شناسهٔ خبر: 54791170 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

پلیس مرزی اسپانیا ۲۷ مهاجر آفریقایی را کشت

خون چشم‌آبی‌ها رنگین‌تر از سیاهان!

نحوه مواجهه دنیای به اصطلاح متمدن غرب با مهاجران، موضوعی است که این روزها حتی صدای برخی محافل نزدیک به خودشان را هم درآورده است.

صاحب‌خبر -

در این زمینه پس از اخباری که از نحوه مقابله وحشیانه کشورهای اروپایی با مهاجران در مرزهای اتحادیه طی یکی دو سال اخیر به گوش می‌رسید، این بار برخورد خشونت‌بار مأموران امنیتی اسپانیا با مهاجران خبرساز شد. گفته می‌شود طی دو روز گذشته و در تلاش مهاجران آفریقا برای ورود به خاک اسپانیا در آفریقا و مقابله مأموران اسپانیایی با آن‌ها ۲۷ تن کشته و ده‌ها تن زخمی شدند. به نوشته خبرگزاری‌های خارجی، حدود ۲هزار نفر از مهاجران که بیشتر آن‌ها از مناطق مرکزی آفریقا بودند تلاش کرده‌اند با عبور از موانع و فنس‌های مرزی منطقه ملیله در شمال غرب آفریقا، وارد خاک اسپانیا شوند. این دیوارهای فنسی ارتفاع زیادی دارند و برخی از آن‌ها به دلیل افتادن از بالای این دیوارهای فنسی، کشته می‌شوند. 
اتفاقات اخیر در اسپانیا البته مشت نمونه از خروار است. گفتنی است بحران مهاجرت این روزها به یکی از موضوعات مهم سیاسی در قاره سبز تبدیل شده است. این بحران که با جنگ اوکراین تشدید شده بازتاب‌های گسترده‌ای را به همراه داشته است. در حال حاضر آمار مهاجران در سراسر جهان به ۲۷۵میلیون، شمار آوارگان به ۸۵میلیون و تعداد پناهندگان نیز به ۳۰میلیون نفر نزدیک شده است. به‌دنبال درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین نیز به آمار فعلی پناهجویان ۵میلیون تن دیگر اضافه شده است. در این میان از آنجا که اتحادیه اروپا به‌شدت بر سر صدور اجازه ورود به مسلمانانی که از خاورمیانه و آفریقا می‌آمدند مقاومت می‌کند، یکی از مهم‌ترین بحران‌های مهاجرت در اروپا بر سر ورود مسلمانان در این اتحادیه است. دنیای غرب در این زمینه رویکرد دوگانه‌ای را در پیش گرفته؛ از یک سو درهای خود را به روی کشورهای مسلمان می‌بندند (مانند آنچه در هنگامه ورود پناهندگان جنگ‌زده سوری و افغانستانی روی داد)، کشتی‌های آن‌ها را در دریاها غرق می‌کنند (مانند آنچه در مواجهه با مهاجران آفریقایی روی می‌دهد) و از سوی دیگر درهای خود را به روی جنگ‌زدگان اوکراینی باز نگه می‌دارند. 
پیش از این، نحوه مواجه دولت ایتالیا و یونان با مهاجران و نگه داشتن کشتی حامل آن‌ها روی آب بدون پذیرش آن‌ها در جغرافیای سرزمینی خود نیز بارها خبرساز شده است. چندی پیش نیز بریتانیا در اقدامی که حتی صدای محافل داخلی این کشور را درآورد، اعلام کرد در نظر دارد آن دسته از پناهجویانی را که غیرقانونی وارد خاک این کشور می‌شوند به کشور آفریقایی رواندا بفرستد. هدف از این طرح منصرف کردن پناهجویانی است که از راه دریای مانش خود را به بریتانیا می‌رسانند. همه این‌ موارد در حالی است که باوجود ادعاهای کشورهای اروپایی در روز جهانی پناهنده، اوضاع پناهندگان در جهان روزبه‌روز وخیم‌تر می‌شود و بسیاری از حرف‌ها، در حد وعده باقی مانده است.

خبرنگار: زینب اصغریان

نظر شما