شناسهٔ خبر: 54791114 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

ضرورت اصلاح مدیریت آب در کشور

صادرات 3000 لیتر آب با ۱۰۰ هزار تومان!

صاحب‌خبر -

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: برای تولید یک هندوانه 10 کیلویی 3 هزار لیتر آب نیاز است اگر این هندوانه را به قیمت هر کیلو 10 هزار تومان هم صادر کنیم یعنی درواقع 3 هزار لیتر آب را با قیمت 100 هزار تومان صادر می‌کنیم و این به صلاح کشور نیست. جلال محمود زاده در گفت‌وگو با ایلنا، درباره تشکیل وزارتخانه مستقل آب اظهار داشت: تشکیل یک وزارتخانه جدید در تناقض با قانون است، زیرا بر اساس قوانین موجود و اسناد بالادستی باید بدنه دولت را کوچک کنیم. موضوع دیگر اینکه بیش از 80 تا 85 درصد آب شیرین کشور را در بخش کشاورزی مصرف می‌کنیم یعنی اگر توزیع آب کشاورزی را به وزارت کشاورزی محول کنیم و مدیریت آب شرب هم در اختیار وزارت نیرو باشد بهتر است تا اینکه یک وزارتخانه جدید تشکیل دهیم که بخش کشاورزی و شرب دچار مشکل شوند. اگر مدیریت 85 درصد آب بخش کشاورزی را از وزارت نیرو بگیریم و در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دهیم تا این وزارتخانه خود برنامه‌ریزی کرده، مدیریت کشت داشته باشد و آبیاری تحت فشار و مدرن انجام دهد بهتر از این است که وزارتخانه جدید تشکیل دهیم. وی تصریح کرد: سهمیه محیط‌زیست مشخص است شهرداری‌ها هم معمولاً از آب چاه‌ها برداشت می‌کنند یعنی تالاب‌ها و کانال‌ها سهم خود را می‌گیرند، آنچه مهم است اینکه در بخش کشاورزی مشکل‌داریم، در حال حاضر به‌طور متوسط بیش از 65 درصد آب کشاورزی هدر می‌رود و فقط 35 درصد استفاده بهینه از آب راداریم و بقیه تبخیر شده و یا از کانال‌ها و استخرهای خاکی هدررفته و از دسترس خارج می‌شوند. اگر مدیریت این بخش را در اختیار وزارت کشاورزی قرار دهیم حتی بتوانیم 35 درصد بهره‌وری را به 60 درصد هم رسانده و 25 درصد مصرف بهینه از آب را افزایش دهیم این میزان برای شرب، محیط‌زیست و آب‌های زیرزمینی مثمر ثمر خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: مشکل ما عدم بهره‌وری در بخش کشاورزی است و این باعث شده در شرایط اقلیم خشک و نیمه‌خشک کشور آب زیادی را به صورت آبیاری سنتی از دست بدهیم و از طرفی هم برنامه‌ریزی خوبی برای کشت محصولات نداریم، چون مدیریت بخش آب کشاورزی در اختیار وزارت جهاد نیست. مثلاً برای تولید یک هندوانه 10 کیلویی 3 هزار لیتر آب نیاز است اگر این هندوانه را به قیمت هر کیلو 10 هزار تومان هم صادر کنیم یعنی درواقع 3 هزار لیتر آب را با قیمت 100 هزار تومان صادر می‌کنیم و این به صلاح کشور نیست.
وی افزود: در این شرایط تنها راه ما این است که مدیریت آب بخش کشاورزی را وزارت جهاد کشاورزی بدهیم و بخش شرب را وزارت نیرو مدیریت کند، سهم شهرداری و محیط‌زیست هم در قالب کشاورزی قابل‌تعریف است. به این ترتیب بخشی از مشکلات آبی کشور که ناشی از هدر رفت است حل می‌شود.

نظر شما