شناسهٔ خبر: 54791318 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

نشست چهارجانبه ناتو، ترکیه، سوئد و فنلاند

اقتصادنیوز: دفتر ریاست جمهوری ترکیه از نشست چهارجانبه دبیرکل ناتو، رئیس جمهور ترکیه و رهبران سوئد و فنلاند خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، ابراهیم کالین سخنگوی دولت ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوراین کشور روز سه شنبه در یک نشست مشترک با ناتو، سوئد و فنلاند شرکت خواهد کرد. 

این نشست، قبل از نشست اصلی سران ناتو در روز سه شنبه در مادرید انجام خواهد شد. 

کالین در مصاحبه با شبکه هابرترک گفت: به درخواست ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو، نشستی با حضور مقامات ناتو، سوئد و فنلاند و رئیس جمهور ما در مادرید برگزار خواهد. این دیداری قبل از نشست اصلی سران خواهد بود. 

سخنکوی دولت ترکیه افزود: قبل از نشست اصلی ترکیه مذاکراتی با مقامات فنلاند و سوئد با حضور مقامات ناتو برگزار خواهد کرد. 

وی با اشاره به مواضع آنکارا در خصوص پیوستن سوئد و فنلاند به سازمان ناتو تاکید کرد که ترکیه یک گام هم از مواضع خود عقب نشینی نخواهد کرد. 

به دنبال حمله روسیه به اوکراین، در روز 18 ماه مه سوئد و فنلاند رسما درخواست عضویت خود را در پیمان ناتو به دبیرخانه این سازمان ارائه کردند. آنکارا از مخالفان این اقدام می‌گوید که فنلاند و سوئد از جمله کشورهایی هستند که از شبه‌نظامیان کرد که ترکیه آن‌ها را تروریستی می‌داند و همچنین از تحریم تسلیحاتی ترکیه حمایت کرده‌اند.

علی‌رغم هشدارهای پی در پی روسیه در خصوص پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، «کارن دانفرید» دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در امور اروپا اخیرا گفت که ایالات متحده امیدوار است که به زودی راه حل مثبتی برای مسائل میان ترکیه، فنلاند و سوئد در رابطه با تلاش‌های دو کشور اروپایی برای پیوستن به ناتو حاصل شود.

نظر شما