شناسهٔ خبر: 54789391 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان؛

در پنجمین روز جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان چه گذشت؟

همدان- ایرنا- در پنجمین روز از بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، نمایش کشور ترکیه نظر بیشینه مخاطبان را به خود جلب کرد و نشست ۲ دبیر جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان ایران و گرجستان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یک‌شنبه ایرنا، در پنجمین روز از بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، به نسبت دیگر روزها، نمایش‎های بیشتری اجرا شد؛ ۱۲ نمایش صحنه‌ای و ۶ نمایش خیابانی برای بازدید تماشاگران به نمایش گذاشته شد.

 در میان استقبال بی‌نظیر مردم همدان از آثار نمایشی، «مکبث در آشپزخونه» نوشته سیمگی گونسان و کار بوراک تمدوگان از کشور ترکیه توانست نظر بیشینه مخاطبان را به خود جلب کند. همچنین اجرای عروسک‌های غول پیکر فاطمه بحرینی از آبادان، تریلی سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان خراسان رضوی و کمپر سیار صادق داوری‌فر از تهران در شهرهای اطراف همدان و مناطق محروم از دیگر برنامه‌های جشنواره بود.

در پنجمین روز جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان چه گذشت؟

دو کارگاه «کارگردانی تئاتر» با تدریس محمد عاقبتی و «ساخت ماسک مقوایی» از کشور ایتالیا با تدریس دیانا کاستا و پابلو دوران ویژه بزرگسالان برگزار شد.

در این روز، نشست دبیران جشنواره تئاتر کودک و نوجوان تفلیس_ گرجستان؛ لوون کتگوری و جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان برگزار شد.

نشست امیر مشهدی‌عباس دبیرجشنواره بیست و هفتم، با حضور عضو دپارتمان تئاتر کودک و نوجوان تفیس-گرجستان، مهمان‌ها و داوران جشنواره و هنرمندان شرکت‌کننده، در سالن سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. دبیر جشنواره تفلیس- گرجستان توضیحاتی را درباره این رویداد به حضار ارائه کرد.

همچنین پس از پایان این نشست نمایشنامه «اوسنه گمشده» به نویسندگی طلا معتضدی و کارگردانی میترا کریم‌خانی با نقش‌خوانی، شادی کارآیین، پانته‌آ صفامنش، سمیه گل‌باز، رضا نعمتیان و سجاد مژدهی با همراهی موسیقی مجتبی کاظمی، خوانده شد.  

«از اسب تا سیب» نمایشی که در جشنواره تئاتر همدان نیروی امید و توکل به خدا را در کودکان تقویت می‌کند

 کارگردان نمایش «از اسب تا سیب» گفت: این نمایش به عنوان یکی از آثار شرکت کننده در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، نیروی امید و توکل به خدا را در کودکان و نوجوانان تقویت می‌کند.

فرزاد لباسی افزود: این نمایش به بخش کودک جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از استان همدان راه یافته و موضوع دختر بچه‌ای است که سرطان دارد و قبول نمی‌کند موهای خود را کوتاه و درمان سرطان را شروع کند.

وی اظهار داشت: اسب و سیب، نماد قدرت و سلامتی هستند، در این نمایش دختر بچه وارد دنیای جدیدی می‌شود و اتفاق‌های مختلفی شکل می‌گیرد.

لباسی ادامه داد: تقویت نیروی امید در شرایط سخت زندگی و در برابر مواجهه با سختی‌ها و مشکلات و همچنین توکل به خدا در تمام مراحل از اهداف این نمایش است.

کارگردان نمایش «از اسب تاسیب» افزود: تاکنون در ۱۲ دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان شرکت کرده‌ و ۲ دوره به عنوان کارگردان برتر انتخاب شده‌ام.

لباسی اظهار داشت: رسالت جشنواره آشنایی کودکان و نوجوانان با دنیای جدید و برخی از مسائل و مشکلات جامعه است تا در زمان بزرگسالی با آن دست و پنجه نرم نکنند.

وی  به معرفی عوامل این نمایش پرداخت و گفت: امید نوایشاد، پگاه معصومی، سید رها کرمانی، سید علی موسوی مظفر، فاطمه جامه بزرگ، نیکتا میرزائیان، حمیدرضا جوادی، یگانه قمری، سارا ختن‌لو، صفورا انجمنیان بازیگران و طراح لباس پگاه معصومی است.

نمایش «ریز جان» سیر بزرگ شدن بچه‌ها را روایت می‌کند

ندا وفایی کارگردان نمایش «ریز جان» گفت: این نمایش یک کار عروسکی است که مراحل رشد کودکان را بیان می‌کند.

ندا وفایی  که از استان قم در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان شرکت کرده است، گفت: این نمایش یک کار عروسکی در مورد شخصیت‌های یک شهر است که همه آن‌ها بزرگ و درشت هیکل هستند.

وی ادامه داد: در این نمایش به کودکان آموزش داده می‌شود که برای بزرگ شدن علاوه بر اینکه باید غذا به قدر کافی بخورند؛ باید مراحلی را طی کرده و همچنین کسب تجربه کنند.

وفایی با بیان اینکه اولین بار است در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان شرکت می‌کند، عنوان کرد: جشنواره فرصت خوبی برای رشد و شکوفایی استعدادهای علاقه‌مند به تئاتر است.

کارگردان «ریز جان» که در بخش کودک جشنواره بیست و هفتم حضور دارد، گفت: جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اتفاق خوبی است تا به تئاتر کودک به صورت ویژه پرداخته شود.

وفایی در پایان یادآور شد: هادی حسنعلی نویسنده؛ محبوبه عراقی، فهیمه باروتچی، مینا مقامی‌زاده، عرفان صفری، امیرحسین عرب خراسانی، مهرانه زرگر و مهدی برقعی عروسک‎گردان‌های این نمایش هستند.

تئاتر لازمه فرهنگ‌سازی در یک کشور

مجری برنامه خردسال و کودک تلویزیون و داور بخش مسابقه تئاتر خردسال جشنواره معتقد است جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان و این شهر تاریخی و تماشاخانه‌هایش معرف ایران است و از این جهت مسئولیت، مسئولین را در قبال توجه به این امر سنگین‌تر می‌کند.

مهرداد نظام‌آبادی با اشاره به استقبال بسیار خوب مردمی از جشنواره بیست و هفتم، گفت: این اقبال نشان‌دهنده آن است که فرهنگ مردم همدان تا چه میزان عمیق‌ترشده است و به نظرم از آنجا که این جشنواره چندین سال است که در این شهر برگزار می‌شود، شایسته است تا مسئولان درصدد تدارک و تجهیز سالن‌های بهتر و حرفه‌ای‌تری برای این رویداد باشند چراکه این جشنواره بین‌المللی و این شهر تاریخی و تماشاخانه‌هایش معرف ایران است و از این جهت مسئولیت، مدیران را در قبال توجه به این امر سنگین‌تر می‌کند.

او درباره سطح کیفی آثار شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره عنوان کرد: البته من تاکنون چند نمایش‌ را بیشتر ندیده‌ام. در مجموع با اینکه تماشاگر نمایش‌های خوبی بودم، اما به نظرم باید به یاد داشته باشیم کودک به معنای شادی و زندگی است و کودکان دارای آستانه‌ای هستند که در صورتی‌که این آستانه در آثار رعایت نشود از اثر دلزده خواهند شد.   

نظام‌آبادی درباره مقایسه سطح کیفی آثار نمایشی کودک و نوجوانی که در کشور ما تولید می‌شود با آثار نمایشی این حوزه در سطح بین‌المللی، عنوان کرد: بعضی اوقات احساس می‌کنم آثار نمایشی ما از سطح کیفی بهتری نسبت به نمایش‌های دیگر کشورها برخوردار است، اما بعضی از آثارمان نیز سطح کیفی پایین‌تر و نسبت به استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارند.

وی گفت: این موضوع بیانگر آن است که هنرمندان ما باید مطالعه بیشتری داشته باشند و تجربیات بیشتری کسب کنند و به روز باشند و کارهای بیشتری از طریق فضای مجازی ببینند تا در سطح جهانی دیده شوند.
او با اشاره به اینکه این امکان وجود دارد تا با کمترین امکانات بیشترین مفهوم را به مخاطب کودک منتقل کرد، اظهار داشت: باید به یاد داشته باشیم، همه مردم به‌خصوص کودکان پس از گذر از شیوع ویروس کرونا به شادی و امید نیاز دارند و هنرمندان باید بیش از پیش به این امر توجه داشته باشند.

این مجری تلویزیون درباره تاثیر برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت: به اعتقاد من برگزاری این رویداد بسیار تاثیرگذار است. این جشنواره می‌تواند امید را زنده کند، همچنین یک نمایش در تربیت نسل کودک و نوجوان از اهمیت بسزایی برخوردار است. اما برگزاری آن نیازمند سرمایه خوب و گروه‌های متخصص دارد و مسئولان باید در نظر داشته باشند تئاتر لازمه فرهنگ‌سازی در یک کشور است و باید به این امر از کودکی توجه شود. نباید تصمیم‌گیرندگان کمترین بودجه را به به حوزه نمایش اختصاص دهند چراکه آثار توجه به آن، در آینده نمود خواهد داشت.  

به گزارش ایرنا؛ بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، به دبیری امیر مشهدی عباس که از اول تیرماه با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان آغاز شده، فردا(دوشنبه ششم تیر) به پایان می رسد.

این جشنواره با حضور ۷۰ گروه نمایشی داخلی و خارجی برگزار می شود، ۵۰۰ اثر از گروه های نمایشی داخلی و خارجی به جشنواره ارائه شد که پس از داوری اولیه ۷۰ گروه نمایشی به این دوره از جشنواره راه یافتند. در این دوره از جشنواره گروه های نمایشی از پنج کشور ایتالیا، یونان، ارمنستان، ترکیه و عراق حضور دارند و با دیگر راه یافتگان به این رویداد رقابت می کنند.

نظر شما