شناسهٔ خبر: 54791149 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

اعلام تسلط کامل روسیه بر شهر راهبردی «سیورودونتسک» همزمان با نشست سران گروه ۷ و حمایت از اوکراین

تغییر موازنه به نفع مسکو

رخدادهای یکی دو روز اخیر و به‌ویژه تصرف کامل شهر راهبردی «سیورودونتسک» در لوهانسک توسط ارتش روسیه از تغییر موازنه جنگ به نفع مسکو، با وجود تداوم سیل کمک‌های مالی و تسلیحاتی غرب به کی‌یف حکایت دارد.

صاحب‌خبر -

در حالی که جنگ اوکراین و روسیه وارد پنجمین ماه خود شده (۵ اسفند)، رخدادهای یکی دو روز اخیر و به‌ویژه تصرف کامل شهر راهبردی «سیورودونتسک» در لوهانسک توسط ارتش روسیه از تغییر موازنه جنگ به نفع مسکو، با وجود تداوم سیل کمک‌های مالی و تسلیحاتی غرب به کی‌یف حکایت دارد.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» این شهر پس از ماه‌ها درگیری خونین و طاقت‌فرسا اینک تحت تصرف روسیه است. سیورودونتسک یکی از آخرین سنگرهای اصلی اوکراین در منطقه دونباس بود. کی‌یف عقب‌نشینی خود از شهر را «خروج تاکتیکی» برای ادامه نبرد از زمین‌های مرتفع‌تر در «لیسیچانسک» در ساحل مقابل رودخانه «سیورسکی دونتس» عنوان کرده است. با وجود این، نیروهای جمهوری خلق دونتسک گفته‌اند نیروهای مسکو اکنون در حال حمله به لیسیچانسک، دومین شهر راهبردی در شرق اوکراین هستند. در پی اعلام تسلط مسکو بر شهر «سیورودونتسک»؛ در تحولی مهم وزیر دفاع روسیه ضمن بازدید از خط مقدم، با فرماندهان و نظامیان روسی که در اوکراین مشغول نبرد هستند، دیدار کرده است. این نخستین بازدید «سرگئی شویگو» از نظامیان این کشور در اوکراین بوده است.

ارزیابی اطلاعاتی انگلیس 
از پیروزی چشمگیر روسیه

بی شک سقوط سیورودونتسک شکستی بزرگ برای کی‌یف محسوب می‌شود چرا که حفظ کنترل منطقه شرقی و جدایی‌طلب دونباس که تصرف کامل آن یکی از اهداف نظامی مهم برای کرملین است، بسیار حائز اهمیت بود. از سوی دیگر سقوط این شهر بزرگ‌ترین پیروزی روسیه از زمان تصرف شهر بندری «ماریوپل» در ماه گذشته بوده است. این مسئله موجب تأثیری بزرگ در میدان جنگ در شرق اوکراین می‌شود چرا که پیشتر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین اعلام کرده بود نتیجه نبرد در این شهر سرنوشت منطقه دونباس (شامل مناطق دونتسک و لوهانسک که روسیه استقلال آن‌ها را به رسمیت شناخته) را رقم خواهد زد.
رکن اطلاعات وزارت دفاع انگلیس، در آخرین ارزیابی‌های صورت گرفته درباره درگیری‌ها در اوکراین، سیطره ارتش روسیه بر «سیورودونتسک» را دستاوردی چشمگیر برای مسکو خوانده است. در ادامه این پیام آمده است: در آوریل سال ۲۰۲۲، روسیه کارزار خود با هدف اشغال اکثریت خاک اوکراین را مورد بازبینی قرار داد و بر منطقه دونباس تمرکز کرد. در چارچوب این هدف محدود شده، تسلط بر این شهر برای روسیه دستاوردی مهم به شمار می‌آید. این پیام درباره اهمیت سیورودونتسک می‌افزاید: این شهر یک مرکز عمده صنعتی است و موقعیت آن بر رودخانه «سیورسکی دونتس» راهبردی است. وزارت دفاع انگلیس در ادامه آورده: با این حال، این شهر یکی از چندین هدف چالش‌برانگیز است که روسیه باید بر آن فائق آید تا بتواند بر سراسر منطقه دونباس تسلط یابد که شامل پیشروی به سمت مرکز «کراماتورسک» و تضمین امنیت خطوط تدارکاتی به شهر «دونتسک» است. 

موشکباران کی‌یف 
همزمان با آغاز نشست سران گروه۷

این رخداد مهم که می‌تواند تأثیرات زیادی بر حوزه میدانی نبرد داشته باشد در حالی است که رهبران گروه۷ در نشست سه روزه خود که از روز گذشته آغاز شد، در ادامه همراهی با اوکراین، نحوه افزایش کمک‌ها به این کشور را به عنوان یک سرفصل مهم روی میز گذاشتند. سران هفت کشور صنعتی موسوم به گروه۷ (جی۷) نشست خود را در آلمان زیر سایه جنگ اوکراین آغاز می‌کردند. نشستی با حضور سران آمریکا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، ژاپن، کانادا و ایتالیا که یکی از محورهای آن، حصول توافق برای اعمال تحریم‌های اقتصادی بیشتر علیه مسکو و حمایت مالی بیشتر از اوکراین جنگ‌زده است. تحریم واردات طلا از مبدأ روسیه از موارد مهمی است که سران این هفت کشور بر آن توافق کرده‌اند. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، در آستانه برگزاری نشست از آمادگی کشورش برای تضمین وام ۵۲۵ میلیون دلاری بانک جهانی به اوکراین خبر داد که در صورت تحقق، مجموع حمایت مالی لندن از کی‌یف را در سال ۲۰۲۲ به ۱.۵میلیارد دلار می‌رساند. گفته می‌شود ولودیمیر زلنسکی نیز از قصد خود برای شرکت در نشست جی ۷ و پس از آن نیز نشست ناتو خبر داده است.
در سوی دیگر ارتش روسیه روز گذشته کی‌یف، پایتخت اوکراین را همزمان با آغاز نشست یاد شده، موشکباران کرد. اولکسی گونچارنکو، یکی از اعضای پارلمان اوکراین با انتشار پیامی در حساب تلگرام خود نوشته: براساس برآوردهای اولیه دست‌کم ۱۴ فروند موشک به سمت منطقه کی‌یف و خود پایتخت شلیک شده است. از سوی دیگر رئیس جمهور آرتیست اوکراین که با اشتباه گرفتن صحنه نمایش با میدان واقعی، گرفتار دام طراحی شده از سوی غرب شده و کشورش را به قربانگاه جنگ با روسیه کشانده، در ادامه این مسیر با انجام کارهای نمایشی تلاش دارد کمک‌های بیشتری از غرب گدایی کند. ولودیمیر زلنسکی که پیشتر با اغراق در مورد خطر روسیه برای حمله به کشورهای حوزه بالتیک و شرق اروپا تلاش داشت آن‌ها را علیه روسیه بشوراند و اروپا را با خود همراه کند، در آخرین اظهاراتش با تأکید بر خطر پوتین، از کشورهای جهان خواست برای نبرد با روسیه، سامانه‌های پدافند هوایی در اختیار این کشور قرار دهند.

خبرنگار: هدایت جاویدان

برچسب‌ها:

نظر شما