شناسهٔ خبر: 54791140 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

در پی خشک‌سالی و آزادسازی قیمت‌ها اتفاق افتاد

۶ میلیون دام سبک در وضعیت اضطرار

صاحب‌خبر -

رئیس شورای تأمین دام کشور گفت: بخش قابل‌توجهی از دام کشور ضعیف شده‌ که توان زایش را ندارند ازاین‌رو چاره‌ای جز خارج کردن آن از چرخه تولید و صادرات آن به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نداریم. منصور پوریان در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه در سنوات گذشته 70 درصد خوراک دام سبک از مراتع تأمین می‌شد، گفت: در سال جاری زیر 20 درصد از خوراک دام از طریق مراتع تأمین می‌شود. به گفته وی؛ خشک‌سالی و بی‌آبی در استان‌های جنوبی به ویژه خوزستان و ایلام تشدید شده است؛ این در حالی است که با گرم شدن هوا میزان آبخوری و نیاز دامداران به آب افزایشی شده است و این مسئله بر دیگر مشکلات دامداران ازجمله نبود بازار داخلی، کمبود نهاده و توقف صادرات اضافه‌شده است. این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا دام ضعیف که استحصال گوشت آن پایین است در این کشورها خریدار دارد؟ گفت: هزینه تولید و پروار دام برای دامداران داخلی افزایش پیداکرده است این در حالی است که امکان پرواربندی دام در کشورهای عمان و کویت بالاست و آنها خریدار دام ضعیف ما هستند. پوریان تصمیمات معاونت امور دام وزارت کشاورزی برای حل معضلات دامداران را راهگشا ندانست و خاطرنشان کرد: 6 میلیون رأس دام سبک در وضعیت اضطرار قرار دارند و اگر 2 میلیون رأس آن خارج شود بازار داخلی با کمبود مواجه نخواهد شد. اما در حال حاضر هیچ تکلیفی و تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است. بنا به اظهارات وی؛ خرید تضمینی و صادرات دام دو راهکاری است که در شرایط فعلی دامداران را از بحران خارج می‌کند؛ خرید تضمینی صد درصد دام ضعیف نیست و دام‌های گوشتی خریداری می‌شود ازاین‌رو صادرات تنها راه پیشروی تولیدکنندگان است. رئیس مجموع صادرکنندگان دام میانگین خرید بره نر چاق درجه یک را حدود 72 هزار تومان دانست و افزود: اصلاح نظام یارانه‌ای، افزایش قیمت گوشت را به همراه داشت ازاین‌رو تقاضا برای خرید گوشت ریزش کرد؛ قیمت خرید دام زیر نرخ قیمت تمام‌شده تولید است ازاین‌رو با حجم قابل‌توجهی از دام مازاد در تابستان مواجه خواهیم شد. در فصل تابستان با کاهش مراتع و کم آبی باید دام را خارج اما در نیمه دوم سال با افزایش مصرف و زایش‌ها می‌توان دام را برای مصرف داخلی نگهداری کنیم و با دنبال کردن این سیاست می‌توان به راحتی بازار و روند تولید را مدیریت و دامدار را از فاز ورشکستگی خارج کنیم. وی با بیان اینکه قاچاق دام و صادرات غیرقانونی همواره وجود دارد، افزود: قاچاق عکس‌العمل دامداران در مقابل با فشارهایی است که روزانه با آن درگیر هستند اگر صادرات باز بود شاهد این اقدام نبودیم. دامداران نهاده را از بازار آزاد خریداری می‌کند و 6 برابر قیمت سابق افزایش پیداکرده است.

 

از محل احداث پست برق فوق ‌توزیع صیدون بازدید شد
اهواز- شبنم قجاوند [email protected]: مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان از محل احداث پست برق فوق توزیع صیدون و خطوط ارتباطی آن بازدید و از شروع عملیات اجرایی این پست در آینده نزدیک خبر داد. محمود دشت بزرگ به همراه معاونین و مدیران ارشد این شرکت از محل احداث پست برق 132 به 33 کیلوولت صیدون و خطوط ارتباطی آن بازدید کرد. پست برق 132 به 33 کیلوولت صیدون که بنا است در چند کیلومتری ورودی این شهر (در منطقه پشت پر) احداث شود اولین پست فوق توزیع بخش صیدون با ظرفیت 30 مگاولت آمپر در فاز اول خواهد بود که برای تقویت زیرساخت‌های برق این منطقه‌ طراحی و برنامه‌ریزی‌شده است. برای برقراری این پست نیز بنا است یک خط دو مدارِ 132 کیلوولت از پست 400 کیلوولت باغملک احداث شود. کارهای مطالعاتی پست برق صیدون و خطوط ارتباطی آن انجام‌شده و بازدید مدیرعامل از زمین محل احداث پست که قبلاً شرکت برق منطقه‌ای خوزستان آن را به این مناسبت خریداری کرده، برای بررسی‌های اولیه احداث پست برق صیدون بوده است. بخش صیدون به مرکزیت شهر صیدون از توابع شهرستان باغملک و در امور بهره‌برداری ناحیه مارون شرکت برق منطقه‌ای خوزستان قرار دارد.

تأمین برق پتروشیمی گچساران از پست ساران
اهواز- شبنم قجاوند: مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان گفت: 2 بی در پست برق 230 کیلوولت ساران این شرکت برای تأمین برق پتروشیمی گچساران احداث و برق‌دار شد. محمود دشت بزرگ بیان کرد: این تجهیزات با مشارکت پتروشیمی گچساران باهدف تأمین برق این پتروشیمی با دیماند 50 مگاولت آمپر در پست برق ساران نصب و راه‌اندازی شده‌ است. وی بابیان اینکه ارزش سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این پروژه 500 میلیارد ریال بوده، تصریح کرد: با این اقدام زیرساخت لازم برای تأمین برق پتروشیمی در حال احداث گچساران فراهم‌شده است. شرکت برق منطقه‌ای خوزستان مسئولیت تأمین و انتقال برق در شبکه انتقال و فوق توزیع در دو استان خوزستان و کهکیلویه و بویراحمد را بر عهده دارد.

نظر شما