شناسهٔ خبر: 54789598 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پیوستن ایران به جمع صادرکنندگان لوازم و تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت:ما خوشبختانه در حوزه سامانه‌های نوین آبیاری با وجود اینکه یک تکنولوژی جدید و وارداتی بوده، الآن به یک درجه‌ای رسیده‌ایم که خدمات فنی، مهندسی را در این حوزه به کشورهای همسایه و خارج از کشور صادر می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از خداآفرین،  فریبرز عباسی شامگاه امروز در حاشیه بازدید از مجتمع کشت و صنعت شهید سلیمانی ارس -  نگین آب بر سبز  در شهرستان خداآفرین در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در کشور تاکنون بیش از 2.5 میلیون هکتار از اراضی آبی به انواع سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده‌اند که حدود 30 درصد از اراضی آبی می‌شود.

وی افزود: رویکرد اصلی ما در توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، توسعه روش‌های با راندمان بالا مثل تیپ و انواع روش‌های موضعی است که در کشور وجود دارد. به دلیل اینکه این روش‌ها بیشترین راندمان آبیاری را داخل مزرعه دارند و در صورتی‌که خوب بهره‌برداری شود می توانند بالای ۹۵ درصد راندمان آبیاری، در داخل مزرعه داشته باشند به همین دلیل ما بیشترین حمایت و کمکهای بلاعوض دولتی را از همین روش‌ها انجام می‌دهیم.

عباسی ادامه داد: روش دیگری که از تسهیلات خوب دولتی برخوردار است و جز روش‌های با راندمان بالاست که برای بعضی از مناطق کاربرد دارد ماشین‌های آبیاری مثل لینیرها وسنترپیوت‌ها هستند.

وی بیان کرد: ما خوشبختانه در حوزه سامانه‌های نوین آبیاری با وجود اینکه یک تکنولوژی جدید و وارداتی بوده، الآن به یک درجه‌ای رسیدیم که خدمات فنی، مهندسی را در این حوزه به کشورهای همسایه و خارج از کشور صادر می‌کنیم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: شاید تا یکی دو سال پیش ۹۵ درصد از لوازم و تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری تولید داخل بود و حدود ۵ درصد واردات داشتیم که خوشبختانه در دو سال اخیر با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی ما آن ۵ درصد را هم که عمدتاً شامل ۳ قطعه اصلی مثل دستگاه‌های فیلتراسیون، قطره‌چکان‌های پی سی، الکتروگیربکس ها در ماشین‌های آبیاری بوده، با کمک صنعت‌گرهای داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تولید داخل کردیم و الآن بعضی‌ها تأییدیه‌های نهایی شان را از مراکز ذی‌ربط در داخل کشور گرفتند. بعضی‌ها هم در حال اخذ تأییدیه‌های مربوطه هستند. به ‌محض اینکه این تأییدیه‌ها نهایی شود ما از واردات این چند قطعه‌ای هم که به‌صورت محدود وارد می‌شوند جلوگیری خواهیم کرد.

عباسی اضافه کرد: ما در یک سال اخیر هم شرکت‌های واردکننده در حوزه سامانه‌ها زیاد نداریم و کمتر از ۱۸ تا هستند، ولی مجوز همان‌ها را هم به‌صورت ۶ ماهه تمدید می‌کنیم که به‌محض اینکه از تولید داخل این شرکت‌های داخلی هم ازلحاظ کمی و هم ازلحاظ کیفی به اطمینان برسیم واردات آن‌ها را دیگر ممنوع خواهیم کرد.

انتهای پیام/

 

 

 

نظر شما