شناسهٔ خبر: 54790448 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

چرا گردشگری زمینی طرفداران بیشتری دارد؟/ گسترش سفرهای زمینی به کشور های همسایه زیر سایه تسهیل قوانین

گردشگری یکی از منابع تاثیرگذار در اقتصاد یک کشور است و نقش مهمی در توسعه و کسب درآمد در آن کشور دارد. جذابیت، هزینه کم و هیجان از مولفه های اصلی گردشگران برای آغاز سفر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ گردشگری یکی از منابع تاثیرگذار در اقتصاد یک کشور است و نقش مهمی در توسعه و کسب درآمد در آن کشور دارد. جذابیت، هزینه کم و هیجان از مولفه های اصلی گردشگران برای آغاز سفر است.

ایران دارای 15 همسایه است و از ۳۱ استان کشورمان،  سه کشور افغانستان، ترکیه و ارمنستان دارای مرز زمینی و با چهار همسایه پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان و عراق همزمان دارای مرزهای زمینی و دریایی است. 

 امروزه سفر های زمینی به وسیله خودرو شخصی، ون، اتوبوس و قطار از انتخاب های خانواده هاست و دولت سیزدهم در پی آن است که امکان سفر با خودرو شخصی را به کشور هایی چون عراق که سالیانه تعداد زیادی از مردم متقاضی سفر در آن هستند، فراهم کند.

در این راستا عزت الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در آئین امضای یادداشت تفاهم همکاری‌های گردشگری بین وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ، گردشگری و میراث‌باستانی جمهوری عراق با تاکید بر برداشتن موانع و تسهیل روابط بین دو ملت ایران و عراق اظهار کرد : در زمینه گردشگری هوایی منعی وجود ندارد و روابط برقرار است، اما در این یادداشت بر برداشتن موانع در زمینه گردشگری زمینی در تمامی دوران سال تاکید شده است که تنها به زمان اربعین محدود نشود و امکان تردد مردم با خودروهای شخصی در طول سال نیز فراهم شود. در این راستا نیز کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی در حال فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای صدور پلاک است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ابراز امیدواری کرد که رونق گردشگری زمینی بین ایران و عراق و از طریق آژانس‌های مسافرتی موجب تحول گردشگری بین دو کشور شود.

کمپر1

کم کم با گذشت زمان و افزایش تبادل اطلاعات، جذابیت، کاهش هزینه هاو تنوع بسیار سفر به وسیله ون مورد استقبال جوانان قرار گرفت همچنین در صفحات مجازی حمایت از این سبک مهیج به چشم می خورد. 

اگرچه این سبک سفر چندان در ایران شناخته شده نیست و برای اکثر افراد بکر و ناشناخته مانده است، اما ایرانیان از گذشته کاروان و کجاوه داشته‌  و سفر های خود را به این وسیله انجام می دادند. با این حال این نوع از سفر در ایران تا حدودی مطرح شده و متقاضیان بسیاری به‌دنبال استفاده از این سبک سفر هستند.

در بیشتر کشورهای جهان این سبک سفر به‌دلیل ارزان بودن مورد توجه قرار گرفته است و اجاره کمپرها برای همه اقشار درآمدی جامعه امکان‌پذیر است. این خودروها می‌تواند از سواری کوچک باشند تا تریلی‌ها و اتوبوس‌های بزرگ.

کمپر

از طرفی سفر با این خودروها ایمن‌ترین سفرهاست چون راننده‌های مسافر در مسیر هیچ وقت بیشتر از ۸۰ یا ۹۰ سرعت نمی‌رود چون حضور در جاده را جزو سفر می‌داند و اصلاً عجله‌ای برای رسیدن به مقصد ندارد. همچنین هر زمان که از رانندگی خسته شد می‌تواند کنار جاده‌ای توقف کند و در رختخوابی که برای خود تدارک دیده استراحت کند. 

 عراق یکی از کشورهایی است که بیشترین تقاضا برای تردد از ایران را به خود اختصاص داده است و لازم است تا با تقویت همکاری‌های مشترک میان وزارت امور خارجه، گمرکات، پلیس و کانون و آسیب شناسی های لازم ، سهولت بیشتری در تردد اتومبیل ها و دیگر وسایل نقلیه زمینی و رفع موانع موجود انجام شود.

ونلایف

یکی از راه‎ های ایجاد رونق در صنعت گردشگری، ایجاد تسهیلات لازم در ترددهای زمینی بین کشور ها است.

کمپر مسافرتی و یا همان ون ،خودرویی با تجهیزات و امکانات یک خانه است که برای سفرهای طولانی مناسب است که در اکثر کشور ها برای استفاده از آن نیازی به دریافت مجوز نیست و یا به عبارتی ون لایفر ها نیازی به دریافت مجوز ندارند. داشتن کمپر می‌تواند این امکان را بدهد که مسافران لوکیشن‌های بهتری را از کشور خود و کشور مقصد به دنیا و مردم نشان دهند. به همین علت باید قوانین را در این حوزه در ایران نیز تسهیل کرد.

در این راستا متولیان گردشگری می‌توانند با ارائه تسهیلاتی چون اعطای وام کم بهره، تخفیفات مالیاتی، اخذ مجوزهای آسان بر رونق سبک سفر جاده‌ای با خانه‌های متحرک بسیار تاثیرگذار باشد و با همکاری دیگر نهادهای دولتی قانون تردد جاده‌ای و بین شهری برای این وسایل نقلیه را تدوین کنند و شرایط اولیه را برای فعالیت بخش‌های خصوصی فراهم آورند.

 

انتهای پیام/

نظر شما