شناسهٔ خبر: 54789833 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

مهم‌ترین اخبار واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در ۵ تیر

مهم‌ترین اخبار واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور را از دریچه ایسکانیوز دنبال کنید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز،  گزیده‌ای از مهمترین اخبار واحدهای دانشگاه آزاد  اسلامی سراسر کشور در  یکشنبه (۵ تیر)  را در ادامه می‌خوانید.

تقدیر از دانشجوی واحد تهران مرکزی رکورد دار جهانی در حوزه نویسندگی  

سپیده لوئیا دانشجوی ترم ۷ رشته زیست جانوری دانشگاه آزد اسلامی واحد تهران مرکزی است که توانست ۵۰ جلد کتاب را در پنج ماه  در موضوعات محتلف داستان بلند به رشته تحریر درآورد.

به گزارش روابط عمومی واحد تهران مرکزی، دکترابراهیم یاقوتی رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی واحد تهران مرکزی ضمن تبریک به سپیده لوئیا گفت: سبک کتاب های رمان با بقیه کتاب ها فرق می کند. برای نوشتن یک کتاب تخصصی، نویسنده می توانداز منابع  مطالب را پیدا کند اما سبک نوشتاری خانم سپیده  لوئیا رمان است یعنی زائیده ذهن خود نویسنده!

سبک ایشان قابل کپی برداری نیست زیرا باید از ذهن نوشته استخراج شود. نوشتن روزی ۲۰ صفحه مطلب، حتی از روی متن هم باشد خسته کننده است چه برسد که از ذهن نوشته شود! از نظر من کار ایشان خیلی ارزشمند است وباید به خوبی از این نخبه ها حمایت شود.

 لطیفه سلامت معاون دانشکده ادبیات و علوم انسانی واحد تهران مرکزی، در سخنانی ضمن تبریک به  سپیده لوئیا خاطرنشان کرد: ایشان به عنوان یک پدیده در کشور ما مطرح هستند، نبوغ، استعداد، انگیزه، اراده و هدفی که داشتند قابل تقدیر است.

وی افزود: توصیه من الگوپذیری از نویسندگان صاحب سبک است و این که باید انواع داستان رو بشناسیم زیرا ما انواع داستان داریم. برای این که نویسنده ای صاحب سبک شود و فردیت خودش رو پیدا کند باید زبانش با فکرش یکی باشد ولی یک نبوغ ذاتی در ایشان بوده است که به این سطح رسیدن و نوشتن این همه کتاب در این مدت زمان کم جای تقدیر دارد.

 سلامت با بیان اینکه  هر اثری یک سبکی  دارد و راه خودش  را پیدا می کند، خطلب به لوئیا گفت: امیدوارم شما رو در حالی که جایزه نوبل رو به دست آوردین ببینیم با پشتکاری که شما دارید این اتفاق دور و بعید نیست.

 حجت الاسلام و المسلمین مصیب بیانوندی مدیر امور فرهنگی دانشکده ادبیات و علوم انسانی واحد تهران مرکزی در ادامه این مراسم ضمن تبریک به سپیده لوئیا ، افزود: نباید بگوئیم تبریک موفقیت، باید گفت تبریک شاهکار !

وی در ادامه تصریح کرد: من ۵۰ سال عمر دارم و دو سه کتاب علمی و خاطرات جنگ نوشتم. در ۵ ماه، ۵۰ جلدکتاب نوشتن  واقعا شاهکار هست.

بیانوندی در ادامه گفت: ماباید به جوان ارزش بدهیم. مقام نوشتن در جایی است که خدا فرمود لوح و القلم! ۵۰ جلد کتاب نوشتن واقعا یک رکورد است. ما به دانشجوی جوان مان  افتخار می کنیم که برای کشور ما سربلندی به ارمغان آورد .

سید رضا حسینی رئیس انجمن نویسندگان برتر ایران در سخنانی ضمن قدردانی از میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ، خاطرنشان کرد: ما برای برگزاری مراسم، به چند جای فرهنگی مرتبط با کتاب مراجعه کردیم مانند فرهنگسراها و...اما متاسفانه پیشنهاد مبالغ سنگین دادند! من متعجب و متاسف شدم که کار فرهنگی، یک کار تجاری شده است.ولیکن از مسئولین دانشگاه آزاد تهران مرکزی به جهت حمایت از دانشجویای شان قدردانی می کنیم.

کاری که سپیده لوئیا انجام داد، افتخارش بعد از خانواده و خودش، برای دانشگاهی که مشغول تحصیل است و همچنین برای کشورمان می باشد.

وی با تاکید بر اینکه سپیده لوئیا اسم کشور عزیزمان ایران رو برند و بزرگ کرده است، گفت: ایشانیک مشعل رو روشن کرد است. مشابه این کار را  اگر کسی در کره، اروپا، ژاپن انجام داده بود مراسم باشگوهی می گرفتند و همه جا این افتخار رو اعلام می کردند اما در این جا نشد! اگر حمایت ها نباشد، ما شاهد مهاجرت نخبگان و خروج ذخایر ژنتیکی هوش خواهیم بود.. امیدوارم که حمایت ها از نخبگان بیشتر و بهتر شود.

ابوالقاسم رضایی رئیس موسسه ثبت رکوردهای ملی ایران در سخنانی گفت: رکورد سپیده لوئیا الان در این مرحله با کیفیت جهانی  که داریم به ثبت می رسانیم برای کشور ما قطعا یک افتخار است. خانم لوئیا ۵۰ جلد کتاب را در ۵ ماه نوشتند و ما برای راستی آزمایی و ثبت این رکورد به مدارک، اسناد و مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه کردیم.

وی گفت:امیدواریم در آینده نزدیک در همایش تجلیل از رکوردداران عزیز، کسانی که نتوانستند در این جلسه باشند در آن همایش شرکت کنند. یک حکم، یک مدال و یک نشان رکوردداری تقدیم ایشان خواهد شد که انشالله برای همیشه معرف سپیده لوئیا خواهد بود. امیدواریم که در آینده نزدیک شاهد جایزه نوبل برای ایشان باشیم. هرکسی که پرچم کشور ما رو افراشته تر می کند ما خوشحال تر می شویم و باعث افتخار است. در پایان مراسم حکم، مدال و نشان رکورداری به سپیده لوئیا اهداء شد.

انتشار آثار فرهنگی دفاع مقدس با نرم‌افزار «واقعیت افزوده»

جلسه ستاد شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان با حضور سیدرضی نبوی چاشمی و محسن زاهدی مقدم رئیس و معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان سمنان به میزبانی مهدی منصوری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان برگزار شد.

مهدی منصوری در این نشست درخشش و کسب موفقیت دانشجویان خانواده شاهد، ایثارگر و جانبازان در عرصه‌های مختلف علمی، پژوهشی، فرهنگی و ورزشی را بسیار با اهمیت دانست و گفت: این اتفاق می‌تواند بزرگ‌ترین تبلیغ به منظور انتقال فرهنگ ایثار و شهادت باشد.

مهدی سلطانی‌فر معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان هم با اشاره به سالروز شهادت «دکتر مصطفی چمران»، آن شهید را اسطوره‌ای واقعی از مدیریت متعهد و متخصص دانست و اظهار کرد: محیط دانشگاه‌ها باید به سمت و سوی معنوی شدن حرکت کند و نامگذاری ساختمان‌ها و مکان‌های دانشگاه به‌نام شهدا نخستین اقدام در این مورد است.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان استفاده از نرم‌افزار «واقعیت افزوده» که توسط اعضای هیئت علمی این واحد دانشگاهی تهیه و تولید شده را اقدامی مؤثر و جدید در زمینه نشر آثار فرهنگی دفاع مقدس، ایثار و شهادت اعلام کرد.

سلطانی‌فر با اشاره به نامگذاری بلوار ورودی دانشگاه به نام سردار دل‌ها، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، با درخواست همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران برای تأمین منابع مالی ساخت تندیس بیان کرد: طراحی تندیس این شهید بزرگوار نیز انجام شده است و به منظور ساخت تندیس و نصب در محل تعبیه شده نیازمند کمک خیران هستیم.

سیدرضی نبوی‌چاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران استان سمنان نیز با یادآوری و قدردانی از همکاری و تعامل خوب دانشگاه آزاد با بنیاد شهید، خواستار توجه بیش از پیش به یادمان شهدای گمنام واحدهای دانشگاه آزاد در استان سمنان شد.

وی گفت: امروزه برخی از خانواده‌های مورد حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران، به‌ویژه خانواده‌های جانبازان نیازمند دریافت خدمات مشاوره‌ای و پرستاری و بهیاری هستند و دانشگاه آزاد اسلامی سمنان با توجه به در اختیار داشتن مراکز روانشاسی، مشاوره‌ای و پرستاری می‌تواند خدمات ارزنده‌ای به این عزیزان ارائه کند که کمک بزرگی به آنان محسوب می‌شود.

در این جلسه با ارائه گزارش عملکرد ستاد شاهد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، ایجاد کتابخانه تخصصی دفاع مقدس مجزا از کتابخانه اصلی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان، برگزاری کلاس‌های تقویت بنیه علمی دانشجویان ستاد شاهد، وضعیت تحصیلی دانشجویان، خدمات و دستورالعمل‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران مطرح و بررسی شد.

از راهبردهای بسیج در چشم‌انداز ۱۴۰۴ تا حمایت از ایده‌ها و استارت‌آپ‌ها

مسئول سازمان بسیج ادارات و کارمندان سپاه ثارالله استان کرمان، مسئول بسیج اساتید این استان و فرمانده حوزه کارمندان و ادارات شهید تندگویان سیرجان با سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان و مسئول پایگاه شهید عتیقی این دانشگاه دیدار کردند.

مسئول سازمان بسیج ادارات و کارمندان استان کرمان با تأکید بر توجه به مسئولیت قشر بسیج کارمندی در تکریم از ارباب رجوع اظهار کرد: بهبود و رشد کیفی خدمات‌رسانی، برطرف کردن آسیب‌ها، الگو بودن کارمند بسیجی باید مورد توجه باشد.

امان‌الله بامری با بیان اینکه یکی از اهداف سازمان بسیج کارمندان و ادارات سپاه احیا و اعتلای تفکر بسیجی در ادارات است، خاطرنشان کرد: ارائه خدمت بی‌منت به مردم فلسفه وجودی بسیج در ادارات بوده و این موضوع را ثابت و از تلاشی دریغ نکرده است.

وی با اشاره به راهبردهای بسیج براساس چشم‌انداز ۱۴۰۴ تبیین کرد: پیگیری و مطالبه تحقق سیاست‌های نظام اداری ابلاغیه مقام معظم رهبری از نخستین راهبردهای بسیج بوده و جذب و ساماندهی هدفمند و ارتقای بصیرت کارمندان به‌منظور حفظ آمادگی و انسجام برای مأموریت‌ها و مقابله با تهدیدها، تعامل و فراگیر با سازمان‌های سیاست‌گذار، قانون‌گذار و اجرایی برای کمک به اسلامی شدن دستگاه‌های اجرایی و ادارات دولتی از راهبردهای سازمان بسیج ادارات و کارمندان استان کرمان است.

رئیس بسیج اساتید استان کرمان هم محور شکل‌گیری تمدن اسلامی را از وظایف بسیج اقشار برشمرد و متذکر شد: به دلیل گستردگی و ساختار بزرگ، بسیج ادارات، محور اجرای این مهم را عهده‌دار است.

عیسی مرادی متذکر شد: ارتباط میان دانشگاه و صنعت از جمله این برنامه‌هاست و بسیج اساتید، برنامه‌های امسال را با شعار «جهاد تبیین» آغاز کرده و در این عرصه، استادان به شبهات ورود کرده و پاسخ می‌دهند.

وی با بیان اینکه استاد و دانشگاهیان را در عرصه‌های مختلف تجهیز می‌کنیم تا این حرکت‌ها بیش از گذشته باشد، به کارآمدی نظام حکمرانی اشاره کرد و متذکر شد: در نقشه راه برای ظهور، باید در دولت اسلامی روش‌ها و الگوهای حکمرانی خود را با مزیت رقابتی با الگوهای حکمرانی سرمایه‌داری امروز عرضه کنیم.

آماده همکاری با بسیجیان در مرکز رشد و سرای نوآوری هستیم

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان هم یادآور شد: بسیج یکی از یادگاران امام خمینی(ره) است و رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که سازماندهی بسیج یکی از نوآوری‌های امام بزرگوار بود.

امیررضا بازرگان تأکید کرد: بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته‌های رفیع آن اذان شهادت و رشادت سر داده‌اند و اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین‌انداز شد چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد می‌شود.

وی با تأکید بر گسترش مجدد برپایی جلسات مکرر در دانشگاه، خواستار دقت‌نظر در محتوای جلسات پیرامون مسائل مختلف، بصیرت‌افزایی بسیجیان، ترغیب و تشویق حضور مستمر افراد شد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان با اشاره به مردمی بودن دانشگاه آزاد اسلامی افزود: این دانشگاه، دانشگاهی اسلامی و مردمی بوده و نقش دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه منحصر به‌ فرد است و می‌تواند با بنیه مردمی بودن ارتباط سه‌جانبه‌ای بین دانشگاه، مردم و بسیج شکل بدهد. آماده همکاری و انعقاد تفاهم‌نامه با بسیجیان در مرکز رشد و سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان هستیم و حمایت همه‌جانبه‌ای از ایده‌ها، استارت‌آپ‌ها و ساخت نمونه‌های اولیه بسیجیان خواهیم کرد.

فرمانده پایگاه شهید عتیقی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان هم تشریح کرد: تعامل اثربخش کارمندان بسیجی با مدیران، بدنه دستگاه اجرایی و مردم می‌تواند در اثرگذاری بهینه خدمات این دستگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

علی یزدانخواه با اشاره به اینکه در گام دوم انقلاب اسلامی قرار داریم، خاطرنشان کرد: حمایت از انقلاب و نظام اسلامی وظیفه همه اقشار است.

وی، فلسفه تشکیل بسیج ادارات و کارمندان را برای کمک به مدیران و پرسنل ادارات در راستای ایجاد رضایتمندی بین مردم عنوان کرد و گفت: هدف این قشر ایجاد کارآمدی بیشتر انقلاب و نظام اسلامی است.

بررسی گسل‌های موجود در مذاهب اسلامی و جوامع اسلامی

محمد نخی،مدیرکل آموزش مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در دومین جلسه تقریب مذاهب که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: امروز به جای اینکه اختلاف باعث رشد و تعالی و پیشرفت شود باعث تفرقه شده و اختلاف را دست‌مایه تفرقه کرده‌ایم، وحدت داریم؛ اما باید بدانیم کار مهم و اصلی حفظ تقریب و وحدت است و نه دست‌مایه کردن اختلاف برای تفرقه، اکنون دو گسل داریم و اسلام و بقیه ادیان هم آمده‌اند تا این دو گسل را درست کنند که این دو گسل عبارت از جهل و اخلاق است، حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند که مردم با آن چیزهایی دشمنی می‌کنند که نسبت به آنها شناخت ندارند و این یعنی عدم شناخت و جهل.

وی با بیان جایگاه تقریب به‌ویژه در مناطقی که با تعدد مذهب مواجه هستند، افزود: در سن ۲۰ سالگی برای آشنایی و شناخت مذاهب شیعه و سنی، آشنایی عملی با تقریب مذاهب به کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان سفر کردم و اکنون عناوین تقریب مذاهب و وحدت اسلامی دوستان زیادی دارد؛ اما به همان مقدار دشمن داشته و این یک واقعیت است. محسن کرمی رئیس دفتر تقریب مذاهب کرمانشاه هم عنوانی را برای این جلسه انتخاب کرده‌اند با مضمون «گسل‌های موجود در مذاهب اسلامی و جوامع اسلامی» که عنوان قابل توجه و مهمی است و باید با مشورت و همفکری در این زمینه کار کنیم.

مدیرکل آموزش مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در زمینه موضوع کارگاه تأکید کرد: گسل‌هایی که وجود دارد ساخته دست خدا نیست و هویتی داریم که در قرآن کریم مشخص شده و اینکه «کان الناس امه واحده» و متاسفانه بعضی مسئولان حرفی را مطرح کرده‌اند که در پی ایجاد امت واحده هستیم که این حرف از اساس غلط است؛ چراکه به بیان صریح قرآن کریم امت واحده هستیم و اگر کسی می‌خواهد تلاشی کند، باید بگوید در پی احیای امت واحده هستم نه ایجاد آن و بدون شک قدم برداشتن در مسیر تقریب و وحدت تیغ دو لبه و مسیر حساسی است و خیلی باید دقت کنیم به‌ویژه در فضاهای علمایی، دانشگاهی، علمی و حوزوی باید درباره به‌کار بردن الفاظ خیلی دقت داشته باشیم.

نخی اضافه کرد: هر آنچه امروز به وجود آمد به‌ویژه خط‌کشی‌ها، جداسازی‌ها و ممیزی‌ها همگی ساخته دست انسان‌هاست در حالی که همه مردم امت واحده هستند؛ اما بر اساس خلقت ناب خداوندی اختلاف هم داریم که بعضی‌ها از اختلاف ناراحت می‌شوند و تا صحبت وحدت اسلامی و تقریب مذاهب می‌شود، می‌گویند مسلمانان هیچ اختلافی با هم ندارند در صورتی که این‌گونه نیست و همه انسان‌ها با هم اختلاف دارند، اختلاف اساس خلقت خداوند بوده و در قرآن کریم نیز به اختلاف اشاره شده مانند اختلاف شب و روز، فصل‌ها، جنسیت و مانند این موارد پس چطور ممکن است فکر و اندیشه اختلاف نداشته باشد.

وی از قرآن کریم و اسلام به‌عنوان گواه بر اوج عقلانیت و آزاداندیشی یاد کرد و ادامه داد: در سوره زمر می‌خوانیم «خوشا به سعادت همه کسانی که در دایره عبادالله هستند و همه حرف‌ها را می‌شنوند» یعنی شناخت و باید شیعه و سنی نسبت به هم شناخت پیدا کنند در غیر این صورت تفرقه ایجاد می‌شود. اولویت اول دین به گفته رسول گرامی اسلام (ص) عقلانیت و اخلاق است و اولویت اول همیشه باید دین، اخلاق و عقلانیت باشد چراکه بی‌اخلاقی موجب منیت می‌شود.

مسیب داوری مشاور حوزه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی و مسئول امور هماهنگی مهدویت استان‌ها هم با تأکید بر موضوع مهدویت و جایگاه آن در جامعه اسلامی بیان کرد: دکتر طهرانچی بر وضوع مهدویت بسیار تأکید دارد و اکنون قسمت‌های مختلف سازمان مرکزی دانشگاه در این امر مهم پای کار هستند و تقسیم کار صورت گرفته به نحوی که بخشی از امور به نهاد نمایندگی رهبری، بخشی پژوهش، آموزش و سایر قسمت‌ها محول شده است، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه نیز در زمینه مهدویت جزء واحدهای نمونه کشور است و در آینده نزدیک کارگروه دبیرخانه مهدویت به این استان محول خواهد شد.

دبیر کارگروه تقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: مقام معظم رهبری در مورد اهمیت تقریب مذاهب می‌فرمایند «تقریب استراتژی است و تاکنیک نیست» که این نشانگر جایگاه امروز تقریب مذاهب در جامعه اسلامی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه نیز گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ و به تدبیر دکتر طهرانچی دفتر تقریب مذاهب در این دانشگاه فعالیت خود را آغاز کرد و با وجود وضعیت بحرانی کرونا در استان شاهد فعالیت‌های ارزشمند این دفتر بودیم در جلسه‌ای که با امام جمعه اهل سنت کرمانشاه داشتیم، وی تأکید کرد که آنقدر مشغول اختلافات و تفرقه‌هایی که دیگران بین ما می‌اندازند، هستیم که از نسل نوجوان و جوان غافل شده‌ایم و باید به این قشر توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

فرهاد گل محمدی تبیین کرد: خانواده‌ها نقش مهمی در تربیت فرزندان دارند و می‌توانیم از مدارس سما برای تقریب مذاهب استفاده کنیم. این کارگاه فرصت مغتنمی است تا برای سال آینده برنامه‌ریزی داشته باشیم. نکته مهم اینکه در انتصابات دانشگاه هیچ‌گاه به مذهب نگاه نکرده و در وهله اول شایسته‌سالاری مدنظر بوده و از همه مهم‌تر در دانشگاه همدل و هم‌قسم هستیم برای پیشرفت دانشگاه و جمهوری اسلامی و تاکنون نیز با وجود تعدد مذاهب در استان کرمانشاه هیچ اختلاف و تفرقه‌ای نداشته‌ایم. انتظار داریم دوستان در این جلسات با ارائه نظرات و پیشنهادها خود به تقریب بیشتر کمک کند.

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه نیز عنوان کرد: برگزاری این کارگاه‌ها از ضرورت ویژه‌ای در استان‌هایی که تعدد و یا اختلاف مذهب دارند، برخوردار است و امروز یکی از حربه‌های مهم دشمن همین مسئله بوده و از ملت یکپارچه اسلامی خوف و هراس دارند؛ زیرا واقعاً در برابر قدرت ملتی نمی‌تواند رویارویی کنند پس تلاش می‌کنند تا جای ممکن به اختلافات مذهبی دامن بزنند.

حجت‌الاسلام امین معظمی گودرزی ادامه داد: هرچقدر در زمینه تقریب مذاهب وقت بگذاریم، کار کنیم و سرمایه‌گذاری انجام دهیم یکی از مهم‌ترین منافذ نفوذ دشمن را خواهیم بست و امیدوارم این جلسات ادامه‌دار باشد و در حوزه نظر و عمل به اتفاق نظر برسیم.

در ادامه جلسه به صورت پرسش و پاسخ ادامه پیدا کرد و حاضران نظرها، موضوعات و مسائل مدنظر خود را در چارچوب تقریب مطرح کردند ضمناً پس از پایان کارگاه نمایندگان سازمان در جلسه هیئت رئیسه دانشگاه نیز حضور پیدا کردند.

انتهای پیام/

نظر شما