شناسهٔ خبر: 54791434 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

رجبعلی منصور چگونه از نخست‌وزیری برکنار شد؟

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی راوی نوشت: ساعت چهار بامداد سوم شهریور سفیر اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و وزیر مختار انگلیس در تهران به دیدار رجبعلی منصور نخست وزیر وقت رفتند و طی یادداشت‌هایی مشابه، به دولت ایران اعلام کردند که به دلیل بی‌توجهی دولت ایران به درخواست‌های فوری این دو کشور در کمال تأسف ارتش دو دولت وارد خاک ایران شده‌اند.

نقل است که در شب حمله به ایران منصور در منزل خود خواب بوده که پیشخدمتش او را بیدار می‌کند و می‌گوید که سفرای انگلیس و شوروی یه منزل ایشان آمده است. او سراسیمه به دیدار آن‌ها می‌رود و آن‌ها اظهار می‌کنند که تمایل دارند جدا جدا با او دیدار کنند.

اسمیرنف سفیر شوروی به منصور می‌گوید: به اطلاعتان می‌رسانم قوای شوروی وارد خاک ایران شدند. منصور شگفت زده پرسید: ما که اعلام بی طرفی کرده ایم؛ و اسمیرنف جوابی نمی‌دهد و از اتاق خارج می‌شود. سر ریدرز بولارد، سفیر انگلستان وارد شد و یک یادداشت به زبان فارسی را تسلیم رجبعلی منصور کرد که در آن نوشته شده بود: «به خاطر باقی ماندن کارشناسان آلمانی که در جنگ با ما هستند، قوای انگلیسی به ایران حمله کرده‌اند.»

نخست‌وزیر پاسخ اعتراضی قبلی را تکرار کرد: به خاطر ۴۰۰ نفری که تحت‌کنترل شدید پلیس هم بوده‌اند؟ تازه، آن‌ها را که اخراج کرده‌ایم! سفیر گفت: این تصمیم شورای جنگی بریتانیاست. در ضمن اطمینان می‌دهم حق‎الامتیاز و حقوق ایران از نفت جنوب کما فی‎السابق پرداخت می‌شود.

صبح همان روز رجبعلی منصور به دفتر کار رضاشاه می‌رود و وضعیت پیش آمده را به او توضیح می‌دهد. بعد از این اتفاق رضاشاه در اولین اقدام رجبعلی منصور از نخست وزیری برکنار می‌کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما