شناسهٔ خبر: 54790674 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

رئیس جمهور در ادامه دیپلماسی همسایه محور دیروز میزبان نخست وزیر عراق بود

همسایه‌ها درمدار ایران

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی/ «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق روز گذشته برای دومین بار از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم به تهران سفر کرد. «الکاظمی» شهریورماه سال گذشته جزو نخستین مقامات منطقه بود که در تهران دست دوستی سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور را فشرد و بر اتحاد ناگسستنی تهران و بغداد تأکید کرد.  او روز گذشته نیز در دومین سفر خود به تهران یک هیأت بزرگ سیاسی و اقتصادی را با خود همراه ساخت تا این واقعیت بیش از پیش معلوم شود که رابطه سیاسی و اقتصادی تهران و بغداد نه از تلاش‌های آشکار و پنهان برای تخریب تأثیر می‌پذیرد و نه قربانی سیاست‌های شوم امریکایی خواهد شد. این سخن رئیسی در نشست خبری روز گذشته‌اش با «الکاظمی» که «ما کشور عراق را نزدیک ترین ملت به ملت ایران می‌‌دانیم  و نزدیک‌ترین روابط را با کشور عراق رقم می‌‌زنیم» از اهمیت اتحاد راهبردی تهران و بغداد و وجود زمینه‌های مشترک فرهنگی میان دو ملت حکایت می‌‌کرد.
نزدیکی و درهم تنیدگی روابطی که در دوران چند ساله همراهی نیروهای مستشاری ایران با ارتش و نیروهای مردمی عراق در مبارزه با داعش شکل گرفت، مبادلات تجاری دست‌کم 13 میلیارد دلاری که در دوره تحریم‌ها به ریال، دینار و یورو انجام شده و روابط ارگانیکی در طول سال‌های اخیر میان صنعت و تجارت دو کشور ایجاد کرده از جمله دلایلی است که سبب می‌شود رابطه ایران و عراق از ایمنی قابل توجهی در قبال مخاطرات خارجی برخوردار باشد.
همسویی سیاسی و منطقه‌ای، تقویت مناسبات تجاری و بازرگانی و همکاری‌های اقتصادی- سیاسی همچون تکمیل کریدور ترانزیتی میان سوریه، عراق، ایران و لبنان از جمله موضوعات مهم در دستور کار گفت‌وگوهای رئیس جمهور ایران و نخست وزیر عراق به شمار می‌‌آمد.
رئیسی در نشست خبری روز گذشته اتصال ریلی شلمچه و بصره را از محورهای مهم گفت‌وگو با «الکاظمی» دانست و همچنین خبر داد که دو طرف توافق کردند برای تسهیل روابط پولی دوجانبه گام‌های جدیدی بردارند.
تهران و بغداد پیشتر درباره اجرایی کردن توافقات بین دو کشور از جمله اتصال راه آهن میان دو طرف از طریق خرمشهر به بصره، گفت‌وگوهای مهمی را به جریان انداخته بودند. با ایجاد چنین محور اتصالی، خط راه‌آهن خرمشهر- بصره به راهگذر بین‌المللی (کریدور) شمال- جنوب و شرق- غرب می‌پیوندد و عراق می‌تواند به عنوان بخشی از طرح ریلی و خاکی راه ابریشم، کالاهای خود را از مسیر ایران به دیگر مناطق جهان- از اوراسیا تا اروپا- صادر کند.
افزایش حجم تبادلات مالی و بانکی میان ایران و عراق نیز از دیگر موضوعات گفت‌وگو در سفر «الکاظمی» به تهران بود که سازو کار آن پیش‌تر ایجاد شده و در یک سال اخیر نیز حدود یک و نیم میلیارد دلار از پول‌های ایران در عراق بر اساس موافقتنامه‌ای که بین بانک‌های مرکزی ایران و عراق به امضا رسید، به داخل ایران منتقل شده است.
رئیس جمهور ایران و نخست وزیر عراق همچنین درباره همکاری‌های امنیتی و منطقه‌ای دو کشور نیز به گفت‌وگو نشستند که رئیسی در سخنان دیروز خود به آن اشاره داشت و بر تداوم این همکاری تنگاتنگ تأکید کرد.
استقبال، گفت‌وگو و نشست خبری
رئیس جمهور کشورمان در مجموعه تاریخی - فرهنگی سعدآباد به صورت رسمی از نخست وزیر عراق استقبال کرد و دو طرف پس از دیدار و گفت‌وگو با یکدیگر، در نشستی مطبوعاتی نتایج این گفت‌وگوها را تشریح کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، در این کنفرانس مطبوعاتی ضمن ابراز خرسندی از سفر «مصطفی الکاظمی» به ایران گفت: روابط ایران با عراق معمولی و سنتی نیست، بلکه روابط بسیار عمیقی است که ریشه در فرهنگ، اعتقادات و باورهای مشترک دیرینه دو ملت و دو کشور دارد و امروز مسئولان عالی دو کشور اراده‌ای عمیق و جدی برای توسعه روابط در همه حوزه‌ها دارند.
رئیس جمهور با اشاره به سیاست اصولی دولت سیزدهم برای گسترش روابط با همسایگان، افزود: امروز عراق را نزدیک‌ترین ملت به ملت ایران می‌بینیم و نزدیک‌ترین روابط در حوزه‌های مختلف را با کشور عراق داریم. در بین همسایگان بیشترین و نزدیک‌ترین روابط را با عراق داریم.
توافق برای گسترش مبادلات دو کشور
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در مذاکرات امروز درباره روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری بین دو کشور گفت‌وگو و توافق کردیم تعاملات دو کشور در این حوزه‌ها گسترش پیدا کند، اظهار کرد: در گفت‌وگو با نخست وزیر عراق بر تسریع در اجرای طرح اتصال ریلی شلمچه و بصره توافق شد، بهره‌برداری از این طرح تأثیر زیادی در تسهیل و افزایش مراودات بین دو کشور دارد. وی تصریح کرد: در مذاکرات دو طرف قرار شد گام‌های جدیدی برای تسهیل روابط پولی و بانکی فیمابین برداشته شود.
تسهیل سفر اربعین از سوی عراق
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اشتیاق مردم ایران برای زیارت مرقد مطهر امام حسین(ع) و عتبات عالیات تصریح کرد: تسهیل سفر از ناحیه دولت عراق و جناب آقای الکاظمی و اینکه زائران ایرانی از طرق زمینی و هوایی بتوانند با لغو روادید به سهولت به زیارت عتبات و بویژه مرقد مطهر امام حسین(ع) بروند، اقدامی قابل ستایش و قدردانی است‌. آیت‌الله رئیسی ادامه داد: قرار شد که برای زیارت زائرین در اربعین حسینی تسهیلات بیشتری از طرف دولت عراق ایجاد شود و زائرین اربعین با توجه به بهبود وضعیت کرونایی، بتوانند با سهولت و آسان از مرزهای هوایی و زمینی به عراق سفر کنند و مشکلات سنوات گذشته برطرف شود.
تأکید بر گفت‌وگو برای حل مسائل منطقه‌ای
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به تأکید سران ایران و عراق برای تقویت ارتباط کشورهای منطقه با یکدیگر تصریح کرد: بر این باوریم که گفت‌وگوهای مسئولان کشورها می‌تواند مسائل منطقه را حل کند و تأکید کردیم که حضور یا دخالت بیگانگان در منطقه نه تنها مشکل‌گشا نیست، بلکه مشکل‌ساز نیز هست و لذا بر لزوم مذاکره مسئولان کشورهای منطقه برای حل مشکلات و مسائل با یکدیگر تأکید کردیم.
ادامه جنگ یمن بی حاصل است
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر ضرورت حل هر چه سریع‌تر مشکلات مردم یمن و برقراری آتش‌بس در این کشور، اظهار کرد: رفع محاصره یمن و یمنی‌ها و گفت‌وگوی یمنی - یمنی می‌تواند مسائل این کشور را حل کند و به رنجی که مردم عزیز یمن سال‌ها به آن مبتلا شدند، خاتمه دهد. رئیس جمهور گفت: بدون تردید ادامه این جنگ بی‌حاصل است و جز رنج مردم یمن حاصلی ندارد، لذا باید هر چه زودتر به این جنگ خاتمه داده شود و آتش‌بس می‌تواند گامی در جهت حل مسائل باشد.
عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مشکل ساز است
وی تأکید کرد: تلاش رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط با کشورهای منطقه به هیچ عنوان امنیت‌ساز نخواهد بود. ایران و عراق بر لزوم برقراری صلح و آرامش در منطقه تأکید دارند و معتقدیم صلح و آرامش در منطقه در پرتو نقش‌آفرینی مسئولان همه کشورهای منطقه است و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی یا حضور بیگانگان در منطقه حتماً مشکل‌ساز خواهد بود و مشکلی را حل نخواهد کرد.
رئیس جمهور افزود: حسن روابط دوجانبه و منطقه‌ای بین عراق و ایران می‌تواند در نقش‌آفرینی دو کشور در منطقه و مسائل بین‌المللی بسیار تأثیرگذار باشد. آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: ایران در روزهای سخت در کنار عراق بوده و همواره در کنار یکدیگر خواهیم ماند. علاقه و ارتباط دو همسایه هرگز به سردی نخواهد گرایید و روابط فیمابین روز به روز در حال ارتقا و گسترش است. بدون تردید سفر جناب آقای کاظمی نخست وزیر محترم و هیأت محترم همراه‌شان به ایران می‌تواند نقطه عطفی برای روابط دو کشور باشد.
تأکید الکاظمی بر ارتقای روابط با ایران
نخست وزیر عراق نیز در این کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به روابط تاریخی، فرهنگی و دینی ایران و عراق گفت: در جریان گفت‌وگوهای انجام شده راهکارهای ارتقای سطح روابط دوجانبه را مورد بحث قرار دادیم. مصطفی الکاظمی، روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: امروز توافق کردیم در چهارچوب مصالح و منافع مشترک دو ملت و کشور روابط تجاری فیمابین را تقویت کنیم.
تعیین چهارچوب زمانی تسهیل زیارت عتبات
وی با اشاره به اینکه دو کشور همچنین توافق کردند تا یک چهارچوب زمانی برای تسهیل زیارت زائران ایرانی که قصد دارند در ایام اربعین به زیارت حرم امام حسین (ع) مشرف شوند، تنظیم کنند، اظهار کرد: تا پیش از این زوار ایرانی فقط می‌توانستند در فرودگاه‌های عراق ویزا دریافت کنند، اما در چند هفته اخیر این زمینه را فراهم کردیم که زوار ایرانی بتوانند در گذرگاه‌های مرزی با سقف مشخصی از نظر تعداد زوار، البته در مقطع فعلی، ویزای ورود به عراق دریافت کنند.
الکاظمی تأکید کرد که در ایام زیارت اربعین با تمام توان در خدمت زوار خواهیم بود و از آنان استقبال خواهیم کرد.
گفت‌وگو درباره مسائل سرنوشت ساز منطقه
نخست وزیر عراق در ادامه سخنانش با اشاره اینکه در بخش دیگری از گفت‌وگوهایمان چالش‌هایی را که منطقه با آن روبه رو است مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادیم، تصریح کرد: توافق کردیم تا مشترکاً برای برقراری ثبات و آرامش در منطقه تلاش کنیم.
الکاظمی با بیان اینکه در گفت‌وگو با رئیس جمهور ایران درباره مسائل سرنوشت‌سازی که ملت‌های منطقه با آن روبه‌رو هستند، صحبت کردیم، اظهار کرد: دو کشور توافق کردند که حمایت خود را از آتش‌بس در یمن و لزوم گفت‌وگو برای پایان دادن به جنگی که مردم این کشور را با رنج بسیار روبه‌رو کرده است، اعلام کنند.
وی گفت: همچنین توافق کردیم، برای مقابله با چالش‌های حوزه امنیت غذایی که به سبب جنگ اوکراین ایجاد شده است، تلاش‌های مشترکی داشته باشیم‌.

نظر شما