شناسهٔ خبر: 54791425 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

علت عصبانیت بی دلیل چیست؟

برایتان پیش آمده که بر سر مسائل کوچک بی دلیل خشمگین شوید و این عصبانیت بی دلیل متعجب تان کرده زیرا اطلاع نداشته اید که این نوع پرخاشگری ریشه در درون شما دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، عصبانیت یک احساس کاملا طبیعی و به طور معمول سالم است، با این وجود، عصبانیت در حالتی می‌تواند مشکل‌آفرین باشد که بی دلیل بوده و یا از کنترل خارج شود، زمانی که عصبانیت شما طاقت‌فرسا، بیش از حد و افراطی و یا غیرقابل کنترل شود. خشم می تواند توسط تأثیرات بیرونی یا درونی ایجاد شود، در این بخش دلایل عصبانیت بی دلیل را آورده ایم.

انتظارات بی مورد

توقع و انتظارات بی جا از دیگران می‌تواند صدمات زیادی به خود فرد و اطرافیانش وارد کند. هنگامی که از اطرافیانمان توقع و انتظار داریم، اگر آنها نتوانند این انتظارات را برآورده سازند، سبب ایجاد خشم و عصبانیت می شود. اگر داشتن آرامش در زندگی و رابطه سالم با دیگران برای شما مهم است، باید دست از توقع و انتظارات بی جا بردارید. این رمز آسایش و همواره امیدوار بودن است.

احساس برتری

برتری طلبی یا میل به پیشرفت منجر به رشد می‌شود اما گاهی برتری طلبی افراطی تبدیل به یک ویژگی شخصیتی روان رنجورانه می‌شود که توام با کشمکش‌ها و تعارضات می‌گردد. افراد برتری طلب هر گونه پیشرفت و موفقیت در دیگران را با خشم و عصبانیت پاسخ می‌دهند و طاقت دیدن ارتقا دیگری را ندارند.

تفاوت افکار

یکی از دلایلی که سبب عصبانیت خواهد شد، داشتن افکار متفاوت با یکدیگر است، افکار متفاوت ما از دیگران گاهی سبب می شود که نتوانیم از دید فرد دیگری به قضیه نگاه کنیم و منجر به بحث های طولانی مدت و عصبانیت و خشم خواهد شد.

انتقال ناقص منظور خود به دیگران

آیا تا به حال برای شما پیش آمده که در گفتگویی مهم نتوانید منظور خود را به دیگران برسانید؟ این مواقع چه احساسی به شما دست خواهد داد؟ بسیاری از افراد زمانی که نتوانند به درستی پیام خود را به دیگران منتقل کنند، عصبی خواهند شد.

خواب ناکافی

اختلال در خواب و کمبود مکرر خواب در افراد عوارضی مانند خستگی، کلافگی یا عصبانیت را به وجود می آورند. بهترین راه برای جلوگیری از اختلال خواب و عوارض آن این است که مطمئن شوید خواب کافی دارید.

تغذیه نادرست

پرخاشگری علت های مختلف روانی یا اجتماعی و خانوادگی و... دارد اما باید بدانید تغذیه نادرست نیز بر روی خلق و خو تاثیر می گذارد و سبب عصبانیت می شود. برای کاهش خشم و پرخاشگری خود به تغذیه درست و اصولی روی بیاورید.

نگرانی

نگرانی نیز سبب بروز خشم و عصبانیت بی دلیل می شود. افراد با دلواپسی زیاد اغلب قادر به کنترل احساسات درونی خود نیستند و قرار گرفتن این افراد در اوضاع چالشی موجب عصبانیت خواهد شد.

فعالیت زیاد

برخی افراد مشغله های فراوانی دارند و همزمان چندین کار را با یکدیگر انجام می دهند. این افراد اگر در انجام کارهای خود برنامه ریزی صحیح نداشته باشند، زمان کافی برای خواب و استراحت پیدا نمی‌کنند و به‌مرور زمان بد خلق، عصبی و افسرده می شوند.

اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی

اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی، چون اینستاگرام سبب می شود افراد به طور ناخودآگاه خودشان را با دیگران مقایسه ‌کنند و همین موضوع باعث ایجاد استرس در آن‌ها و عصبانیت، سرخوردگی و افسردگی خواهد شد.

ترس و تنهایی

برخی از افراد همه کارها را تنهایی به دوش می کشند و مشکلات زندگی بر روی شانه آنها سنگینی می کند، این افراد به همین دلیل به مرور زمان خسته شده و دچار افسردگی یا خشم و عصبانیت می شوند.

افسردگی

یکی دیگر از علت‌های عصبانیت بدون دلیل، افسردگی است که فرد مدام در حال گریه کردن بوده و در نتیجه دچار اختلال خواب و کج‌خلقی می‌شود.

هورمون ها

هورمون تستوسترون باعث افزایش پرخاشگری در مردان می شود و بی تعادلی هورمونی در دوران سندرم پیش از قادعدگی است که باعث افزایش پرخاشگری زنان در دوره عادت ماهانه می شود.

عدم قدرت نه گفتن به دیگران

یکی از دلایل عصبانیت تعیین‌نکردن حدومرز در رفتار با دیگران و نتوانستن در نه گفتن به دیگران است. افرادی که نمی توانند به دیگران نه بگویند، تحت فشار قرار گرفته و احساس می‌کنند دیگران در حال سوءاستفاده از او هستند و به همین دلیل دچارخشم و عصبانیت می‌شوند.

منبع:ایسکانیوز

نظر شما