ایجاد رانت می‌دیدند و با آن مخالف بودند. دولت جدید تصمیم گرفت به خاطر کمبود منابع ارزی، کاهش درآمدهای دولت و تحریم‌ها دست به حذف دلار 4200 تومانی بزند. علی‌رغم اینکه برخی این تصمیم را شجاعانه می‌دانند اما نحوه اجرای نادرست این طرح و عدم پیش‌بینی اتفاقات بعد از اجرای طرح باعث شده حذف ارز ترجیحی کشور را دچار یک جهش تورمی کند. افزایش قیمت کالاهای اساسی زندگی را برای اقشار آسیب‌پذیر دچار مشکل کرده است. شاخص‌های اجتماعی مانند خشونت‌ها، افزایش آمار سرقت اولی‌ها و رشد سرقت‌های خرد نشانه تصمیماتی است که دولت و تیم اقتصادی آن گرفته‌اند. در حقیقت دولت آمادگی لازم را برای حذف ارز ترجیحی نداشت. لازم است تیم اقتصادی دولت با نگاه کارشناسی و مبتنی بر رویکرد علمی جلوی آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی را بگیرد.

  رئیس‌جمهور در گفتگوی تلویزیونی گفته است «ما بنای تعطیلی مذاکره را نداریم اما از مواضع خود عقب‌نشینی نمی‌کنیم» به نظر شما آیا اراده لازم برای توافق هسته‌ای وجود دارد یا خیر؟
اینکه رئیس‌جمهور بگوید از مواضع خود عقب‌نشینی نمی‌کنیم سخن متناسب با رویکرد مذاکره محور نیست. قاعده مذاکره این است که همه طرف‌های مذاکره به منافع خودشان در مذاکره دست پیدا کنند. اگر بخواهند این جمله کلیشه‌ای را بگویند که از مواضع خود عقب‌نشینی نمی‌کنیم مذاکره دیگر موضوعیتی ندارد. دولت باید بداند مذاکرات و گفتگوها باید بر اساس تأمین منافع ملی پیش برود. منافع ملی یک اصل ثابت نیست. منافع ملی ممکن است در 1400 یک مسئله باشد اما در سال 1401 یک مسائل دیگری باشد. وظیفه دیپلمات‌ها تعقیب و تنظیم تاکتیک‌ها و راهبردها برای تأمین منافع ملی در خور زمان حال است. به‌طور مثال منافع روسیه در مذاکرات برجامی پیش از جنگ و در هنگام جنگ متفاوت است. رئیس‌جمهور بداند وقتی می‌گوید یک قدم از مواضع خود عقب‌نشینی نمی‌کند سخن مفیدی برای پیشبرد حوزه مذاکره نیست. شاید لازم باشد در مقطعی یک گام به عقب برداریم و در موردی دیگر یک گام به پیش بگذاریم. توجه همه تصمیم‌گیرندگان در حوزه روابط بین‌الملل فقط باید بر محور تأمین منافع ملی باشد.

  با توجه به ارائه طرح استیضاح 4 وزیر به هیئت‌رئیسه مجلس آیا نمایندگان می‌توانند تابو استیضاح وزرای دولت رئیسی را بشکنند یا خیر؟
متأسفانه نمایندگان در تراز مجلس شورای اسلامی عمل نمی‌کنند. سخن محمدرضا باهنر در ارتباط با مجلس فعلی یک جمله کلیدی است. باهنر فردیست که 7 دوره در مجلس بوده و از این جنبه رکورددار است. او می‌گوید از 290 نماینده مجلس 10 نفر هم پیدا نمی‌شود که منافع ملی را به منافع شخصی ترجیح بدهند. این سخن یک فرد شاخص اصولگراست نه یک فرد اصلاح‌طلب.
مجلس کنونی در زمان معرفی کابینه توسط رئیسی عملکرد نامطلوبی داشت. دود تصمیمات غلط نمایندگان در دادن رأی اعتماد به وزرا قبل از همه به چشم مردم رفت. کسانی که سابقه اجرایی مرتبط نداشتند بارأی بالا به وزارتخانه‌های کلیدی فرستاده شدند. نتیجه این شد که در کمتر از 10 ماه همان مجلس که رأی بالا به وزرا داد اکنون به دنبال ترمیم کابینه دولت برآمده است. از این مجلس که زاییده تفکر نظارت استصوابی است بیش از این نباید توقع داشت. بنده امید چندانی به مجلس یازدهم ندارم.

نظر شما