شناسهٔ خبر: 54790454 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

وزارت نیرو در برابر یک چالش ملی چه خواهد کرد؟

افشای قطره چکانی اسامی برق‌خواران

برق ساختمان‌های پرمصرف به‌ویژه ادارات و سازمان‌های دولتی قطع می‌شود. این یکی از تدابیر وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق به استناد مصوبه دولت در تابستان امسال است اما مطالبه عمومی مردم این است که اسامی ساختمان‌های برق‌خوار معرفی شود و مدیران آنها مورد توبیخ قرار گیرند. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشه

صاحب‌خبر -

برق ساختمان‌های پرمصرف به‌ویژه ادارات و سازمان‌های دولتی قطع می‌شود. این یکی از تدابیر وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق به استناد مصوبه دولت در تابستان امسال است اما مطالبه عمومی مردم این است که اسامی ساختمان‌های برق‌خوار معرفی شود و مدیران آنها مورد توبیخ قرار گیرند.به گزارش همشهری، براساس مصوبه 18اردیبهشت 1401با هدف حفظ پایداری شبکه سراسری برق در ایام گرم سال، همه دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها، نیروهای مسلح و نهادهای عمومی غیردولتی موظفند نسبت به کاهش مصرف برق در ساعات اداری به میزان حداقل 30درصد نسبت به مصرف دوره مشابه سال گذشته و در ساعت‌های غیراداری به میزان 60درصد مصرف جاری با اولویت خاموش کردن روشنایی غیرضروری و سامانه‌های سرمایشی اقدام کنند. افزون بر این دولت با هدف کاهش فشار بر مصرف برق اقدام به تغییر ساعت کار ادارات و بانک‌ها کرده با این حال همچنان گزارش‌ها از بدمصرفی برخی ادارات و سازمان‌ها و البته بی‌توجهی ساختمان‌های دیگر ازجمله مال‌های تجاری حکایت دارد و شرکت توانیر تنها فهرست تعدادی از این سازمان‌ها و ساختمان‌های برق‌خوار را منتشر کرده اما هنوز ضمانت اجرایی برای جلوگیری از رفتار غلط این سازمان‌ها وجود ندارد.
براساس اعلام رسمی شرکت توزیع برق تهران بزرگ، سازمان‌ها و اداراتی چون، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وابسته به وزارت صمت، بیمه البرز، سازمان اوقاف و امور خیریه، مرکز آمار وابسته به سازمان برنامه‌وبودجه، ساختمان مرکزی بانک آینده، سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، سازمان کشتیرانی و شرکت خدماتی و ارتباطی رایتل، مرکز مخابرات استان تهران، جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، یکی از سرپرستی‌های بانک کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و ساختمان مرکزی بانک تجارت اداره‌ها و نهادهایی هستند که به‌عنوان سازمان‌های برق‌خوار معرفی شده‌اند.

مدیران متخلف توبیخ شوند
یکی از راه‌های مطمئن برای برخورد با سازمان‌های پرمصرف برق، می‌تواند توبیخ مدیران متخلف و حتی جریمه نقدی آنها درصورت رعایت نشدن دستور‌العمل‌های مدیریت مصرف باشد. این در حالی است که بی‌توجهی به استانداردها و دستور‌العمل‌های کنترل مصرف برق باعث شده تا عملا مدیران سازمان‌ها و مالکان ساختمان‌های بزرگ اداری و تجاری نسبت به مسئولیت ملی‌شان بی‌توجه باشند و توجیه‌شان این است که وزارت نیرو پول برق را می‌گیرد و به تامین برق پایدار ملزم است.
نبود سازوکارهای تنبیهی و تشویقی باعث شده تا عملا مدیران و مسئولان سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی و ازجمله بانکداران و مدیران شرکت‌های بیمه و نظایر آن نسبت به مصوبه دولت توجه جدی نشان ندهند درحالی‌که حتی در مصوبه دولت به صراحت برای رژه نیروهای مسلح هم محدودیت درنظر گرفته شده و آمده است مراسم رژه نیروهای مسلح دارای ماموریت‌های خاص، پس از اخذ مجوز از ستاد کل نیروهای مسلح ممکن خواهد بود.

قیام برق‌خواران علیه مردم
مشاهدات میدانی همشهری نشان می‌دهد در سطح شهر و حتی در مراکز تجاری بین شهری، هیچ نظارتی بر میزان مصرف برق صورت نمی‌گیرد به‌گونه‌ای که حتی در ساعت اوج فشار مصرف، تقریبا اکثر قریب به اتفاق فروشندگان لوازم برقی و روشنایی ازجمله لوسترفروشان و عرضه‌کنندگان لوازم الکتریکی، همچنان اقدام به روشن کردن 100درصدی محل کسب‌وکارشان می‌کنند و هیچ‌گونه برخوردی با آنها صورت نمی‌گیرد. این در حالی است که وزارت نیرو، شرکت‌های توزیع برق و توانیر بارها از مردم می‌خواهند تا مصرف برق‌شان را کم کنند تا خاموشی اعمال نشود. سؤال اصلی اینجاست که برنامه جدی وزارت نیرو و شرکت‌های زیرمجموعه آن در سراسر کشور برای قیام علیه برق‌خواران چیست و چرا نسبت به انتشار اسامی مال‌های تجاری پرمصرف اقدام نمی‌کند؟
مدیرعامل توزیع نیروی برق تهران بزرگ خبر داد با دستور استانداری تهران، همه مراکز تجاری موظف‌اند با کاهش مصرف در بخش روشنایی، سرمایشی و استفاده از مولدهای اضطراری، مصرف برق خود را مدیریت کنند.  کامبیز ناظریان گفت: تأمین برق پایتخت در ساعات اوج مصرف، نیازمند کاهش حداقل 10‌درصدی مصرف برق در بخش خانگی و تجاری است، برق ادارات و دستگاه‌های اجرایی پرمصرف، قطع و اسامی آنان برای اطلاع عموم، منتشر خواهد شد.

نمایشگاه‌ها را برگزار نکنید
به فهرست نمایشگاه‌های تجاری در تیر و مرداد به‌عنوان ماه‌های مبارزه با خاموشی توجه کنید؛ نمایشگاه در و پنجره 5تا 8تیرماه، نمایشگاه شیشه و تجهیزات وابسته 5تا 8تیرماه، نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی صنایع کوچک و متوسط 5تا 8تیرماه، نمایشگاه ورزش و تجهیزات ورزشی 14تا 17تیرماه، نمایشگاه بین‌المللی آسانسور 14تا 17تیرماه، نمایشگاه تخصصی صنعت سیمان 23تا 26تیرماه، نمایشگاه بورس، بانک و بیمه 2تا 5مرداد، نمایشگاه مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری 2تا 5تیرماه، نمایشگاه کاغذ، مقوا و فراورده‌های سلولزی 2تا 5مرداد، نمایشگاه صنایع تراشکاری و جوشکاری 2تا 5مرداد، نمایشگاه مد و لباس ایرانی و اسلامی 2تا 5مرداد، نمایشگاه صنایع بومی پدافند غیرعامل 11تا 14مرداد، نمایشگاه‌ الکامپ 11تا 14مرداد، نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان 21تا 24تیرماه، نمایشگاه فرش دستباف 31 مرداد تا 6شهریور، اینها تنها بخشی از نمایشگاه‌هایی است که در ماه‌های تیر و مرداد امسال آن‌هم در اوج مصرف برق، در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار می‌شود و اگر تقویم نمایشگاه‌های استانی را هم اضافه کنیم، به وضوح مشخص می‌شود که این نمایشگاه‌های برق‌خوار آن‌هم در ساعت 9تا 16هر روز هیچ تناسبی با برنامه‌های کنترل مصرف ندارد.
همین سیاست غلط برگزاری نمایشگاه‌ها بدون توجه به وضع شکننده شبکه سراسری برق نشان می‌دهد که چرا نام شرکت بین‌المللی نمایشگاه‌های ایران جزو بدترین مشترکان برق قرار گرفته است. یک سؤال مهم اما بدون پاسخ این‌جاست که آیا هیچ استاندارد و ضوابطی برای کنترل مصرف برق این نمایشگاه‌ها وجود دارد و اضافه کنید به این فهرست نمایشگاه‌های دائمی در سطح شهر، ازجمله نمایشگاه‌های خودرو و فرش و کالاهای خانگی و مال‌های تجاری که فشار سنگینی را بر شبکه برق وارد می‌سازند.

کنترل مصرف با دستان بسته
به گزارش همشهری، برای مقابله با خاموشی وزارت نیرو همه نیروگاه‌ها را به مدار تولید آورده و همه اقدام‌های طرف عرضه برق را انجام داده و توان بیشتری برای تولید و عرضه برق بیشتر را ندارد. آخرین تیر ترکش این وزارتخانه اجازه تولید برق در نیروگاه‌های برقابی آن‌هم در شرایطی است که همین وزارتخانه با چالش تنش آبی در اکثر شهرهای ایران مواجه است. حالا همه امید وزارت نیرو به موفق بودن برنامه‌های چندگانه کنترل مصرف است و انتظار دارد دست‌کم هزار مگاوات برق از ناحیه کنترل مصرف ادارات و سازمان‌ها صرفه‌جویی شود.
مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق با اشاره به افزایش دما و بالا رفتن میزان مصرف برق، گفت: در برخی استان‌ها که انرژی مصرفی آنها در ساعات اعلامی بیشتر شده، مجبور به استفاده از نیروگاه‌های برقابی هستیم. او با بیان اینکه در هفته گذشته دما نسبت به متوسط ۱۰ سال گذشته افزایش پیدا کرده، افزود: با توجه به اینکه دمای حداقل تغییر می‌کند و باعث روشن‌شدن کولر در صبح‌ها و افزایش مصرف می‌شود نیازمند مدیریت مصرف از سوی مشترکان در این زمینه هستیم.
او با هشدار نسبت به روند مصرف برق در 2هفته پیش رو اعلام کرد متوسط دما از یکشنبه که حداکثر ۳۸ درجه است تا پنجشنبه به ۴۱.۲ درجه می‌رسد که پیش‌بینی می‌شود میزان تقاضای انر‌ژی نیز از 66هزار و 500مگاوات به 68هزار مگاوات برسد.
به‌گفته این مقام مسئول، به لحاظ پیک تقاضا به‌جز مازندران، گیلان، آذربایجان‌شرقی که زمان اوج پیک تقاضای آنها نرسیده، غالب مناطق پیک هفته را پشت سر گذاشته‌اند که درصد رشد بسیار بالایی بوده به‌نحوی که افزایش دمای هوا باعث افزایش مصرف در 3 استان خوزستان، کرمان و یزد شده و خوزستان با افزایش ۱۹‌درصد، کرمان ۱۳درصد و یزد ۱۶‌درصد 3 استانی هستند که بیشترین میزان مصرف را داشته‌اند.

نظر شما